Beste toerental om zuinig te rijden Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Hoe meer gas je geeft, hoe meer toeren de motor maakt per minuut. Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Snel optrekken bij een stoplicht is soms best leuk. Het verbruikt echter wel meer brandstof dan langzaam optrekken. Probeer daarom zo langzaam mogelijk op te trekken. Let er wel een beetje op dat dit niet hinderlijk is voor medeweggebruikers en dat je niet doorslaat in 'langzaam aan rijden'.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Indien het motortoerental terugvalt naar circa 1000 a 1200 toeren dan moet je terugschakelen. Bij het terugschakelen naar een lagere versnelling moet je net als bij het opschakelen het koppelingspedaal vlot en met een vloeiende beweging helemaal intrappen.
Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Stap 3: 80 in z'n 5
Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling.
Gemiddeld rijdt een auto 1 op 14, terwijl een scooter zo'n 1 op 35 rijdt. De scooter is dus al bijna 3 keer zuiniger dan een auto.
Waar het vroeger normaal was dat een benzineauto 1 op 10 reed en dat als zuinig bevonden werd, beschouwen we dat tegenwoordig als niet meer zo zuinig. Het gemiddelde verbruik voor een benzineauto ligt zo rond de 1 op 15, dus één liter benzine op 15 kilometer.
3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt. Zeker wel, dat toerentallen gelijk staan aan verbruik, niet in alle situaties, belasting speelt ook een grote factor.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Schakel tijdig je versnelling.
Hoe lager het toerental van je wagen, hoe lager het verbruik. Door vroeg over te schakelen, bijvoorbeeld rond de 2000 toeren, kan je het verbruik van je wagen verminderen. Indien je een automaat hebt, gebruik dan de eco, winter of normaalstand.
Kijken we naar representatieve cijfers uit ons bestand, dan heeft een Jeep Cherokee 4.0 LE voorlopig de twijfelachtige eer om de minst zuinige auto uit 'ons' wagenpark te zijn. Na 29 tankbeurten komt het gemiddeld verbruik uit op 17,4 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 5,8.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Hoe sneller een auto gaat, hoe meer energie het kost om die snelheid te bereiken en om die vast te houden. Hoe sneller je gaat hoe groter de weerstand, zowel van de lucht als van de weg. Die weerstand moet je overkomen en dat kost energie.
Wordt mijn auto zuiniger? Door chiptuning haalt u meer vermogen uit de motor. Dit houdt in dat je motor dan minder hard hoeft te werken voor hetzelfde resultaat. Bij diesel motoren is een besparing tussen de 5 en 15% haalbaar.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
Je kan van 4de naar 2de versnelling terugschakelen , als je eerst genoeg afgeremd bent.
U zult ook moeten wennen aan andere versnellingen kiezen: derde voor 30, de vierde voor 50 en de vijfde voor 70 kilometer per uur. Heeft uw auto een zesde, dan die vanaf 90 kilometer per uur.