De beste graadmeter of een helm nog wel 'goed' is, is vooral je gevoel en zicht. Zit je helm te los en kun je zien dat het binnenschuim zijn kracht heeft verloren, dan kun je de helm maar beter vervangen. Een goede binnenschaal is van levensbelang, omdat die de klap op je hoofd moet opvangen en verzachten.
Vaak zit het stickertje ergens onder het (uitneembare) interieur op de polystyreen binnenschaal geplakt. Een aantal fabrikanten vermeldt de exacte datum; anderen gebruiken een code met weeknummer en jaartal, zoals ook bandenfabrikanten dat doen.
Hoe meer luchtkamertjes, des te beter de demping en hoe langer de helm meegaat. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten. Het niet dragen van de helm verlengt in geen geval dus de levensduur van een helm!
Na verloop van tijd wordt de binnenkant harder waardoor de dempende werking verdwijnt. Een motorhelm gaat maximaal tussen de 5 - 7 jaar mee.
Hierdoor ben je niet meer zo goed beschermd als aan het begin. Helmen hebben dus eigenlijk een houdbaarheidsdatum! Fabrikanten raden aan om ze elke 3 tot 5 jaar te vervangen, afhankelijk van hoe vaak je de helm gebruikt.
Een fietshelm bestaat uit losse onderdelen van verschillende materialen. De meeste hiervan kunt u recyclen. De ANWB raadt aan om de oude helm na gebruik uit elkaar te halen.Vervolgens kunnen de plastic onderdelen bij het plastic afval en kunt u met de schuimlaag bij de milieustraat terecht.
Wat veel dragers van een veiligheidshelm niet eens weten, is dat de bouwhelm een uiterste houdbaarheidsdatum kent. Deze datum is verstreken uiterlijk vijf jaar na de productiedatum. Deze datum kun je meestal vinden aan de onderzijde van de klep en wordt weergegeven in de vorm van een cirkel.
Vervang je helm na maximaal 5 jaar
Maar gelukkig blijft over het algemeen iedereen rechtop, met het rubber aan de grond. Precies waar het hoort! Ook in dát geval is je fietshelm na verloop van tijd aan vervanging toe. Fabrikanten adviseren vaak vervanging tussen de 3 en de 5 jaar.
De meeste veiligheidshelmen worden tussen drie en vijf jaar vervangen. Bij helmen van polyethyleen is het advies deze na drie jaar te vervangen. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA), moeten na uiterlijk vijf jaar vervangen worden.
Het kiezen van een helm is voor veel motorrijders iets speciaals. Factoren als design, merk en gebruiksgemak spelen een rol bij het kopen van een helm. De bekende merken zoals Shoei en Arai lopen voorop als het gaat om kwaliteit en veiligheid.Ook merken als HJC, Shark en Schubert bieden kwalitatief goede helmen aan."
In de intro van deze blog gaf ik het al aan, na een valpartij moet je een helm vervangen. Door de val breekt de absorptielaag van de helm.Deze laag kan nu geen nieuwe val meer absorberen waardoor de impact van een nieuwe val niet opgevangen kan worden.
Van de ruim zevenhonderd Nederlandse ondervraagden zegt 34% een helm te hebben. Echter, slechts een kleine groep (2%) draagt de helm altijd; het merendeel (70%) nooit. En als de helm gedragen wordt, is het vaak (60%) bij sportactiviteiten [7].
Wanneer zit een motorhelm goed? Een nieuwe helm hoort strak te zitten. Dat is normaal aangezien het interieur van je helm zich na verloop van tijd gaat vormen naar je hoofd en hierdoor wat ruimer wordt. Om zeker te weten dat je de helm niet te klein hebt gekocht is het aan te raden om de helm thuis even op te houden.
Het dragen van een helm vermindert de kans op ernstig hersenletsel met 60 procent, een dodelijk hersenletsel zelfs met 71 procent. “Het gaat echt om bewustwording.
Dit ontstaat vooral als de helm te lang erg warm wordt… Maar hangt ook erg van type helm af… Algemeen advies met het bewaren van je helm, maar ook bv met tourvellen (voor onder je ski's of splitboard) is koel een donker bewaren.
De ANWB testte vorig jaar elf fietshelmen van populaire merken zoals Abus, Lazer en B'Twin. Ongeacht het prijsniveau scoorden die qua veiligheid allemaal een voldoende. De allerbeste was volgens de ANWB de Uvex city-i-vo MIPS (circa €125).
De prijzen van een helm lopen uiteen. Dit is afhankelijk van het merk, model en allerlei extra's. Onder de €100,- kan je bij ons al slagen voor een goede intergraalhelm. Een goede systeemhelm die ook te dragen is als jehelm inclusief zonnevizier en goede ventilatie kost bij ons rond de €280,-.
Duitse militairen droegen de eerste oorlogsjaren nog de negentiende-eeuwse 'Pickelhaube', gemaakt van geperst leer en koper. Deze karakteristieke helm was genoemd naar de metalen punt boven op de helm, de 'Pickel', waarop een slag met een sabel zou moeten afketsen.
De veiligste motorhelm is nog altijd de integraalhelm. Deze full-face beschikt over valbescherming rondom. Het vaste kinstuk speelt daarin een sleutelrol. Deze ontbreekt bij jethelmen en bij systeemhelmen is dit deel opklapbaar.
Naast het minimale gewicht is ook de vorm een belangrijk onderdeel van de helm. De grootste kracht van de tijdrithelm ligt dan ook in zijn vermogen om de weerstand te verminderen. Zo zorgt de vorm ervoor dat de wind zo goed mogelijk om de helm wordt heen geleid.
Ook Lidl helmen zijn zeer waarschijnlijk tuv-gekeurd* en daarom veilig genoeg. Ergo, als 'ie goed past een prima keus.
Fietshelmen hebben een beperkte levensduur en moeten worden vervangen als ze zichtbare slijtage vertonen. Daarnaast verliezen helmonderdelen na verloop van tijd hun sterkte. Daarom adviseren we om een helm na drie jaar te vervangen, zelfs als hij nooit beschadigd is en nooit een val heeft doorstaan.