Stookolie, of dat nu in de vorm van diesel of mazout is, kan gebruikt worden als brandstof voor auto's en in verwarmingsketels. Het enige verschil tussen de twee is de kleur: hij is rood wanneer hij bestemd is voor huishoudelijk gebruik.
Mazout wordt gewonnen uit de raffinage van petroleum
Mazout bestaat vooral uit koolstof (86,5 %) en waterstof (13,3 %), maar ook uit partikels zwavel, stikstof en sporen van zuurstof. Huisbrandolie wordt verkregen door het raffineren van ruwe petroleum.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel. Dit vermindert het vlampunt, de viscositeit en de smerende werking van de diesel. De kans is zeer groot dat dit tot motorschades leidt.
Stookolie en huisbrandolie zijn standaardtaal in het hele taalgebied. Mazout is standaardtaal in België. Mazout wordt vooral gebruikt in gesproken taal en in informele geschreven taal.
Verwarming met mazout verboden in 2035
Daarom heeft de regering besloten om deze aan te pakken.
Sinds januari 2016 is het zwavelgehalte van gewone huisbrandolie verlaagd. Het gehalte is geëvolueerd van 1000 ppm naar maximum 50 ppm. Dat betekent dat klassieke of standaard huisbrandolie perfect geschikt is voor alle types verwarmingsketels.
Twee van deze alternatieven zijn wasbenzine en terpentine. Zij mengen beter met lucht, waardoor er een vollediger verbranding mogelijk is dan met dieselolie.
LPG (liquid petroleum gas) is goedkoper dan diesel als het gaat om de literprijs. Daarnaast heeft LPG een lagere CO2-uitstoot dan benzine en diesel. Maar ook hier geldt dat de wegenbelasting en het verbruik hoger zijn dan die van een benzineauto.
Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden. Wel dient aan de vliegtuigbrandstof een speciaal additief te worden toegevoegd, dat als smeermiddel voor de brandstofpomp werkt. Zo'n middel wordt ook bijgemengd bij dieselolie.
De kachel brandt een tijdlang prima op diesel maar de verbranding is niet optimaal.
Naast het feit dat verbranding van LPG minder fijnstof uitstoot dan diesel, is LPG ook wat betreft co2 een schonere brandstof dan diesel. Bij verbranding van 1 liter LPG komt 1,51kg co2 vrij, waar bij verbranding van 1 liter diesel 2,6kg co2 vrijkomt! Een nieuwe trend is de opkomst van bio-LPG.
Petroleum C, zoals te koop bij onze Zuiderburen, is in Nederland niet legaal te verkrijgen.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Een petroleumkachel werkt op de brandstof petroleum, ook wel kerosine genoemd. Het werkt met een kous, een soort cilindervormige lont. Deze zit in de kachel en wordt in de kerosine gedoopt. De lont steek je vervolgens aan en in no time ontstaat er een fijne warmte.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Lampolie werkt in veel gevallen goed in een vergasser, maar dit hangt onder meer af van het vlampunt van de betreffende brandstof en van het type branderkop.
Een daarvan is rijden op plantaardige olie. Daaronder vallen koolzaadolie - ook wel slaolie genoemd - zonnebloemolie en sojaolie. Ook maïsolie en arachideolie (olie uit pinda's) zijn in theorie geschikt voor dieselmotoren.
Rijden op frituurvet in veel gevallen geen goed idee
Doordat de viscositeit (stroperigheid) van het frituurvet dat je gebruikt hebt voor je oliebollen anders is dan dat van diesel, kan het ervoor zorgen dat motoren slecht starten, minder vermogen leveren en zelfs een kortere levensduur hebben.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Een bestelling stookolie tussen 2.000 en 2.500 liter
Volgens de vzw Informazout heeft een Belgisch gezin inderdaad jaarlijks een bestelling stookolie nodig van 2.000 tot 2.500 liter om de woning te verwarmen. Het verwarmingsseizoen duurt doorgaans acht maanden, van september tot eind april.
Stookolie kan zonder problemen gedurende 5 tot 6 jaar worden opgeslagen, maar de levensduur hangt ook af van het type stookolie, de kwaliteit ervan alsook de opslagomstandigheden. Om bederf te voorkomen, is het aangeraden om de stookolie te beschermen tegen de zon, de koude en de vochtigheid.