Het is relatief normaal dat er witte rook uit de uitlaat komt bij het starten van de auto. Achtergebleven waterdruppels en condens komen dan namelijk als stoom uit de uitlaat. Dit komt voornamelijk voor wanneer het buiten koud is. Witte rook uit de uitlaat bij het starten van de auto is dus vaak geen probleem.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Dat zorgt ervoor dat de verbranding zowel bij een koude motor als bij een warme motor zo schoon mogelijk verloopt. Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, waaronder een verstopt luchtfilter, een defecte sensor of een probleem met de brandstofinjectoren . De zwarte rook is het gevolg van onvolledige verbranding, waarbij de brandstof niet volledig verbrandt en in plaats daarvan als roetresten wordt uitgestoten.
Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk naar uw auto laat kijken wanneer u merkt dat er rook uit de uitlaat komt. Op den duur leidt dit namelijk tot motorproblemen zoals, een vervuilde motor, verstopte katalysator of een verstopte roetfilter (diesel).
Als alles werkt zoals het hoort, zou er geen zichtbare uitstoot uit de uitlaatpijp van uw auto moeten komen. Als u rook ziet, is dat waarschijnlijk een teken dat er iets mis is met de motor .
Uitlaatrook
Witte of grijze rook uit de uitlaat – Een beetje witte rook na het starten is meestal gewoon condensatie . Aanhoudende witte rook duidt in de meeste gevallen op een koelvloeistoflek. Blauwe rook uit de uitlaat – Blauwe of donkergrijze rook is een duidelijke indicatie dat uw auto olie verbrandt (en niet alleen benzine).
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Verlies van koelvloeistof
Als u merkt dat u regelmatig koelvloeistof moet bijvullen zonder zichtbare lekkages, kan dit duiden op een lekke koppakking. Controleer ook op witte schuimvorming op de olievuldop, wat kan wijzen op koelvloeistof die vermengd is met olie.
Bij kouder weer is het normaal dat er na het starten van je auto witte rook uit de uitlaat komt. Condens komt dan namelijk als stoom uit de uitlaat. Een doorzichtige/witte damp die snel vervliegt. Dat is dus vaak geen probleem.
De makkelijke, goedkope plek om te beginnen zou zijn om gewoon wat complete brandstofsysteemreiniger aan uw benzinetank toe te voegen . Terwijl u rijdt, reinigt het automatisch injectoren, carburateurs en inlaatkleppen. Soms is dat alles wat u nodig hebt om uw motor weer schoon te laten lopen.
De rook die uit voertuigen komt, kan leiden tot hoestklachten, misselijkheid, hoofdpijn en longziekten .
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
De overmatige uitlaatgassen die uit uw auto komen, zijn een indicatie van een mechanisch probleem dat professionele aandacht vereist. Negeer de overmatige uitlaatgassen die uit uw auto komen niet. Twee van de meest voorkomende oorzaken zijn olielekken of koelvloeistof die in de verbrandingskamer lekt .
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt.
U ruikt uitlaatgassen in het interieur. De uitlaat is hoogstwaarschijnlijk niet gasdicht, vermoedelijk ergens onder de motorkap. Via de inlaatroosters komt de lucht in het interieur terecht. Het flexibele deel in de uitlaat is wel eens de boosdoener of in de buurt van het spruitstuk of turbo.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'.
Het kan zijn dat de rook helemaal geen rook is, maar waterdamp die condenseert op een koude of natte dag . Dat is normaal en te verwachten.
Witte rook uit de uitlaat van een benzineauto is over het algemeen niet normaal. Het kan wijzen op een probleem zoals een koelvloeistof lekkage in de verbrandingskamers, een defecte koppakking of andere motorproblemen. Als u witte rook opmerkt, is het raadzaam om de auto onmiddellijk te laten controleren.
Een 'koude start' is het fenomeen dat voertuigen met een koude motor meer emissie uitstoten dan voertuigen met een warme motor.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Doorrijden met een lekke koppakking is sterk af te raden. Omdat het de symptomen alleen maar erger zal maken, is een kapotte motor geen ongebruikelijk resultaat. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
CO2, NOx, Roet en fijnstof
Ook komen er stikstofoxiden (NOx) vrij doordat stikstof (N2) in de lucht (80%) bij een hoge verbrandingstemperatuur met zuurstof reageert. Daarnaast zijn roet en fijnstof (PM) de belangrijkste verontreinigingen en in mindere mate koolmonoxide (CO), koolwaterstof (CH) en zwaveldioxide (SO2).
Sinds de verkiezing van Benedictus XVI laat het Vaticaan niet alleen witte rook uit de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel kringelen, maar klinkt tegelijkertijd klokgelui.
Blauwe rook
Het wijst namelijk op olieverbruik. Dit komt wel vooral voor bij motoren met een hogere kilometerstand. De zuigerveren zouden versleten kunnen zijn waardoor er olie van het carter achter de zuigerveren langs de verbrandingskamer in kan komen.