rekening een eigen identificatienummer heeft. Dit is meestal 8 cijfers lang. Dus zelfs als je twee of meer rekeningen hebt, zelfs bij dezelfde provider, zullen ze verschillende rekeningnummers hebben.
De eerste cijfers identificeren de bank, terwijl de laatste cijfers de vestiging identificeren. Elke Britse bankrekening heeft een sorteercode en een uniek bankrekeningnummer. Sommige banken en financiële instellingen zijn alleen online en hebben geen fysieke vestigingen. Bij deze banken heeft elke klant dezelfde sorteercode .
Een bankrekeningnummer is een nummer dat gekoppeld is aan uw bankrekening. Als u meerdere bankrekeningen hebt, zoals persoonlijke, gezamenlijke, zakelijke (enzovoort), heeft elke rekening een ander rekeningnummer .
Bestaat een bepaald rekeningnummer niet meer, dan blijft dat geld staan op een soort wachtrekening. Dan zal de bank nagaan of zij een ander bekend rekeningnummer van jou heeft en dan kan ze terugbetalen. Zo niet, dan zal de bank met jou contact opnemen als ze nog gegevens heeft, maar dat is helemaal niet zeker.
Met uw rekeningnummer en sorteercode kan iemand mogelijk ongeautoriseerde transacties initiëren, zoals het instellen van automatische incasso's of het doen van frauduleuze betalingen . Ze kunnen proberen geld van uw rekening over te boeken naar een andere rekening, wat kan leiden tot financieel verlies.
Oplichters kunnen uw bankgegevens en adres gebruiken om identiteitsfraude te plegen. Gewapend met deze informatie kunnen ze creditcards of leningen op uw naam aanvragen, waardoor u mogelijk met aanzienlijke financiële verplichtingen achterblijft.
De eerste 4 cijfers van het 15-cijferige rekeningnummer staan voor de filiaalcode. De filiaalcode is uniek voor elk filiaal. De volgende 4 cijfers geven het type rekening aan , bijvoorbeeld een leningrekening, spaarrekening of lopende rekening, etc.
Omdat banken rekeningnummers die 2 jaar lang buiten gebruik zijn geweest, mogen hergebruiken, kan een rekening in een verouderd adresboekje ineens bij iemand anders horen. De Consumentenbond hamert er dan ook op: check geregeld of je adresboekje nog up-to-date is.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Iedereen kan gratis een overzicht opvragen van de eigen gegevens in het Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP). De makkelijkste én snelste manier is via een online raadpleging. Een andere mogelijkheid is om bij het CAP een schriftelijke aanvraag te doen.
Hoe kan ik mijn SORT-code vinden? Het wordt vaak afgedrukt op uw bankpassen, bankafschriften, chequeboekjes en alle officiële correspondentie van uw bank met betrekking tot uw account. U kunt uw SORT-code ook bekijken in het gedeelte Rekeningoverzicht van uw apps voor online of mobiel bankieren.
IBAN is de afkorting voor International Bank Account Number.Het is een individueel rekeningnummer dat sinds 2007 het vroegere nationale rekeningnummer vervangt. Het werd vooral in het leven geroepen om internationale transacties in de SEPA-zone te uniformiseren en vlotter te laten verlopen.
Het IBAN voor Groot-Brittannië bestaat uit 22 posities alfanumeriek (cijfers en letters aaneengesloten invullen), bijvoorbeeld: GB29NWBK60161331926819.
Elke bank heeft een internationale code voor internationale betalingen. Die code heet de BIC (Bank Identifier Code), ook wel SWIFT genoemd. Hiermee wordt de bank van de begunstigde geïdentificeerd. De BIC/ SWIFT van ASN Bank is ASNBNL21.
Zelf overgeboekt naar de verkeerde
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Zonder de IBAN-Naam Check zouden er per jaar duizenden onbedoelde overboekingen naar verkeerde of frauduleuze begunstigden extra worden gedaan. Deze dienst controleert bij een digitale overboeking of de naam en het IBAN van de ontvanger bij elkaar horen.
Meestal zal jouw bank contact opnemen met de bank van de ontvanger die daarop de ontvanger zal verzoeken om het geld vrijwillig over te maken. Als de ontvanger dat niet doet, geven de meeste banken de contactgegevens van de ontvanger door.
Criminelen kunnen bijvoorbeeld op jouw naam leningen afsluiten, accounts openen of zelfs geld witwassen. Daarnaast kunnen gegevens worden ingezet voor zogenoemde CEO-fraude, waarbij criminelen zich voordoen als een leidinggevende en werknemers misleiden om grote bedragen over te maken.
Een overschrijving naar een afgesloten rekening wordt automatisch teruggestuurd naar je rekening. Je tikt een rekeningnummer fout in. In dat geval wordt de overschrijving niet uitgevoerd. Elk rekeningnummer heeft immers een controlegetal om zulke vergissingen uit te sluiten.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Wegens privacy-redenen geeft een bank niet zomaar de gegevens vrij van een rekeninghouder. Zie dit maar als een goede zaak, want je zou zelf waarschijnlijk ook niet graag willen dat iemand aan de hand van je IBAN-nummer zomaar aan je adresgegevens kan komen.
Je eigen IBAN staat op je betaalpas en op het rekeningafschrift. Het nummer bestaat uit 18 letters en cijfers en begint met de landcode (in Nederland is dat NL). Het IBAN van de ander staat op de factuur of vraag je na bij de ontvanger.