Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
De afgelopen jaren is er internationaal veel onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media door jongeren en de samenhang met hun ontwikkeling. Overzichtsstudies concluderen dat jongeren veel baat kunnen hebben van sociale media, zich er gelukkiger door voelen en er meer welzijn door ervaren.
Het uitbesteden van social media kan een erg goed idee zijn. Je bespaart veel tijd & energie en daarnaast weet je zeker dat jouw kanalen bij de experts in goede handen zijn. Door dagelijkse betrokkenheid in de wereld van social media weten we als geen ander hoe je om moet gaan met uitdagingen en doelstellingen.
Kortom, wat levert social media op voor bedrijven? Sociale media marketing biedt bedrijven veel voordelen, van het vergroten van de naamsbekendheid tot het verhogen van de omzet én klantloyaliteit. Door gericht te adverteren op sociale media platforms kan je de doelgroep bereiken en de omzet van je bedrijf verhogen.
Verbreed de verbinding en het begrip van de wereld. Kinderen kunnen verschillende perspectieven en wereldbeelden leren kennen en waarderen om de wereld om hen heen beter te begrijpen en hun kennis over een reeks onderwerpen op te bouwen.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven.Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Als je veel op social media zit, kan dat psychische klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld angst, depressie en slaapproblemen. Iemand die veel last heeft van FOMO kan ook lichamelijke reacties krijgen, zoals zweten, nervositeit en hartkloppingen. Bijvoorbeeld als er een nieuw bericht binnenkomt.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
De meerderheid van ondervraagde marketeers (58.8%) ziet social media als een erg belangrijk deel van hun overall marketingstrategie. 73% van de respondenten geeft aan dat social media marketing redelijk tot erg effectief was voor hun bedrijf.
De kosten voor social media uitbesteden bedragen tussen de €200 – €750 per maand. Natuurlijk zijn deze kosten geheel afhankelijk van de inhoud van de dienstverlening. De variabelen die je tegenkomt zijn voornamelijk: Aantal berichten per week.
Sociale media bieden een eenvoudige manier om te communiceren met familie, vrienden en bekenden, ook als deze verder weg wonen, waardoor mensen op de hoogte blijven van elkaars leven. Een ander belangrijk motief om sociale media te gebruiken is het zoeken en vinden van informatie.
Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking. Ook voeden social media het verlangen naar sociale bevestiging en de angst om iets te missen.
Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Wetenschappelijk is het bestaan van een sociale media verslaving nog niet bewezen. Officieel is het dus ook nog geen verslaving. Echter in de praktijk zien we steeds vaker dat mensen in de problemen komen doordat ze te veel en te vaak sociale media gebruiken.