Waar komt daltononderwijs vandaan? Daltononderwijs is genoemd naar het dorp Dalton in Amerika, waar de grondlegger van het systeem,
De naam Dalton komt van het plaatsje Dalton in Massachusetts waar Parkhurst lesgaf toen zij haar pedagogische visie ontwikkelde. De drie principes van Helens onderwijsvorm zijn eenvoudig: Verantwoordelijkheid of vrijheid in gebondenheid.
Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Daltononderwijs is adaptief onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
Dalton onderwijs werkt vanuit de Daltonkernwaarden. Dit betekent dat zij, naast het aanleren van kennis en sociale vaardigheden, leerlingen opleiden tot zelfstandige, verantwoordelijke burgers die in staat zijn om in de rest van hun levensloop samen te werken, te plannen en te reflecteren.
De school heeft vier heterogene brugklassen, een heterogene theaterklas en een tweetalige brugklas op vwo-niveau. Na het eerste jaar gaan de leerlingen naar gymnasium, atheneum of havo.
Daltonscholen vallen onder het algemeen bijzonder onderwijs; scholen die werken vanuit een opvoedkundige overtuiging of didactische (onderwijskundige) uitgangspunten. Andere voorbeelden van algemeen bijzonder onderwijs zijn onder andere Montessorischolen, Jenaplanscholen en Vrijescholen.
Voor wie is daltononderwijs? In principe is daltononderwijs voor elke leerling geschikt. Leraren houden namelijk rekening met de interesses en capaciteiten van hun leerlingen door aan te sluiten bij de leef- en belevingswereld van leerlingen.
Het concept van jenaplan
In het jenaplanonderwijs staat het kind centraal. Ieder kind is uniek in zijn ontwikkeling, talenten en leerstijl. En omdat ieder kind uniek is, gaat het er bij jenaplan om dat kinderen leren van die verschillen en dat zij die respecteren.
Zelfstandigheid In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren.
De grondbeginselen van de daltonwerkwijze zijn in 1920 door Helen Parkhurst bedacht. De pijlers van de werkwijze sluiten nog steeds goed aan bij de vaardigheden die kinderen van de 21e eeuw nodig hebben.
De oorsprong van het daltononderwijs ligt in Amerika aan het begin van de twintigste eeuw. Miljoenen immigranten kwamen in die tijd in de haven van New York aan op zoek naar werk, geluk en een nieuw bestaan. Het waren pioniers, praktisch ingestelde mensen, gericht op overleven en het opbouwen van een bestaan.
Er zijn in Nederland 343 door de NDV erkende daltonbasisscholen en kinderdagverblijven, 29 erkende scholen voor voortgezet onderwijs en 13 instellingen voor hoger onderwijs. Een onbekend aantal scholen werkt op een daltonachtige wijze werkt, zonder zich 'dalton' te noemen.
Definitie. Sinds 1960 is de atomaire massa-eenheid u gedefinieerd als 1/12 van de massa van één koolstof-12-atoom (12C), dus inclusief de elektronen.
Agora onderwijs is een vorm van gepersonaliseerd leren. Het is volledig maatwerkonderwijs. De leervraag van de leerlingen staat centraal, hun nieuwsgierigheid is leidend. Dat betekent niet dat elk kind zelf maar kiest wat het leert.
Het dagprogramma op een daltonschool bestaat dus voor een groot deel uit verplichte lesstof; de leraar geeft instructies en de leerlingen voeren de taken uit. De instructie gebeurt niet altijd klassikaal, maar ook individueel of in kleine groepjes. Zo kan de leerkracht inspelen op de behoeften per leerling of groepje.
De twee gedachtes achter Parkhursts Dalton Plan, 'freedom' en 'interaction of group life', zijn in Nederland niet letterlijk vertaald en overgenomen. Het Nederlandse daltononderwijs kent van oorsprong drie daltonprincipes: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerken.
Waar komt daltononderwijs vandaan? Daltononderwijs is genoemd naar het dorp Dalton in Amerika, waar de grondlegger van het systeem, Helen Parkhurst, in 1920 voor het eerst met dit onderwijsconcept werkte. Parkhurst wilde af van het destijds starre klassikale Amerikaanse onderwijssysteem.
Het ontstaan van Daltononderwijs
De wortel van het Daltononderwijs ligt in 1905 op een school in Wisconsin in de Verenigde Staten. De jonge, net afgestudeerde onderwijzeres Helen Parkhurst wordt aangesteld om als enige leerkracht de 40 kinderen van 6 tot en met l2 jaar op dit eenmansschooltje les te geven.
Met ongeveer 1.850 leerlingen is het Dalton Lyceum Barendrecht een grote school.
Op daltonscholen heerst er geen vrijblijvendheid. Leerlingen mogen er niet zo maar doen wat ze willen en ze hebben ook niet de vrijheid om niet naar school te gaan. In het daltononderwijs krijgen leerlingen wel de vrijheid hun schoolwerk naar eigen inzicht te plannen.
Deze school heeft ongeveer 1009 leerlingen. Na de brugklas doen 197 HAVO en 315 VWO.
Dalton College biedt voortgezet onderwijs van het type "VBO / MAVO / HAVO / VWO" met de denominatie "Bijzonder". In schooljaar 2022-2023 telde de school 973 leerlingen.
Het huidige Den Haag bestaat sinds 1230, toen graaf Floris IV van Holland op de plek waar reeds een hofstede stond van vrouwe Meilindis van Wassenaer een bescheiden kasteel bouwde, dat de zetel werd van de graven van Holland.