Snel en goedkoop kan meestal niet duurzaam zijn Om nieuwe kleding zo snel te produceren en de prijzen zo laag te houden, moeten fast fashion merken ergens op besparen. Zelfs als een kledingstuk van €5 'biologisch katoen' bevat, is het waarschijnlijk geproduceerd in een sweatshop-achtige fabriek.
Daarnaast zijn de duurzamere collecties van fast fashion merken vaak een manier om een graantje mee te pikken in de duurzame mode industrie, zonder daadwerkelijk hun bedrijfsmodel te veranderen. Het is daarmee een extra verdienmodel in plaats van een verduurzaming van het systeem.
Een van de grootste nadelen van fast fashion is de enorme impact die het heeft op het milieu. Bij het produceren van kleding worden er veel grondstoffen gebruikt, zoals water en energie.De productie van kleding zorgt voor veel afval en vervuiling. Denk aan de chemicaliën die gebruikt worden om stoffen te verven.
Het massale, razendsnelle produceren, gebruiken en afdanken van kleding leidt bijvoorbeeld tot CO2-uitstoot, plasticsoep en vervuiling van grond en water. Ontdek meer over deze milieu-impact én hoe het anders kan.
Manier van produceren
De naam zegt het eigenlijk al; fast fashion is fast. Het doel is om zoveel mogelijk te produceren in een zo kort mogelijke tijd, met zo min mogelijk kosten Deze manier van produceren zorgt ervoor dat een kledingbedrijf snel in kan spelen op de nieuwste trends en veel collecties kan uitbrengen.
Fast Fashion aankoopgedrag
De aantrekkingskracht van fast fashion kleding is de mogelijkheid om met de nieuwste trends mee te gaan (omloopsnelheid), de mogelijkheid tot grote variëteit in kleding voor een relatief lage prijs en de mogelijkheid om unieke kleding te dragen in de vorm van limited editions.
Mode is een enorm waterintense industrie. Volgens de Ellen MacArthur Foundation, verbruikt de textielindustrie jaarlijks zo'n 93 biljoen liter water per jaar. Ter vergelijking: het drinkwatergebruik van alle huishoudens in Nederland zit rond 1 biljoen (volgens CBS).
Het is te simpel om te denken dat we, als kleding duurzamer wordt ontworpen, genoegen nemen met minder kledingstukken van een betere kwaliteit. Bij kleding gelden andere wetten dan bij meubels of auto's.Daar kan een degelijk en kostbaar ontwerp de behoefte aan iets nieuws remmen.
De belangrijkste reden om kleding te maken voor Fast Fashion fabrikanten is de winst die ze eruit halen. Hoe meer winst ze op een kledingstuk kunnen maken hoe beter. Hierbij is de kwaliteit van de kleding dus niet iets waar niet naar gekeken wordt door Fast Fashion fabrikanten en wat niet belangrijk is.
Slow Fashion is tijdloze kleding
Een groot voordeel van Slow Fashion is dat de kleding tijdloos is. Geen kleding die na een seizoen uit de mode is maar kleding die jarenlang meegaan. Als je kijkt naar Fast Fashion zie je dat de kleding kort mee gaat en uiteindelijk ook weinig echt gedragen wordt.
ALLE KATOEN IN DE COLLECTIES VOOR HEREN, DAMES EN KINDEREN IS 100% DUURZAAM INGEKOCHT. Vanaf het najaar van 2020 is al het katoen van WE Fashion 100% duurzaam ingekocht. Het grootste deel van het katoen is ingekocht via het Better Cotton Initiative (BCI).
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om goedkope kledingcollecties aan te duiden die snel worden geproduceerd door winkeliers om te reageren op de meest recente trends. Deze kleding is meestal gemaakt van goedkopere materialen en wordt tegen een lagere prijs verkocht dan designer- of traditionele winkelkleding.
We werken nauw samen met onze leveranciers om ze te helpen duurzamer te worden. Al onze leveranciers en fabrieken moeten onze stricte 'Sustainability Commitment' ondertekenen, een overeenkomst waarin onder andere alle vereisten staan voor eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden.
Daarnaast is het productieproces van fast fashion enorm vervuilend. Veel van deze goedkope kleding wordt gemaakt van synthetische materialen, gemaakt van petroleum – een niet-hernieuwbare grondstof – of van niet-biologische katoen waarvoor veel chemicaliën en water wordt gebruikt.
Toegankelijke ketens: H&M, Zara, Uniqlo, Primark, Bershka, GAP, Topshop, New Balance, Vero Moda, New Yorker, Forever 21, Pull & Bear, Decathlon, New Look, Urban Outfitters, Mango, Missguided, Asos, Adidas, Nike, …
Dit meldt Reuters. In maart dit jaar sleepte het Chinese fast fashion platform Shein de marktplaats Temu voor de rechter. Volgens Shein zette Temu influencers in via social media om valse en misleidende claims over Shein te delen.
Een aantal belangrijke cijfers op een rijtje: Er worden elk jaar 80 miljard kledingstukken geproduceerd. Gemiddeld dragen we een kledingstuk slechts 7 keer. In plaats van twee collecties per jaar (spring/summer en fall/winter), brengen fast fashion ketens tot wel 52 "micro collecties" per jaar uit.
Zo'n 49 procent van de respondenten koopt modetrends online, terwijl 35 procent van hen in een winkelcentrum winkelt. En 30 procent van de respondenten koopt minstens één keer per week fast fashion, terwijl 65 procent meerdere artikelen koopt.
De duurzaamheid van Zara
Voor 2025 gebruiken Zara en haar zustermerken alleen nog maar 100% duurzame stoffen, is het motto. Het merk stelt als doel om in 2025 alleen nog maar afval te storten op stortplaatsen van Zara-faciliteiten.
De meest duurzame kleding is dus én op een eerlijke of verantwoorde wijze gemaakt, én van natuurlijke materialen zoals biologisch katoen of andere materialen die minder belastend zijn voor het milieu, zoals hennep, bamboe of tencel (eucalyptus).
Slechts 12% heeft weleens een kledingstuk niet gekocht vanwege twijfels over de duurzaamheid. Prijs blijft een belangrijke factor. Mensen vinden dat duurzame kleding een duur(der) imago heeft (59%) dan niet-duurzame kleding, en 55% geeft aan duurzaamheid weliswaar belangrijk te vinden maar prijs belangrijker.
De fossiele brandstoffen olie en aardgas zijn bij verbranding de grootste CO2-uitstoters, vooral als ze verstookt worden om elektriciteit te produceren. Maar vervoer, industrie, het kappen van regenwoud en andere menselijke activiteiten spelen ook een grote rol in de CO2-uitstoot.
Binnen de modewereld is de spijkerbroek even iconisch als vervuilend: aan de productie van een gemiddeld paar jeans komt zo'n 7000 liter water te pas, een dosis zware chemicaliën en vaak slechte arbeidsomstandigheden.
Per kledingstuk komt er gemiddeld 63 kg CO2 vrij, hoeveel kilo Co2 heb jij vandaag aan? Een groot probleem in de sector zijn de goedkope 'fast fashion' winkelketens, zij spelen goed in op de wegwerpcultuur van de westerse bevolking.