Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Bij een naaf versnelling of remnaaf fiets heb je een ''normale'' ketting nodig. Een standaard fietsketting past op eigenlijk alle fietsen. Je kunt dus iedere ketting aanschaffen. De enige uitzondering kan bij bijvoorbeeld een ligfiets of elektrische fiets zijn.
Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
45 cm = een standaard lengte voor een dames ketting. 50 cm = een langere dames ketting. Deze lengte wordt ook vaak aangehouden als standaard heren maat. 60 cm = een ketting die net op de buste valt.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
Wanneer de ketting te kort is, zal de ketting te strak komen te staan als de ketting zowel voor als achter op het grootste kettingwiel ligt. Als de ketting te lang is, zal de derailleurarm helemaal naar achteren staan als de ketting voor en achter op het kleinste kettingwiel ligt.
Voor de meeste herenkettingen, is 50 cm de gemiddelde lengte. Die hangt op je sleutelbeen tussen de bovenste twee knoopjes van een hemd en ziet er zowel over als onder een hemd goed uit. Als je een ketting draagt met een hanger, kies dan voor 55-63 cm zodat de hanger ongeveer midden op je borst eindigt.
Een ketting rekt tijdens het gebruik iets uit en wordt een paar millimeter langer. Een te ver opgerekte ketting vreet de kettingwielen aan. Het is dus zaak om de ketting te vervangen voordat deze te lang wordt.
Je kan natuurlijk wel je fiets ombouwen naar 1x12, maar let dan goed op dat je de juiste Body op je wielset plaatst. Voor Shimano 12-speed cassettes is een Micro-Spline body nodig, terwijl je voor Sram 12-speed cassettes met een 10 tands kleinste blad een XD body nodig hebt op je wielset.
De 12-speed-cassettes passen wel op een 11-speed-body, maar omgekeerd passen 11-speed-cassettes niet op de nieuwe body.
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
Het is mooi om de halslijn van je shirt of blouse te volgen. Dus bij een V-hals draag je een ketting die de rechte lijn van de V volgt. Bij een ronde halslijn staat een ketting met ronde vormen het mooist.
Een ketting komt het beste tot zijn recht wanneer de rest van je outfit rustig is. Bijvoorbeeld wanneer je alleen maar zwart draagt. Of met een wit t-shirt en een spijkerjack bijvoorbeeld. Wanneer je echter al een printje op je shirt of overhemd hebt, kan een ketting te druk worden.
Een choker collier is een flexibele halsketting met een mooi element in het midden dat precies in het kuiltje van de hals valt. Het is dus een korte nauwsluitende ketting, hoog op de hals. De ketting was even uit de mode maar is weer helemaal terug van weggeweest.
Het is niet mogelijk om de distributieketen zelf te veranderen en het wordt niet aanbevolen, zelfs als je over de juiste kennis beschikt. Als je het benodigde speciale gereedschap niet bij de hand hebt, ben je in de werkplaats altijd beter af.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
Re: van 10 naar 11
Een derailleur is een paralellogram en de verhoudingen tussen Campa 10 en 11 zijn niet gelijk, net zoals dat er verschillen zijn tussen Shimano, Sram en Campa 10 speed, waardoor de boel niet uitwisselbaar is. 11 speed ketting is smaller, daardoor kon de kooi van de voor-derailleur ook smaller.
De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.