AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Heeft mijn voertuig AdBlue nodig? De meeste dieselvoertuigen die na 2015 zijn gebouwd, gebruiken waarschijnlijk AdBlue om te voldoen aan de Euro 6-emissienormen . Sommige voertuigmodellen bevatten ''Blue HDi'' of ''SCR'' in de beschrijving om gebruikers te wijzen op AdBlue. Om 100% zeker te zijn, moet u echter het handboek van uw voertuig raadplegen.
AdBlue® wordt toegepast om de NOx uitstoot van dieselmotoren te beperken. Deze techniek wordt in vrachtauto's al toegepast sinds 2006 en vanaf 2014 ook in de personenautobranche.
AdBlue wordt gebruikt in dieselvoertuigen met SCR (Selective Catalytic Reduction), zoals Euro 6-dieselmotoren.
Vanaf 31 december 2013 gelden Euro 6 emissie-eisen voor zware trucks binnen Europa. Door middel van Euro-wetgeving moeten dieselvoertuigen over een steeds lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden beschikken. De Euro 6-eisen zijn strenger dan de eerdere Euro 5-eisen.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Hoewel de emissielimieten voor Euro 6 ongewijzigd zijn gebleven, is de methode voor het meten van prestaties in de loop der jaren bijgewerkt. Euro 6c staat voor voertuigen die zijn getest volgens de WLTP-normen, terwijl Euro 6d-TEMP en Euro6d staan voor auto's die zijn getest volgens RDE (Real Driving Emissions) .
Heeft elke dieselauto en -bus AdBlue nodig? AdBlue mag alleen worden gebruikt in dieselauto's die zijn uitgerust met een SCR-systeem , dus raadpleeg bij twijfel de handleiding van het voertuig. Als vuistregel geldt dat hoe recenter de dieselauto is gebouwd, hoe waarschijnlijker het is dat deze AdBlue gebruikt, aangezien de Euro 6-regelgeving in 2015 is ingevoerd.
AdBlue is noodzakelijk om je dieselauto zo schoon mogelijk te laten rijden. Sterker nog, moderne diesels zijn zo afgesteld dat ze zonder AdBlue helemaal niet rijden.
Als uw AdBlue bijna op is en moet worden bijgevuld, zal uw auto een waarschuwing weergeven op het bestuurdersdisplay of het scherm van het infotainmentsysteem . Zodra u de AdBlue-tank tot het aanbevolen niveau hebt gevuld, zou de waarschuwing moeten verdwijnen.
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Autofabrikanten worden opgeroepen om mee te evolueren met nieuwe milieuwetgeving om te helpen schadelijke brandstofemissies te verminderen en te proberen de planeet te redden. In 2015 heeft de overheid wetgeving aangenomen die vereist dat dieselauto's AdBlue gebruiken - een uitlaatvloeistof die schadelijke emissies van voertuigen vermindert.
Het uitschakelen van Adblue is alleen toegestaan bij voertuigen die off-road worden gebruikt. Echter, komt de auto nog wel gewoon door de APK met het door ons uitgeschakeld Adblue systeem.
Als uw voertuig na september 2015 is gemaakt, is de kans groot dat het voldoet aan Euro 6 en daarom gratis in de ULEZ van Londen mag rijden. U kunt deze informatie ook vinden in uw registratiegegevens of u kunt uw reg controleren met onze ULEZ-controletool, die zal laten zien of het voldoet aan Euro 6.
Adblue is niet fysiek vereist om een motor te laten draaien, maar een motor laten draaien zonder Adblue zal ervoor zorgen dat de emissies van het voertuig de wettelijk toegestane waarden overschrijden , dus de voertuigen zijn geprogrammeerd om te weigeren te starten als het op is. Sommige zullen de prestaties beperken als de Adblue op is, wederom om de emissies te verminderen.
Hoe lang gaat het mee? Een volle tank AdBlue gaat gemiddeld tussen de 6.000 en 7.000 mijl mee. 1 liter AdBlue gaat ongeveer 600 mijl mee, maar dit kan worden beïnvloed door uw rijstijl. Hoe meer brandstof uw voertuig gebruikt, hoe meer AdBlue het ook zal verbruiken.
Omdat AdBlue niet compatibel is met motormaterialen , kan het heel snel alle componenten en leidingen in de motor corroderen . Als dit gebeurt, moet het hele brandstofsysteem worden vervangen. U moet contact opnemen met een professional om de tank onmiddellijk leeg te laten lopen en alle vervuilde vloeistof af te voeren.
Het AdBlue wordt gebruikt in auto's met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Het systeem wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014.
Na het gesjoemel met de roetfilter is nu ook het AdBlue-systeem volop onderhevig aan fraude. Door de vele technische problemen laten almaar meer dieselrijders het systeem uitschakelen. Online wordt zelfs massaal voor de nodige sjoemelsoftware geadverteerd.
De meeste nieuwe en gebruikte Mercedes-Benz dieselmodellen die na 2015 zijn geregistreerd, maken gebruik van AdBlue om duurzamer te worden en verkeersvervuiling aan te pakken.
In moderne dieselvoertuigen die zijn uitgerust met selectieve katalytische reductiesystemen, kan AdBlue niet volledig worden uitgeschakeld . AdBlue-systemen zijn een belangrijk onderdeel van emissiecontrolesystemen voor voertuigen en zijn in veel landen onderworpen aan strenge milieuvoorschriften.
Het Audi AdBlue-systeem wordt al jaren gebruikt in alles van vrachtwagens tot bussen. De nieuwe emissievoorschriften die de EU in 2015 introduceerde, maakten AdBlue tot een cruciale oplossing die nu wordt gebruikt in alle dieselauto's die in Europa worden uitgebracht.
Euro 6 motoren: minder milieuvervuilend
Vergeleken met Euro 1 klasse motoren stoten Euro 6 motoren maar liefst 97% minder stikstof uit. Bovendien zijn deze motoren ook milieuvriendelijker dan de Euro 5 klasse. Hierbij is de uitstoot van stikstof teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.
Om aan de Euro 6-norm te voldoen, mag een diesel niet meer dan 80 mg/km NOx-gassen uitstoten, terwijl een benzineauto niet meer dan 60 mg/km mag uitstoten . Vrijwel elke gloednieuwe auto die sinds september 2015 is verkocht, moet voldoen aan de Euro 6-norm, terwijl veel auto's daarvoor al aan de norm voldeden.