Zonnebanden zijn toegelaten op voorwaarde dat hun afmetingen niet groter zijn dan die van de oorspronkelijke zonneband.
Een scheur in de voorruit is toegstaan, mits deze geen vertakking heeft in het gezichtsveld. Vertakkingen die binnen een straal van 20 mm passen, worden niet afgekeurd.
APK voorruit
Afhankelijk van de grootte en de plaats van schade aan de voorruit kan uw auto afgekeurd worden. De APK keurmeester moet de controle uitvoeren aan de hand van de artikelen 2.9.2 t/m 2.9.6 uit de Regeling Permanente Eisen APK indien er sprake is van een beschadigde voorruit.
Het doel van een zonneband is bescherming te bieden tegen de schittering die bestuurders van de zon zien. Deze zonneklepstrip wordt onder het dak en net boven jouw binnenste voorruitvizier geplaatst. Het doel van de strip is om de zon te blokkeren zonder het zicht te belemmeren.
Leg de zonneband op de voorruit met de drager naar boven. De drager is de papieren zijde die de kleefzijde van de zonneband beschermt. Verwijder nu de drager van de zonneband en spuit de kleefzijde nat. Draai de zonneband om zodat de kleefzijde tegen de voorruit ligt en breng hem in de juiste positie.
De zonneband is 150 cm lang en 30 cm breed, je kan hem om de gewenste breedte afsnijden op de auto. De zonneband is makkelijk aan te brengen en kan verwijderd worden zonder beschadiging aan te brengen.
Wat met airride? Een populaire manier om de auto te verlagen is airride. Daardoor kan door een luchtdruksysteem de auto als het ware tot tegen de grond zakken. In België is airride echter een verboden modificatie indien het voertuig niet af-fabriek geleverd werd met luchtvering.
In jouw land mag het misschien wel, maar in België is dit verboden. Neje je meugd da nie ent stoad ook ezo in de wet, ook in westvloandern.
Het APK reglement meldt over de ruitenwissers het volgende; Personenauto's met een voorruit moeten zijn voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie die de bestuurder voldoende uitzicht geeft. Over de achterruit en een noodzakelijke ruitenwisser wordt feitelijk niet gesproken en het kan dus geen afkeur zijn.
Zolang een sterretje niet vertakt is, mag u er volgens de wet mee doorrijden. Niet elke ruitschade hoeft dus gerepareerd te worden, maar omdat het kán uitgroeien tot een groter probleem en een autoruit na reparatie weer op volle sterkte is, is het advies er toch niet te lang mee door te rijden.
Controle op APK en boete
Alleen als u niet rijdt, mag de APK maximaal 2 maanden zijn verlopen. Daarna moet het voertuig APK gekeurd zijn. Wij controleren dit in het kentekenregister. Is het voertuig na 2 maanden niet gekeurd dan krijgt u een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Beoordelen scheuren of beschadigingen in ruiten
Komen door de afmetingen van de beschadiging 3 of meer delen van die scheur buiten die denkbeeldig getrokken cirkel, dan is er sprake van een vertakte scheur. Dat is dus afkeur voor de APK.
Lengte van de scheur
Hoewel de technologie blijft vorderen en langere scheuren kunnen worden gerepareerd, blijft een scheur van 12 inch nog steeds een grensgeval qua repareerbaarheid. Hoewel sommige specialisten het kunnen, zullen velen aandringen op vervanging omdat dit veiliger is.
Jouw voorruit kan worden gerepareerd
Een HPX4®-ruitreparatie kost € 112,05. Heb je meerdere sterretjes in jouw ruit? Dan betaal je maximaal € 224,10. Alle genoemde prijzen zijn inclusief btw.
De kits zijn volledig legaal, maar je kunt geen spacers gebruiken, dus je zult veel moeten betalen voor echt brede wielen.
Zonnebanden zijn toegelaten op voorwaarde dat hun afmetingen niet groter zijn dan die van de oorspronkelijke zonneband.
De bodemvrijheid moet minstens 11 cm blijven. Het verlagen van je auto moet gebeuren door een erkende specialist. Na deze aanpassingen moet de auto worden gekeurd voordat je ermee mag rijden op de openbare weg.
Een auto die standaard 100 pk levert, kan dus tot 119 pk worden getuned zonder dat er bepaalde eisen tegenover staan. Is die auto echter 121 pk sterk, dan is een ritje naar de RDW verplicht.
Het kan zijn dat je werkgever in je arbeidsovereenkomst met je afsprak dat je over een eigen wagen dient te beschikken en dat je die ook beroepshalve moet willen gebruiken. Als je zo'n afspraak maakte, is die in principe ook geldig.
Alle foutcodes die “uitlaatgasrelevant” zijn, zorgen echter wel direct voor afkeur. Dit zijn bij benzinemotoren: P01XX, P02XX, P03XX, P04XX, P0650 en P0AXX.Bij dieselmotoren gaat het om: P01XX, P02XX, P03XX, P04XX, P06XX en P0AXX. Verder hoeft de ECU nog steeds niet voor de volle 100% te functioneren.
Een object spiegelen
Ga naar Vormindeling, Hulpmiddelen voor tekenen of Hulpmiddelen voor afbeeldingen > Opmaak, selecteer Draaien en vervolgens: Als u een object ondersteboven wilt draaien, selecteert u Verticaal spiegelen.
Voor kopiëren en plakken kunt u de volgende sneltoetsen gebruiken: PC: Ctrl + c voor kopiëren, Ctrl + x voor knippen en Ctrl + v voor plakken.
Klik met de rechtermuisknop op de afbeelding die u als een apart afbeeldingsbestand wilt opslaan en klik op Opslaan als afbeelding. Selecteer in de lijst Opslaan als de gewenste bestandsindeling. Typ in het vak bestandsnaam een nieuwe naam voor de afbeelding of accepteer de voorgestelde bestandsnaam.