Om een retour te versturen, heb je altijd een verzendlabel nodig.
Ik heb geen retourlabel, wat nu? Er zijn dan 2 opties. Je hebt wel een antwoordnummer van de afzender ontvangen. Dan maak je gratis een retourlabel met antwoordnummer aan en print het.
Ruilen of retourneren hoeft u in een winkel niet verplicht aan te bieden. Als u de consument laat ruilen of retourneren, mag u om de kassabon vragen. En u bepaalt zelf tot hoelang na aankoop consumenten hier gebruik van mogen maken.
Ik heb spijt van mijn aankoop
Ook dan zal de verkoper naar de aankoopbon of pakbon vragen. Hebt u die niet meer, dan hoeft hij het product niet terug te nemen of te ruilen. Ook niet als u op een andere manier bewijst dat u het product bij die winkel hebt gekocht. De reden hiervoor is dat ruilen geen recht is.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Ook bij tweedehands of vintage producten.
Let op: zorg dat er een geldig retourlabel op je pakket zit en dat je het goed hebt ingepakt. Alles over retour aan de deur. Geef je pakket af bij een PostNL-punt of een pakketautomaat. Met onze handige locatiewijzer vind je er snel een in jouw buurt.
Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen. Bij online aankopen heb je (op enkele uitzonderingen na) het recht om de overeenkomst binnen veertien dagen na levering van het product te herroepen.
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen.
Maak een digitale barcode aan als je klant een artikel wil retourneren. Stuur het retourlabel in pdf-vorm via e-mail naar je klant. Die kan het label dan zelf printen.
Wil je een product terugsturen? Gebruik dan het modelformulier herroeping. De verkoper is verplicht om dit formulier op zijn website te plaatsen. Maar je kunt ook zelf een brief of e-mail schrijven, waarin je aangeeft van de koop af te zien.
Als een product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Als afzender bent u in principe altijd verantwoordelijk.
Wanneer u gebruikmaakt van postdiensten, kunt u iets verzenden zonder retouradres , of u nu een pakket of een envelop verzendt. Koeriersbedrijven staan echter niet toe dat u een doos verzendt waarvan de gegevens van de afzender ontbreken.
Als je nog geen retourlabel hebt, maak je dit eenvoudig online aan. Check bij de verzender de juiste adresgegevens, vul ze in op Mijn DHL en print je label.
Zo werkt het
Om het proces te starten, wordt er online een QR-code naar je toegestuurd. Vervolgens breng je je retour naar een afleverlocatie, scan je de QR-code, geef je de retour af en ben je klaar.
Je zit aan de koop vast, tenzij je van de verkoper mag ruilen. De verkoper bepaalt wanneer je het product mag ruilen. Zo kan de verkoper ruilen bijvoorbeeld alleen toestaan als je de bon hebt. Neem contact op met de verkoper en vraag of je het product mag ruilen, ook al heb je geen bon meer.
Aankoopbewijs
U kunt de klant om bewijs vragen dat hij/zij een artikel bij u heeft gekocht . Dit kan een kassabon zijn of ander bewijs, zoals een bankafschrift of verpakking.
De meeste kassabonnen zijn niet recyclebaar omdat ze van thermisch papier gemaakt worden. In de printer van bon zit een laser die de tekst in het papier brandt. Er hoeft hierdoor geen inkt of toner gebruikt te worden.
Als je niet via de website een retourlabel kunt aanvragen, kun je ook contact opnemen met de klantenservice van de verkoper. Zij kunnen je informeren over de mogelijkheden om een retourlabel te verkrijgen. Vaak kun je het label per e-mail ontvangen, maar sommige verkopers sturen het label per post naar je op.
In post is een retouradres een expliciete toevoeging van het adres van de persoon die het bericht verzendt . Het biedt de ontvanger (en soms geautoriseerde tussenpersonen) een manier om te bepalen hoe ze de verzender van het bericht moeten beantwoorden, indien nodig.
Niet elke consument heeft immers een printer. Jouw klant kan zijn of haar bestelling simpelweg retourneren met een digitale barcode op de smartphone en langsbrengen bij een PostNL locatie.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
In de meeste gevallen staat Walmart cashback toe zonder bon voor een artikel onder de tien dollar inclusief belasting. Er zijn uitzonderingen en het is uitsluitend ter beoordeling van het winkelmanagement. Eerlijk gezegd herkennen onze medewerkers van de servicedesk meerdere bekende winkeldieven en behandelen hun retourzendingen anders.
Met andere woorden, je kunt geen alcohol retourneren omdat individuele klanten geen vergunning hebben om alcohol te verkopen , en een terugbetaling is technisch gezien een verkooptransactie. Of deze regel opzettelijk is gemaakt of gewoon een vreemde toevalstreffer, zegt Harns dat hij er niet over kan speculeren. De moraal van het verhaal?