De prijs: Over het algemeen zijn motorfietsen in Duitsland vaak goedkoper dan in Nederland. Dat komt door de verschillen in belastingen, regelgeving en marktomstandigheden.
Het kost je wat meer tijd, maar vaak is het voordelig om een motor te importeren uit Duitsland of België. Doordat er in beide landen geen bpm bovenop de nieuwprijs wordt berekend, zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland. De bpm moet bij het invoeren wel (deels) betaald worden, maar dit is leeftijdsafhankelijk.
Invoerrechten: Importeer je ene motor van buiten de eu dan betaal je bij het invoeren in Nederland 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de kosten van verschepen. BTW: Over de aankoopprijs+kosten verschepen+invoerrechten betaal je 21% BTW.
U moet de motor laten onderzoeken bij een keuringsstation van de RDW. De motor heeft bijvoorbeeld een typegoedkeuring van de RDW nodig. U moet het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Op de website van de RDW leest u alles over het aanvragen van een Nederlands kenteken.
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
Voorbeeld: bpm berekenen voor een motor
U importeert en registreert in Nederland een motor met een netto-catalogusprijs van € 7.000, inclusief opties en accessoires. Dat is meer dan de € 2.133, dus geldt het percentage van 19,4%.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Aanvragen van het kenteken voor een nieuwe auto duurt niet lang wanneer het gaat om modellen die al in de showroom van de dealer staan. Het voorwerk is immers al verricht en duurt het ongeveer 2 tot 3 werkdagen voordat het kenteken in de post wordt ontvangen.
Hoelang duurt het keuren? 5) Doorgaans duurt het keuren van een motorfiets 1 tot 2 weken, echter is er vanwege de maatregelen een grote drukte bij het RDW, wat soms kan resulteren naar een langere wachttijd ( 3 tot 4 weken ).
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Geen CvO nodig
Heeft uw voertuig een Europees kenteken?Dan is een CvO niet verplicht bij de registratie in Nederland. Het buitenlandse kentekenbewijs vormt het bewijs voor de goedkeuring. Een CvO bevat wel meer technische gegevens die soms handig zijn bij de registratie in Nederland.
De prijs: Over het algemeen zijn motorfietsen in Duitsland vaak goedkoper dan in Nederland. Dat komt door de verschillen in belastingen, regelgeving en marktomstandigheden. Door een motor in Duitsland te kopen, zul je zeker geld besparen op de aanschafprijs.
Boodschappen in Duitsland straks nóg goedkoper dan in Nederland, zelfs Utrechter kan beter grens over. Het wordt volgend jaar nog aantrekkelijker om je boodschappen in Duitsland te doen, zeggen retailexperts. Een volle boodschappenkar is bij de oosterburen dan zo'n 25 procent goedkoper.
Om te beginnen is de BTW in Duitsland wat lager. “In Duitsland hebben ze een algemeen tarief van 19 procent en een verlaagd tarief van 7 procent. Dat scheelt ten opzichte van de 21 procent en 9 procent bij ons”, aldus Molenaar. Daarnaast zijn de accijnzen in Duitsland een stuk lager.
APK voor motoren
De Algemene Periodieke Keuring (APK) geldt niet voor de motor. Wel is het verstandig om regelmatig de motor te laten controleren op slijtage of andere mankementen.
De keuring wordt verplicht voor motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. Ook elektrische en hybride motorfietsen zijn onderhevig, als ze een maximumvermogen hebben van meer dan 11 kilowatt en een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.
Motorkeuring verplicht sinds 1 januari 2023.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Vooral de modellen van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault en Toyota scoren goed. De Volkswagen Polo, Golf en Tiguan staan meestal in de top 3, gevolgd door auto's als de Renault Captur, Nissan Qashqai en Ford Fiesta.
Dit kentekenbewijs sturen wij binnen 4 werkdagen naar het adres van de persoon die het voertuig op naam heeft. Heeft u nog een papieren kentekenbewijs? Dan ontvangt u van ons een kentekencard en tenaamstellingscode .
Als je de BPM wilt berekenen van een motorfiets dan heb je niets aan de co2 uitstoot. De BPM van een motor wordt namelijk berekend aan de hand van de netto catalogusprijs. De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs tot € 2.133 bedraagt 9,6% van de netto catalogusprijs.
Het BPM tarief voor motoren is 19,4% van de cataloguswaarde (de nieuwprijs). Het is onwaarschijnlijk, maar alleen bij een CO2 uitstoot van 0, hoeft er geen BPM betaald te worden.