De blushelikopter van Defensie heeft een oranje waterzak (bambi bucket) waar zo'n 10.000 liter water in gaat. Het water haalt de Chinook uit een waterplas in de omgeving. Tussendoor vliegt de helikopter terug naar een vliegbasis om te tanken.
De Cougar vervoert maximaal 2.500 liter, de Chinook 10.000 liter.
Het grootste blusvliegtuig ter wereld was de Evergreen 747 Supertanker, een Boeing 747 die 77.600 liter water kon vervoeren. Het eerste aangepaste 747-toestel vloog in de Verenigde Staten vanaf 2009, en een tweede van 2016 tot 2021.
Het grootste blusvliegtuig is de Evergreen 747 Supertanker, een omgebouwde Boeing 747 die 77.600 liter water mee kan nemen. De onderstaande video is een veiligheidsvideo voor vliegtuigen. De blusradius van een vliegtuig beslaat een gebied van 30 tot 40 meter breed en 90 tot 550 meter lang.
Wanneer een blushelikopter op de plek van de brand is, bevestigt iemand van het team een bambi bucket onder de helikopter. Dit is een soort waterzak die na het opstijgen als een omgekeerde paraplu openklapt.
Blusvliegtuigen blussen bosbranden met bluswater dat eventueel brandvertragende chemicaliën bevat. De nieuwere brandvertragers, zoals Firetrol en Phoscheck, zijn roodgekleurd middels toegevoegde ferro-oxide om het gebied te markeren waar het is ingezet.
Hij neemt oppervlaktewater op via een schepeenheid die middels een 15 meter lange slang is verbonden met een tank in een vliegtuig. Wanneer het vliegtuig iets lager dan 15 meter boven het wateroppervlak vliegt, dringt de schep in het water en neemt water op dat direct richting de slangopening wordt gedrukt.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
De kleinste, de 777-200 heeft vooral een veel kleinere center tank. Bijna alles zit in de vleugels. In beide mains zit 35.000 liter en in de center 47.000.
Blusvliegtuigen zijn duur, ze kosten € 10.000 per dag beschikbaarheidsfee en daarnaast € 8.500 per uur. Op een werkdag van 10 uur zijn de kosten dan € 95.000 en met één dropping per uur, kost deze dan € 9.500. Indien men vijf keer per uur kan droppen ofwel 50 keer per dag, zakt de prijs per dropping naar € 1.900.
Een volle bambi bucket van 10.000 liter veroorzaakt overtorque. Dit is het overschrijden van de maximale draagkracht. Om de overtorque op de Chinook te voorkomen, worden de grote bambi buckets ingesnoerd.
De blushelikopter van Defensie heeft een oranje waterzak (bambi bucket) waar zo'n 10.000 liter water in gaat. Het water haalt de Chinook uit een waterplas in de omgeving. Tussendoor vliegt de helikopter terug naar een vliegbasis om te tanken.
Verbruik: circa zes liter per km. Vlieghoogte: 7.000 meter, bij max. lading 2.400 kilo. Bereik: 250 kilometer (geladen), Zonder lading: 324 km.
Stationering. 15 van de Chinooks zijn ingedeeld bij 298 Squadron van het Defensie Helikopter Commando op Vliegbasis Gilze-Rijen. De overige 5 zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten voor opleidingen en trainingen met de luchtmobiele brigade.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
De gebroeders Wright uit de Verenigde Staten waren twee van de pioniers die gemotoriseerde vluchten wilden maken. Hun Wright-Flyer was het eerste gemotoriseerde vliegtuig dat een gecontroleerde vlucht maakte. Dat gebeurde op 17 december 1903 op het strand van Kitty Hawk in de Amerikaanse staat North Carolina.
Watervliegtuig of drijvervliegtuig, dit zijn vliegtuigen met drijvers op de plaats waar zich normaal de wielen bevinden. De drijvers zorgen ook voor stabiliteit. Vliegboot, hierbij wordt het drijfvermogen voornamelijk geleverd door de romp van het vliegtuig die als een soort scheepsromp fungeert.
De brand in de Gironde en het aangrenzende Les Landes heeft sinds dinsdag zeker 74 vierkante kilometer in de as gelegd. Zeker 10.000 mensen zijn geëvacueerd. De Franse brandweer krijgt hulp van meer dan 360 brandweerlieden uit Duitsland, Roemenië, Polen en Oostenrijk.