Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Omdat elektrische auto's gebruikmaken van motoren zonder slijtagegevoelige contactpunten, zijn ze praktisch onderhoudsvrij. Daarnaast hebben elektrische auto's geen versnellingsbak. Kortom: minder onderdelen betekent ook lagere onderhoudskosten. Daarnaast hebben elektrische auto's geen versnellingsbak.
Na grondige analyse van bijna 12 miljoen werkplaatsbezoeken blijkt dat er in 2021, gemeten over een heel jaar, gemiddeld € 529,- per brandstofauto is uitgegeven aan onderhoud en reparatie, tegenover € 340,- per jaar voor een elektrische auto.
Het traditionele onderhoud, waarbij bijvoorbeeld de motorolie vervangen wordt, is dus niet meer nodig. Het onderhoud van een elektrische auto bestaat alleen nog maar uit een inspectieservice, het vervangen van een interieurfilter en het vervangen van remvloeistof.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Over het algemeen geldt dat een elektrische auto iedere 30.000 kilometer een inspectiebeurt nodig heeft.
De standaard onderhoudskosten zijn voor elektrische auto's vaak lager dan voor een auto met een verbrandingsmotor. Dit komt door minder bewegende delen en minder slijtagegevoelige onderdelen. Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen bougies of distributieriem.
Vervangen batterij
Een batterij van een elektrische auto wordt meestal vervangen als hij minder dan 80 procent kan opladen. Daarna kan hij nog een keer worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het opslaan van elektriciteit uit zonnepanelen.
De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Je neemt natuurlijk geen risico's met elektriciteit en water. Gelukkig hoef je je daarover geen zorgen te maken. Want net als bij een gewone auto zijn de accu en elektronica heel goed beschermd tegen vocht. Dus rij gerust met je elektrische auto door de wasstraat.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.
Als de 12V-accu door lang stil staan leeg of defect raakt, dan kan de auto niet meer gestart worden, ook al zit het grote accupakket helemaal vol stroom. Dit geldt ook als je de laadkabel weken aangesloten laat, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat.
Een elektrische auto mag je over het algemeen niet slepen. De elektromotor werkt namelijk vaak ook als generator.
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Prijs accu vervangen
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro. Wanneer je hierboven klikt op het maken van een afspraak, kun je je kenteken invullen en plaats invullen. Hierna zijn alle garages zichtbaar in je buurt en zijn de bijbehorende prijzen voor de accu vervangen zichtbaar.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu. Dit komt omdat deze accu's voorzien zijn van de nieuwste technieken en daarbij vaak ook een stukje krachtiger zijn.