Bromfietsen zijn verantwoordelijk voor 27% van de emissies van koolwaterstoffen en 9% van de CO-emissies uit wegverkeer. Dit komt overeen met ongeveer 5% van de totale nationale CO emissies en ook ongeveer 5% van de totale nationale koolwaterstofemissies. De bijdrage aan de emissie van NOx is lager.
Brommers stoten per kilometer meer gram koolmonoxide, koolwaterstof en fijn stof uit dan personenauto's en minder kooldioxide.
Uit onderzoek van de GGD's is gebleken dat de eisen aan de uitstoot van de voertuigen nogal is achterbleven ten opzichte van het andere wegverkeer. Milieu-organisaties zijn blij met de maatregelen. Scooters zijn relatief zeer vervuilend, vooral die met een tweetaktmotor, en stoten veel fijnstof uit.
Volgens een Franse studie van het ICCT (International Council on Clean Transportation) stoten motorfietsen, scooters en driewielers tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenauto's.
Wanneer er enkel gelet wordt op daadwerkelijk motorfietsen ontstaat er daarnaast een nog genuanceerder beeld. De gemiddelde uitstoot van motorfietsen (Euro-4) komt dan op 41 gram CO per kilogram. Voor auto's ligt dit gemiddeld op 7, waardoor de uitstoot van CO ongeveer 6 keer groter is.
De fiets is deel van de oplossing. Profwielrennen is deel van het probleem. Denk je aan profwielrennen, dan denk je aan groen, natuur en gratis energie. Toch is de wielersport één van de meest vervuilende sporten ter wereld.
Deze massa kunnen we, hoewel onzichtbaar, uitdrukken in kilogram. Je moet daarbij in je achterhoofd houden dat CO2 een ontzettend groot volume heeft: het volume van één kilo CO2 onder standaard temperatuur en druk is gelijk aan ruwweg 510 liter!
2-takt brommers stoten gemiddeld bijna 25 keer meer deeltjesmassa en circa 5 keer meer onverbrande koolwaterstoffen (THC) uit dan 4-takt brommers. Brommers met elektronische brandstofinjectie stoten in het algemeen lagere emissies uit dan brommers met een carburateur.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Voor motoren gelden andere euronormen dan voor auto's. Momenteel geldt voor iedere nieuw geproduceerde motor de Euro 5 norm. Ook bestaande modellen moeten hier dus aan voldoen wanneer deze geproduceerd worden.
Scooters verbruiken weinig brandstof en lijken daardoor niet zo schadelijk voor het milieu. Maar niets is minder waar. De uitlaat van brandstofscooters stelt vaak weinig voor, waardoor scooters gemiddeld schadelijker zijn dan een auto.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
De elektrische scooter is zuiniger
De elektrische scooter is niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu; maar ook voor de portemonnee. Benzine is namelijk (op dit moment) een stukje duurder dan elektriciteit en het 'tanken' van elektriciteit zorgt er dus voor dat je maandelijkse lasten wat dalen.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Door te rijden met een elektrische scooter, draagt u dus bij aan een schonere planeet. Zorg er wel voor dat de scooter wordt opgeladen met zo groen mogelijke energie (zonnepanelen!) en hou er rekening mee dat de productie van de accu impact heeft op het milieu. Helemaal groen is dit voertuig dus niet.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De verbranding van olie en aardgas stoot het meeste CO2 uit, terwijl planten en oceanen de balans enigszins herstellen door kooldioxide op te nemen. De verbranding van olie en aardgas stoot het meeste CO2 uit, terwijl planten en oceanen de balans enigszins herstellen door kooldioxide op te nemen.
Milieu Centraal raadt aan vijf minuten per keer te douchen. In totaal veroorzaakt douchen een CO2uitstoot van 200 kilo per persoon per jaar. Als je maximaal vijf minuten zou douchen, kun je 90 kilo CO2 besparen.