wat is luisteren? Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen. Laat je niet afleiden, dus: mobiel uit, niet 'even' een verslag doorlezen of je mail checken. Luister' naar de lichaamstaal van de ander, observeer goed.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
De luisteraar geeft zijn volledige aandacht aan de vriend, maakt oogcontact en knikt af en toe om aan te geven dat hij betrokken is. Hij laat de vriend zijn verhaal doen zonder onderbrekingen en gebruikt non-verbale signalen zoals glimlachen en een open lichaamshouding om te laten zien dat hij geïnteresseerd is.
Goed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk. Door goed te luisteren: Krijg je meer informatie. Begrijp je de ander beter.
Pas als we echt luisteren zullen we anderen begrijpen. Stephen Covey benoemt vijf niveaus van luisteren: negeren, doen alsof, selectief luisteren, actief luisteren en echt luisteren.
- zich een mening willen vormen;- een bepaalde handeling willen uitvoeren;- een spel mee willen spelen.
Er zijn drie belangrijke luistervaardigheden die we kunnen leren: nieuwsgierig luisteren, open vragen stellen, en gebruikmaken van positieve lichaamstaal en non-verbale communicatietechnieken.
Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.
Luisteren is een talent en onmisbaar voor het nieuwe leiderschap. Want met een goede luistervaardigheid speel je snel in op nieuwe uitdagingen in de huidige complexe omgeving.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
Als de slechte luisteraar door je heen praat, of de vragen gebruikt om het gesprek naar andere onderwerpen te verleggen, blijf dan aan het onderwerp vasthouden.Verwijs naar de inleiding van het gesprek waarin je hebt uitgelegd wat het onderwerp is en waarom het belangrijk is dat de ander goed luistert.
Luisteren draagt bij aan efficiëntie en voorkomt fouten door miscommunicatie. Betere klantenservice. Klanten willen het gevoel hebben dat u luistert naar hun behoeften en zorgen. Hoe goed u luistert, heeft een grote impact op het feit of ze terugkeren en welke feedback ze voor u achterlaten.
Wanneer kritisch luisteren niet wordt gestimuleerd, zal de leerling minder snel met letters gaan werken of het minder goed gaan begrijpen. In groep 1 en 2 moet je daarom tijd besteden aan kritisch luisteren. Zo voorkom je dat kinderen in groep 3 taal- of leesproblemen oplopen.
Er zijn vijf soorten selectieve luistervaardigheden: vragen stellen, het parafraseren van inhoud, het reflecteren van gevoel, concretiseren en samenvatten.
Met aandachtgevend gedrag laat je blijken dat je actief luistert. Dat begint bij daadwerkelijk aandacht hebben voor de ander.
Het is de taak van de startbekwame leerkracht om in zijn onderwijs aandacht te besteden aan de volgende doelen: - amuseren (bijvoorbeeld vertellen van een mop); - informeren (bijvoorbeeld vertellen hoe laat het is); - instrueren (bijvoorbeeld de weg wijzen); - overtuigen (bijvoorbeeld zeggen dat je een boek echt moet ...
Het vooraf invullen van woorden leert de leerling voorspellen en het invullen en verbeteren tijdens het luisteren, zorgt ervoor dat de leerling continu gefocust blijft op de betekenis en het logisch verloop van de tekst. Door te delen leren leerlingen van elkaar en reflecteren ze op hun eigen werk.
Je gaat op zoek naar datgene waar jij informatie over wilt hebben. Dit doe je als je vooraf weet naar welke informatie je op zoek bent. Je bent bijvoorbeeld op zoek bent naar het antwoord op een vraag.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking)
Het is even belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan praten. Door te luisteren ontstaat er namelijk begrip tussen jou en je gesprekspartner. Je begrijpt beter hoe iemand anders denkt en komt zo dichter tot elkaar. Ook zorgt luisteren ervoor dat je gesprekspartner zich gewaardeerd en gehoord voelt.
In een organisatie is luisteren de sleutel tot effectieve werkrelaties tussen medewerkers en het management en ander personeel. Daarnaast zijn luistervaardigheden ook van invloed op de interactie van een bedrijf met klanten. De effectiviteit van luisteren wordt in gevaar gebracht door meerdere barrières.