Is een catback legaal? We kunnen uw catback bouwen met een straat- en/of circuitfocus. De belangrijkste aspecten, als het gaat om legaliteit, zijn het geluidsniveau, de bevestiging en de bouwtechnische vereisten. Het geluidsniveau wordt bepaald door de aanwezigheid van uitlaatdempers.
Cat-back systemen zijn uitlaatsystemen vanaf de katalysator tot en met de einddemper. Al deze cat-back systemen zorgen voor een betere doorstroom en afvoer van de uitlaatgassen.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Boete. Als het geluid van motoren te hard is bekeurt de politie. De boete tot 4 dB(A) te hard is 280 euro. Als het geluid van motoren vanaf 4 dB te hard is kost het 420 euro en wordt de demper in beslag genomen.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo'n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
APK Regels: volgens de apk regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn en dat blijft hij 100 % als u kiest voor een bypass kleppen systeem of voor bijvoorbeeld een einddemper met klep. Dit omdat enkel bij een cut out de uitlaatgassen vroegtijdig de uitlaat kunnen ontsnappen.
Sport Katalysator en APK keuring
Een universele sportkatalysator kan door de apk komen, mits de auto voorzien is van aangepaste software of in sommige gevallen voorzien is van een lambda spacer. Want bij de apk wordt dus gecontroleerd op de aanwezigheid van een (sport)katalysator en of hij goed werkt.
Als je besluit om je motor te upgraden met één van deze mooie after-market motoruitlaten, moet je er rekening mee houden dat deze uitlaat en DB-killer ook moet voldoen aan de Europese eisen. Als de uitlaat niet is goedgekeurd, kan je zomaar een bekeuring krijgen of zelfs je kenteken verliezen.
Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert. Let er wel op dat de paardenkracht niet enorm kan toenemen bij een aanpassing van het uitlaatsysteem.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Wat doet een downpipe? De voornaamste klus van een downpipe is het geleiden van de hete uitlaatgassen uit de motorruimte naar beneden (down), waar de uitlaat onder de bodem van de auto doorgaat. Omdat de temperaturen hier het hoogst zijn, zijn hier de katalysatoren/roetfilters geplaatst.
Wat is een catback? De naam verwijst naar de katalysator (catalytic converter in het engels). Een catback is het stuk uitlaatsysteem vanaf de katalysator tot het sierstuk. Omdat in dit stuk van de uitlaatlijn zowel de middendemper, einddemper als het sierstuk zitten, is het mogelijk om deze te personaliseren.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal.
Een cut out uitlaat zegt eigenlijk al wat het is: een uitgesneden uitlaat. Wanneer we een cut out toepassen maken we een gat in het uitlaatsysteem voor de dempers. We monteren een RVS buis waardoor de uitlaatgassen en het geluid naar buiten kunnen.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
De onderzoekers geven aan dat harde geluiden de autorijder dan zelfs kunnen laten schrikken en je als motorrijder te laat bent om op deze schrikreactie te reageren. Op de veilige volgafstand van 15 meter zou het uitlaat geluid boven de 135 decibel moeten zijn om goed hoorbaar te zijn voor de automobilist.
Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
Rij even lang bij je favoriete tuner voor 'pops & bangs', ook wel 'crackle & pop' genoemd. Of in simpel Nederlands: je uitlaat laten ploffen of knallen. Even een overweging voordat je tijdens de jaarwisseling een uur lang gaat revven: de boete voor onnodig geluid maken met een auto is 400 euro in 2021 en 250 in 2022.
Verkeersboetes met een specifiek boetebedrag:
rijden met een lekkende uitlaat of een te luide uitlaat: 320 euro; rijden in een onverzekerde auto: 400 euro; een auto met bestickering parkeren met als doel reclame te maken: 210 euro.
Binnen Europa worden de milieuregels rond geluidsoverlast van auto's steeds verder aangescherpt. Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel.
Turbokit heeft na veel testen en tunen wéér een nieuwe uitlaat op de markt gebracht, de GP Pro. Deze uitlaat past op de Zip met een 50cc Euro5 motor. Het mooie van Turbokit uitlaten is dat ze zijn gehomologeerd, wat inhoudt dat ze legaal gebruikt kunnen worden op de openbare weg in de gehele EU.
Door het gebruik van de nieuwe geluidsmeter kunnen overlastgevers hun motor of auto zomaar een maand kwijt zijn. De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
einddemper is niet verplicht, omdat voor de apk de volgende eis geldt. uitlaat moet over de gehele lengte gasdicht zijn, deugdelijk opgehangen aan alle daarvoor bestemde punten, bevestigingsmiddelen dienen gemonteerd te zijn.