Hoeveel minder hangt samen met het soort schade, maar ook de leeftijd en kilometerstand van de auto tellen mee. Er kan waardevermindering optreden bij een auto tot drie à vier jaar oud. Deze schade wordt niet vergoed door de eigen cascoverzekering, maar kan wel geclaimd worden bij een aansprakelijke tegenpartij.
Waarde schadeauto: hoe werkt het? De waarde van de schadeauto vastleggen is mogelijk op drie manieren: via een kentekencheck, een telefonisch gesprek met een bedrijf die gespecialiseerd is in auto's taxeren of op bezoek gaan bij een gespecialiseerd taxatie bedrijf.
Dit zijn enkele manieren om de prijs van een 'oude' auto in te schatten. Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
De dagwaarde is het bedrag dat uw auto vandaag waard is. Of het bedrag dat uw auto vlak voor de schade of diefstal waard was. De dagwaarde is dus niet het bedrag waarvoor u uw auto kocht. De auto dagwaarde hangt onder andere af van het bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires.
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.
Zolang je schadevrij rijdt, klim je per jaar een trede op de bonus-malusladder. Na een schadeclaim op je autoverzekering daal je direct een aantal treden en stijgt de premie. Het maakt geen verschil of je bijvoorbeeld €500 claimt of €5000. De premie stijgt even hard, ook als je maar voor 50% van de schade opdraait.
Moet de benadeelde partij de auto laten herstellen? Nee, wettelijk gezien hoeft de benadeelde de schade niet te laten herstellen en dat kan de verzekeraar dus ook niet afdwingen.
De verkoopwaarde is wat je voor je auto krijgt als je hem verkoopt.Dat kan een ander bedrag zijn dan de dagwaarde. De verkoopwaarde hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag en het aanbod op de automarkt. Hierdoor kan de verkoopwaarde hoger of lager zijn dan de dagwaarde.
De dagwaarde van een item is de nieuwwaarde minus een bedrag in verband met waardevermindering door ouderdom of slijtage – oftewel het bedrag wat nodig is om een gelijkwaardig product te kunnen kopen. Meestal is dit bedrag gelijk aan de vervangingswaarde.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Het meeste geld voor je auto krijg je meestal door hem zelf te verkopen advertentiesites zoals Marktplaats, Speurders, Autoscout24 en Autotrack. Het kost je wel de meeste inspanning. Je moet dan zelf de auto schoonmaken, fotograferen, proefritten maken, tenaamstelling enz.
De afschrijving kan enorm verschillen tussen auto's, maar de gemiddelde afschrijving van een auto is zo'n 10 á 20% per jaar. Maar bij een oudere auto daalt het jaarlijkse afschrijvingspercentage. Logisch, anders zou een auto na 5 a 10 jaar 0 euro meer waard zijn..
Nadat er melding van de schade is gedaan, zal de verzekeraar de schade beoordelen. Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende reactie termijnen, maar vaak heb je binnen een week tot 10 dagen een reactie. Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit.
Een auto wordt economisch total loss verklaard wanneer de kosten voor het herstel hoger zijn dan 2/3 van de dagwaarde. Bij blik- of hagelschade is het soms nog mogelijk om in de – weliswaar total loss verklaarde – auto te blijven rijden, of de auto gedeeltelijk te laten herstellen.
Dagwaarde voor de Belastingdienst
Bij de Belastingdienst wordt de dagwaarde van uw youngtimer bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). Om die waarde te achterhalen maakt de fiscus gebruik van bronnen zoals de ANWB/Bovag koerslijst, maar kijkt zij ook naar websites als Marktplaats of Ebay.
Verzekeringsdeskundigen spreken van “waarde vóór ongeval” (in plaats van vervangingswaarde). Ze bedoelen daarmee dat deze waarde hoofdzakelijk wordt bepaald door een forfaitair afschrijvingspercentage op de aankoopprijs en door de prijzen voor gelijkaardige wagens op de tweedehandsmarkt.
De auto is total loss verklaard
Nadat de auto technisch total loss is verklaard kun je er niet meer mee rijden. Je ontvangt een vrijwaringsbewijs, het chassisnummer zal worden vernietigd en je moet afstand doen van de auto.
Met de AutoWeek Kentekencheck krijgt u waardevolle informatie over de status van het voertuig. Dit kan u helpen om de juiste beslissing te nemen bij bijvoorbeeld het aanschaffen van een volgende auto. Dit geeft zekerheid bij de aankoop en zo voorkomt u onnodige verrassingen.
Wat is het verschil tussen cataloguswaarde en dagwaarde? Wat jouw auto op dit moment waard is, is de dagwaarde. De cataloguswaarde is dus de nieuwprijs van de auto. De catalogusprijs ligt verschilt veel met de dagwaarde.
Autoschade claimen bij je verzekeraar heeft gevolgen voor je schadevrije jaren en je no-claim korting. Je gaat dus meer premie betalen na de schadeclaim. Daarom is het vaak voordeliger om kleine schades zelf te betalen.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Als je schade claimt, onderzoekt de verzekeraar wie schuldig is, wat voor dekking je hebt en hoe hoog het schadebedrag is. Kan de verzekeraar de schade niet op iemand anders verhalen? Dan vergoeden zij het schadebedrag, maar val je terug in schadevrije jaren.