In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
Alle elektrische auto's die momenteel in serie geproduceerd worden, ook de Tesla's, hebben geen versnellingen. Ze hebben wel een versnellingsbak, maar die heeft slechts één overbrenging, waardoor je niet kan schakelen.
Een koppelingspedaal schittert door afwezigheid, een elektrische auto heeft namelijk geen versnellingsbak, maar ook het rempedaal heb je vaak maar heel af en toe nodig. Minder vaak dan in een auto met een verbrandingsmotor.
Met One Pedal Drive geeft u gas en remt u met één pedaal. U rijdt dus met een minimaal gebruik van het rempedaal. Het gaspedaal doet het meeste werk. Als u uw voet optilt, remt de auto af tot stilstand, als dat nodig is.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
We zullen je meteen geruststellen: Ja, je kan met een elektrische auto op reis of vakantie. Zelfs afstanden afleggen tot 1200 km op één dag (Zuid-Frankrijk, Noord-Italië, …) zijn mits wat voorbereiding geen probleem en dat gaan we bewijzen in deze blog.
In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
De volgende generatie Nissan Leaf laat zich volledig bedienen met maar één pedaal. De zogenoemde e-Pedal werkt als een normaal gaspedaal bij accelereren. Zodra je vaart wilt minderen, minder je gas.
Wanneer de elektrische auto (vaak gebruikte afkorting is EV voor Elektrische Vehikel) wordt gestart, pakt de omzetter de stroom van de batterijen en stuurt het door naar de elektromotor. De elektromotor zet de elektrische energie daarop om in mechanische energie, wat vervolgens de wielen van de auto doet bewegen.
Trap het rempedaal stevig in en houd het ingetrapt om de auto tot stilstand te brengen wanneer dat veilig is. Op het touchscreen wordt een gele remindicator weergegeven, als een storing van de rembekrachtiging is gedetecteerd.
Delen: Tesla's zijn voorzien van het zogeheten Automatic Emergence Braking System, waarmee de auto's in noodsituaties zelfstandig op de rem trappen en andere handelingen verrichten om ongelukken te voorkomen.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Het duurste model van Tesla is de Model X waarvan de meest luxueuze uitvoering een prijskaartje heeft van 143.990 euro.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Hierdoor heb je niet te maken met schakelen en kun je je volledig focussen op de weg. Daarnaast kan een automaat ook niet afslaan waardoor jij lekker en relaxt kunt rijden.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Dat komt omdat de Spaanse overheid elektrisch rijden wil stimuleren. Wordt er wel geld gevraagd, dan is dit een bescheiden tarief van € 0,25 tot € 0,30 per kWh. Heeft je elektrische auto een accupakket met een capaciteit van om en nabij 60 kWh, dan ben je voor een volle accu dus tussen de € 15 en € 18 kwijt.
In de app ANWB Onderweg vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is.