Een compressor, Mercedes-Benz hanteert de naam 'Kompressor', is een apparaat dat zoveel mogelijk inlaatlucht, en dus vanzelfsprekend zoveel mogelijk brandstof-luchtmengsel, in de verbrandingsruimte van de motor perst waardoor de ontbranding krachtiger wordt.
Het voordeel van een roots-compressor ten opzichte van van een turbo is, dat deze op lage toerentallen al druk opbouwt. Een turbo heeft eerst uitlaatgassen nodig om op druk te komen, wat ook wel het turbogat genoemd wordt. Een roots-compressor wordt aangedreven door een riem en heeft daar geen last van.
De werking van de compressor is om lucht van buiten om te zetten in samengeperste perslucht. De zuiger van de compressor pompt lucht uit de omgeving in het drukvat. Hierdoor ontstaat perslucht met de gewenste druk, waardoor jij jouw werkzaamheden kan uitvoeren.
De werking van de compressor is om lucht van buiten om te zetten in samengeperste perslucht. De zuiger van de compressor pompt lucht uit de omgeving in het drukvat. Hierdoor ontstaat perslucht met de gewenste druk, waardoor jij jouw werkzaamheden kan uitvoeren.
De Airco compressor zorgt ervoor dat het koelmiddel samen wordt geperst tot een gas met een gasdruk van 12 tot 14 bar. Het langzamerhand opbouwen van deze druk is belangrijk, omdat zo het verloop op peil wordt gehouden. Dit samenpersen zorgt uiteindelijk voor een koele en fijne beleving tijdens het autorijden.
Het verschil tussen een turbo en een mechanische compressor is dat een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en een compressor door een snaar vanaf de krukas.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
In tegenstelling tot vroeger beschikken de meeste benzine- en dieselmotoren vandaag over minstens één turbo. Maar wat doet zo'n turbo eigenlijk en wat zijn de voordelen ervan?
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Compressoren, ventilatoren en pompen
Compressoren verhogen de druk in gassen terwijl pompen dit doen in vloeistoffen. Het grote belang van dit onderscheid zit in de samendrukbaarheid van gassen.
De totale hoeveelheid energie die aan de compressor wordt toegevoerd in de vorm van elektriciteit wordt tijdens de compressie bijna volledig (85 - 95%) omgezet in warmte. Het rendement van een compressor is daardoor slechts 5-15%.
Tegenwoordig heeft zo'n beetje elke auto minimaal één turbo. Maar wat was eigenlijk de eerste productieauto met een turbo? De turbo, sinds de downsize-trend die zich circa tien jaar geleden inzette is 'ie weer helemaal hip. Het idee van zo'n stofzuiger is tegenwoordig vooral dat 'ie motoren zuiniger maakt.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Kosten indicatie turbo laten vervangen: De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
De tweedelige turbo wordt door de uitlaatgassen van de motor aangedreven.
Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken: De turbo heeft te weinig smering gehad.