Op elke factuur die u krijgt moeten de volgende gegevens staan:de naam en het adres van de leverancier. het
Uw omzetbelastingnummer (voorheen uw btw-nummer) gebruikt u bij contact met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als u ons een brief schrijft, de BelastingTelefoon belt of bij btw-aangiftes. Een omzetbelastingnummer ziet er zo uit: de 9 cijfers van uw bsn, letter B, 2 cijfers.
Voor de adressering aan de afnemer of opdrachtgever moet je het volgende aan NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats), altijd zo precies, gericht en volledig mogelijk op de factuur vermelden: (Bedrijfs)naam van de klant.
Het factuuradres is het adres van klant waar de factuur/rekening naar verzonden toe wordt. Dit factuuradres is dus niet jouw adres; het draait echt om het adres van de tegenpartij. Maar, let wel op: het gaat hier om het adres waar de factuur naar verzonden wordt.
Vermeld het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Het is niet voldoende als u alleen een postbusnummer vermeldt. Dit is het nummer met 'NL' ervoor. Vermeld bij fiscale eenheden het btw-identificatienummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
Volledige bedrijfsnaam en adres
Je vermeldt de juridische naam van de onderneming. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en vestigingsplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Met straatnaam en nummer + toevoeging indien van toepassing, postcode & PLAATSNAAM in hoofdletters.
Als een factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting. Bovendien is dit ook een factuurgebrek dat is aan te merken als een verzuim, waarvoor een boete van een paar duizend euro's per onjuist factuur kan worden opgelegd.
naam, adres en btw-identificatienummer van de leverancier of van de afnemer. omschrijving van het geleverde goed of van de verrichte dienst. prijzen exclusief btw, uitgesplitst naar btw-tarief. de btw-bedragen, uitgesplitst naar btw-tarief.
Wat moet er wettelijk op uw factuur staan
Klantgegevens: de bedrijfsnaam, adres en btw-nummer van uw klant. Uw gegevens: bedrijfsnaam, adres, btw-nummer en bankrekeningnummer. Het unieke volgnummer.
Als particulier mag je geen factuur maken. Ook een kassabon maken is niet toegestaan. Enkel ondernemers die een btw-nummer hebben en die ingeschreven zijn bij de KvK kunnen dat doen.
Je hebt het factuuradres nodig voor het maken van een factuur met Google docs, facturatiesoftware of online boekhoudprogramma. Bovendien belangrijk om de juiste omzetbelasting te betalen of af te trekken.
Bij het maken van een factuur ziet u automatisch alle bonnen van zowel het facturatie- als gerelateerde (leverings) adres. Om dit te doen volstaat het om het klantnummer van het facturatieadres toe te voegen aan de gerelateerde fiche.
Factuur opstellen
Een rechtsgeldige factuur bevat in ieder geval de volgende gegevens: Je btw-nummer (in 2019) of je btw-identificatienummer (vanaf 2020). Een individueel factuurnummer: facturen moeten doorlopend zijn genummerd. De factuurdatum.
Verlegt u btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Daarnaast vermeldt u het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur. Het btw-identificatienummer is het nummer met een landcode ervoor, bijvoorbeeld 'NL'.
Stuurt u geen factuur, dan kan die verjaren. De klant hoeft dan vaak niet meer te betalen. Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is.
Een nulfactuur is een rekening die al betaald is en die de gemeenten dus niet hoeven te betalen.
Op iedere factuur die je maakt, moet een factuurnummer staan. Hiervoor zijn meerdere redenen. Ten eerste ben je dit verplicht voor de Belastingdienst. De Belastingdienst moet aan de hand van dit nummer namelijk snel en eenvoudig je facturen kunnen terugvinden.
“Nee, het is niet per definitie verplicht het btw-nummer van de opdrachtgever of klant op de factuur te vermelden.” “Het btw-nummer van de klant moet wél worden vermeld als er sprake is van een levering aan het buitenland of als de btw wordt verlegd.
De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.
De wet maakt onderscheid tussen zakelijke klanten en consumenten. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar voor facturen aan zakelijke klanten. Bij consumenten verjaart een factuur na vijf jaar als het gaat om een dienst en na twee jaar als het gaat om een product.
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop: de btw-identificatienummers van u én uw klant.
Op het uitreiken van en onjuiste verkoopfactuur staat een boete van (maximaal) € 5.278. Deze kan per onjuist uitgereikte factuur worden opgelegd. Het recht op aftrek van voorbelasting kan alleen te gelde gemaakt worden als het juiste inkoopfacturen betreft.
Leg onbetaalde facturen niet opzij
Weet met wie je zakendoet, maak duidelijk hoe je te werk gaat en leg gemaakte afspraken vast. Laat zien dat je professioneel te werk gaat en je dit ook van jouw klanten verwacht. Door kort op jouw onbetaaldee facturen te zitten, voelen klanten meer dwang om de factuur te betalen.