De tweecilinder heeft een turbo, levert meer vermogen en heeft (bij gelijke rijstijl) een lager verbruik dan de viercilinder. Dat geldt voor de fabrieksopgave maar ook in de praktijk. Rekent u met een verschil van pakweg een liter benzine op 100 km.
Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder. Een rationele overweging is dat een 4 cilinder minder slijtage gevoelig is dan een 2 cilinder.
2 cilinder motoren
Bij een V-twin staan de cilinders in een V-vorm tegenover elkaar. In lijn betekent naast elkaar en bij een boxer motor staan de cilinders horizontaal tegenover elkaar. Er zijn grote verschillen in de rijeigenschappen van 2-cilinders.
Tegenwoordig is de 3 cilinder verbeterd en zijn ze zuiniger, stiller, krachtiger, kleiner en lichter dan vroeger. Een 4 cilinder minder efficiënt maar is beter voor langere afstanden, heuvel en bergachtig gebied, om te rijden met een caravan of een aanhanger en is krachtiger dan een 3 cilinder.
Bovendien hebben motoren met een oneven aantal cilinders een onbalans, waardoor de motor onrustiger voelt. Een viercilinder is van nature dus een fijnere krachtbron dan een twee- of driecilinder. Aan de andere kant zijn twee- en driecilinders lichter, goedkoper en zuiniger – dus vriendelijker voor je portemonnee.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
De cilinders zijn de ruimtes in het motorblok waar de zuigers op en neer in bewegen wat het bewegen van de motor veroorzaakt. In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren.
Fabel #2: de driecilindermotor maakt veel geluid
De driecilindermotor hoor je in principe iets beter bij het accelereren dan een viercilindermotor. Echter is de motortechniek van tegenwoordig zo geavanceerd en geluidsdemping zo hoogstaand dat je het in het interieur niet of nauwelijks merkt.
Werking. De werking van een tweetaktmotor berust op hetzelfde principe als de viertakt- of vierslagmotor, maar het proces is anders. In plaats van vier slagen (twee omwentelingen van de krukas), heeft de tweetaktmotor maar twee slagen nodig voor een volledige cyclus, waarin deze hetzelfde doet als de viertaktmotor.
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat PK iets zegt over het vermogen en de snelheid van een auto. Zo beschikt de motor van een gemiddelde stadsauto over zo'n 75 PK. Een gezinsauto heeft veelal rond de 150 PK aan vermogen.
De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor geeft aan hoeveel gas (een mengsel van brandstof en lucht) in de cilinders kan worden verbrand.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Uitval van 1 cilinder kan heel veel verschillende oorzaken hebben zoals een slechte of ontbrekende ontsteking, een defect in de brandstofvoorziening of compressieverlies dankzij schade aan de kleppen, de zuiger of de cilinderwand.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren.
Cilinders zitten in elke automotor die op benzine of diesel loopt. In die cilinders wordt brandstof tot ontploffing gebracht en daardoor gaan de zuigers heen en weer in de cilinders. Die heen-en-weer-gaande beweging wordt in de motor omgezet in een draaiende beweging.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Voor veel snelweggebruik is een motor van 1000 cc of meer aan te raden. Is er sprake van gemengd gebruik (stad, snelweg, buitenweg), dan is een middenklasser (300 tot 750 cc) een optie. Ze zijn wendbaar in het stadsverkeer en kunnen goed mee op de snelweg als er geen file is.
De meest geconstateerde problemen betreffen problemen met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel. Ook de krukassen en andere onderdelen zijn fragiel en dat terwijl een 1.0-liter blokje al 180 pk kan leveren, dus de mechanische belasting is extreem.''
Wat betekent het voor het rijeigenschappen indien een auto een lage cilinder inhoud van 0.9 heeft met een 71PK of met een 90PK vermogen. 3. Deze lage cilinderinhoud auto's met meestal 3 cilinders zijn veel lichter maar maken wel behoorlijk meer lawaai?
De aangegeven paardenkracht (pk) van motoren geven aan hoeveel werk er kan worden verzet door dat koppel in een bepaalde tijd. Je zal ook wel eens de opmerking 'paardenkrachten verkopen auto's, maar met het koppel win je de race' gehoord hebben.
6-CILINDER LIJNMOTOR 1.600 CC.
Als geen andere motor staat dit kloppend hart voor zijdezacht draaien, een soepele krachtontwikkeling en koppel.
Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.