Als er iets misgaat, is DHL Freight dan niet hoe dan ook aansprakelijk? Zoals in de transportsector gebruikelijk is, hebben we slechts een beperkte aansprakelijkheid. Onze aansprakelijkheid wordt bepaald door internationale transportverdragen, zoals het CMR en lokale wetten.
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen. De eventuele financiële compensatie af van het gewicht van je zending en of je een verzekering hebt afgesloten voor je zending.
Geen nood, we staan ook voor je klaar als we een fout maken. Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Kom je er niet uit met de verzender? Je kunt een klacht in dat geval ook indienen bij de klantenservice van DHL eCommerce. Neem contact met ons op via chat.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Maar wat als het pakket al is overgedragen aan DHL? – Ook dan adviseren we je contact op te nemen met de verzender. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld.
DHL is ideaal voor snelle en betrouwbare internationale zendingen, terwijl PostNL vaak voordeliger is voor binnenlandse pakketten. Met ParcelParcel kun je eenvoudig tarieven en levertijden vergelijken om de juiste keuze te maken.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Als u iets van een bedrijf hebt gekocht om te laten bezorgen, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om ervoor te zorgen dat het artikel bij u wordt afgeleverd. Als de verkoper een koerier heeft gebruikt, moet hij de koerier achtervolgen om erachter te komen wat er met uw bestelling is gebeurd - het is niet uw verantwoordelijkheid.
Heeft u een brief of pakket niet ontvangen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht. De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender.
Hoewel het zelden voorkomt dat zendingen volledig verloren gaan , onderhoudt DHL Express een robuust netwerk met strikte tracking- en beveiligingsmaatregelen. Als een zending vermoedelijk verloren is gegaan, zal ons DHL Logistics-team een grondige zoektocht uitvoeren om deze te lokaliseren.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Dit biedt je een extra zekerheid: DHL Express behandelt jouw zendingen altijd met de grootste zorg, maar mocht er door omstandigheden toch iets fout gaan dan krijg je dankzij DHL Shipment Insurance de kostprijs vergoed om de schade te herstellen of om het product te vervangen.
Als er iets mis gaat met bezorgen, dan is de schade voor de verantwoordelijke persoon.
Mijn zending is niet afgeleverd. Wat kan ik doen? Als uw zending niet binnen 10 dagen na de verwachte levertijd is aangekomen, neem dan contact op met uw handelaar of online shop . De handelaar of online shop kan als onze contractpartner een onderzoek starten naar verloren items.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
In gevallen waarin de verkoper en koper hun verantwoordelijkheden correct zijn nagekomen, maar een pakket toch zoekraakt, ligt de aansprakelijkheid vaak bij het logistieke bedrijf . Het transportbedrijf wordt verantwoordelijk voor het verlies, met name vanwege hun nalatigheid of verkeerde behandeling.
Wat u kunt doen: Als u uw pakket nog steeds niet kunt vinden en het meer dan 24 uur geleden is dat het de status 'bezorgd' kreeg, gebruik dan uw trackingnummer en dien een serviceverzoek in bij uw lokale postkantoor ™.
Als ze niet akkoord zijn gegaan met de bezorginstructies en het pakket is zoek, dan is het nog steeds jouw verantwoordelijkheid. Als het artikel ergens is achtergelaten waar ze het niet hebben aangegeven, zoals op een drempel zonder toestemming, dan ben je wettelijk verplicht om het artikel opnieuw te bezorgen of een terugbetaling aan te bieden.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
De USPS-verwerkingscentra sturen al hun onbestelbare post naar het Mail Recovery Center. Ze scannen en openen de pakketten om te zoeken naar identificerende informatie die kan helpen het pakket bij de rechtmatige eigenaar te krijgen als het item een waarde heeft van $ 25 of meer. Pakketten met een waarde van minder dan $ 25 worden weggegooid en/of gerecycled .
In de meeste postsystemen wordt een verantwoord item dat niet bij de ontvanger kan worden afgeleverd, na een bepaalde periode meestal teruggestuurd naar de afzender . Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de afzender zijn item terugkrijgt als de ontvanger niet beschikbaar is of weigert het te accepteren.
Kosten voor het verzenden van een pakket via PostNL en DHL
Er zitten wat addertjes onder het gras bij DHL. Zo verzendt PostNL standaard naar je huisadres, terwijl DHL standaard naar een DHL Servicepoint verstuurt. Als je bij DHL het pakketje naar een huisadres wilt versturen, betaal je hier extra voor.
DPD komt in de overal score het beste uit de test en is de beste pakketdienst. De tarieven van DPD zijn erg scherp en je kunt al pakketten niet alleen binnen Nederland maar ook naar het buitenland sturen. PostNL en DHL zijn na DPD de beste pakketdienst.