Zelf je gasklephuis reinigen met een additief? Dit kun je dit het beste doen met de Lindemann Service Cleaner Benzine. Deze gasklep reiniger is geschikt voor het schoonmaken van het gasklephuis. Het is brandstofadditief dat je eenvoudig kunt toevoegen aan het brandstofsysteem.
Daarom zijn gaskleppen als origineel onderdeel of vervangingsonderdeel bij relatief weinig producenten beschikbaar, waardoor de prijs voor een nieuw vervangingsonderdeel hoog ligt. De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop.
Belangrijkste symptomen van defecte gasklephuizen
Het stationair toerental kan onregelmatig zijn, de motor kan slecht reageren op bewegingen van het gaspedaal en de motor kan zelfs inhouden of afslaan. Ook een brandend 'Check Engine' lampje (motorstoringslampje) kan een indicatie zijn voor een defect gasklephuis.
Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan.
Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep.
Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen. Het opnieuw inlezen is eigenlijk niets anders dan dat de RE van het betreffende elektrische onderdeel weer op 0 wordt gezet. Bij oudere auto's is dit mogelijk door de pluspool van de accu 20 sec eraf te laten.
Deze sensor stuur de informatie naar de hoofdcomputer van de auto en geeft deze constant updates over de positie van de gasklep. De computer weet wat het brandstofinspuitsysteem moet vertellen in termen van hoeveel meer of minder brandstof in het systeem moet worden geïnjecteerd op basis van de positie van het pedaal.
Dieselmotoren hebben ook een gasklep, maar die staat altijd volledig open bij draaiende motor. Dat komt omdat een dieselmotor op een luchtoverschot werkt. De gasklep bij de dieselmotoren dient er alleen maar voor om de motor rustig af te laten slaan; als de klep sluit wordt de luchttoevoer afgesloten.
Veel gaspedaalpositiesensoren zijn uitgerust met twee potentiometers om de betrouwbaarheid te vergroten. Elke potentiometer heeft een eigen voeding vanaf de ECU waardoor een dergelijke gaspedaalpositiesensor zes aansluitingen kan hebben.
Het gaspedaal is een pedaal dat in motorvoertuigen gebruikt wordt om het vermogen van de motor te regelen, door het verhogen of juist beperken van de toevoer van het brandstof/luchtmengsel. Hierdoor kan de snelheid van het voertuig verhoogd of verlaagd worden.
EGR-klep defect symptomen
De motor start moeilijk. De motor loopt stationair niet meer regelmatig. De motor stottert of hapert tijdens een rit. Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
In een elektrische auto rij je grotendeels met één pedaal: het gaspedaal, of beter gezegd, het 'energiepedaal'. Als je dit intrapt, wordt er energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo.
Een smoorventiel (ook wel smoorklep of expansieventiel genoemd) is een vernauwing of prop in een gasleiding zodanig dat er een drukverschil ontstaat en het gas de gelegenheid krijgt uit te zetten (te expanderen).
De stationair regelaar is een klein onderdeel dat voor de werking van de motor belangrijk is. Het regelt de laagste motortoerentallen zodanig dat de motor zonder actief gasgeven niet uitslaat en een constant toerental draait.
Om het stationair toerental van de motor te regelen, kan een stationair-regelklepmechanisme worden gebruikt. Deze regelt de hoeveelheid lucht die via een bypass om de gasklep gaat.
Inleren zorgt namelijk niet alleen voor de juiste aansturing van de laadstroom van de dynamo. Daarnaast zorgt het inleren ook voor het heractiveren van de aggregaat uitschakeling, zoals rechter stoelverwarming en de achterruitverwarming.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
De accu krijgt steeds minder capaciteit, en wanneer er nog minder dan 80% van de oorspronkelijke capaciteit over is ben je toe aan een nieuwe accu.
Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient.
Met een automaat op vakantie
Rijd je met een automaat over bergpassen? Zet hem dan in zijn 1 of 2, dat zijn aparte bergversnellingen. Als je dit niet doet, dus de auto dus in zijn D (=Drive) laat staan, schakelt hij te snel op bij het oprijden van de berg en remt hij niet af op de motor bij het afdalen van een berg.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
De EGR klep raakt vaak vervuilt met uitlaatroet. Veel berijders hebben de EGR klep al meerdere keren laten reinigen of vervangen. De kosten hiervoor zijn makkelijk 500 euro. Na verloop van tijd brandt het storingslampje weer en zijn de problemen weer terug.
Nochtans kan iedereen de EGR-klep reinigen! Bij een slechte werking hoopt roet- en koolaanslag zich na verloop van tijd op en verstopt uiteindelijk de EGR-klep. De prestatie van uw motor neemt af, u ziet meer zwarte rook en uw verbruik neemt toe!
Om problemen door vervuiling van de EGR-klep te voorkomen is het handig om hiervoor een additief te gebruiken. Wanneer u de Lindemann Diesel Boost regelmatig of bij iedere tankbeurt toevoegt houdt u de motor en het hele brandstofsysteem schoon en top conditie.