Deskresearch is onderzoek dat je uitvoert vanaf achter je desk, oftewel je bureau. Je probeert een antwoord op de onderzoeksvraag te vinden door bestaande en beschikbare informatie te gebruiken en niet middels het uitvoeren van bijvoorbeeld een kwantitatief of kwalitatief marktonderzoek.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
De definitie van deskresearch is het verzamelen van secundaire gegevens. Dit zijn gegevens die al beschikbaar zijn en eenvoudig verzameld kunnen worden zonder dat u zelf een onderzoek hoeft op te zetten.
Fieldresearch kun je zowel voor kwalitatief als kwantitatief onderzoek doen. Zo kun je bijvoorbeeld (semigestructureerde) interviews afnemen voor je kwalitatieve onderzoek of enquêtes houden of observaties doen voor je kwantitatieve onderzoek.
Bij deskresearch of bureauonderzoek verzamel je zelf geen nieuwe data.In plaats daarvan gebruik je al bestaande data om je onderzoeksvraag te beantwoorden. In de meeste gevallen maak je gebruik van interne bedrijfsgegevens, door de overheid gepubliceerde databases of literatuur.
Desk research: je verzamelt en analyseert bestaande gegevens vanachter je bureau. Een voordeel is dat desk research relatief snel en goedkoop is. Nadelen van dit type onderzoek zijn de betrouwbaarheid van bronnen, onvolledige gegevens of gegevens die niet precies aansluiten bij jouw onderzoek / product.
Verschil tussen desk research en literatuuronderzoek
Deskresearch wordt soms ook wel literatuuronderzoek genoemd, maar dit is niet hetzelfde. Literatuuronderzoek is gericht op het verkrijgen van theoretische kennis over een begrip of onderwerp, zodat je van daaruit de juiste deelvragen kunt opstellen.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Waar je bij kwantitatief onderzoek op zoek gaat naar cijfers en percentages, geeft kwalitatief onderzoek juist een dieper inzicht in de emoties, behoeften, wensen en meningen van klanten. De resultaten zijn dus minder nauwkeurig als je het cijfermatig bekijkt, maar vaak wél heel nuttig en concreet.
Het verschil tussen veldonderzoek (fieldresearch) en bureauonderzoek (deskresearch) is dat je bij veldonderzoek zelf het “veld” betreedt om data te verzamelen, terwijl je bij bureaonderzoek gebruikmaakt van eerder verzamelde data door anderen.
Voor- en nadelen van fieldresearch
Een ander voordeel van veldonderzoek is dat je precies kunt verantwoorden wat je waarom hebt gedaan. Je hebt het onderzoek zelf opgezet, waardoor je precies weet hoe jouw data zijn verzameld en je meer kunt zeggen over de betrouwbaarheid en validiteit van je onderzoek.
Deskresearch, oftewel bureauonderzoek, is een term die je vaak hoort wanneer je begint met je scriptie. Met deskresearch ga je bestaande informatie van achter je bureau verzamelen, analyseren en verwerken. Je hoeft dus niet het 'veld' in zoals bij fieldresearch.
Dit type onderzoek is meestal kwalitatief van aard, maar een exploratief onderzoek met een grote steekproef kan ook kwantitatief zijn. Vaak maak je hiervoor gebruik van de Grounded theory-methode.
Kwalitatief onderzoek geeft diepgaande informatie van respondenten. We gaan in op achterliggende gedachten, meningen, behoeften en motivaties van de respondenten. Zo kom je veel meer te weten over de doelgroep of achterban.
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.
Kwalitatief betekent oorspronkelijk: 'de kwaliteit betreffend', 'als het om de kwaliteit gaat'. Dat is een neutrale betekenis: de kwaliteit kan goed, maar ook slecht zijn. Het woord dat weergeeft wát de kwaliteit was, komt erachter: kwalitatief hoogwaardig, kwalitatief teleurstellend, enz.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
Leeftijd, geslacht, lengte, gewicht, kleur ogen noem je variabelen. Kwalitatieve variabelen zoals "geslacht" en "kleur ogen" geven een eigenschap (kwaliteit) weer. Kwantitatieve variabelen hebben een getalswaarde, zoals "leeftijd" , en je kunt ermee rekenen.
Onderzoek kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën: verkennend, beschrijvend en causaal. Elk type onderzoek heeft een ander doel en kan alleen op bepaalde manieren worden gebruikt.
Voor sommige studies, bijvoorbeeld geschiedenis, Nederlandse literatuur en filosofie, is een literatuuronderzoek een geschikte kwalitatieve onderzoeksmethode. In feite heeft elk onderzoek een literatuurgedeelte, maar bij een kwalitatieve literatuurstudie is het literatuuronderzoek de enige toegepaste methode.
Zo is “onderzoek” onzijdig. Dat zie je aan een (o) achter het woord in het woordenboek. Bij onzijdige woorden gebruik je altijd het lidwoord “het” of “een”. “Deskresearch” is mannelijk (m) en “originaliteit” is vrouwelijk (v).
Met veldonderzoek (of fieldresearch) verzamel, analyseer en interpreteer je primaire data, ofwel nieuwe informatie, door bijvoorbeeld enquêtes af te nemen, interviews te houden of observaties uit te voeren. Je doel is om zo een antwoord te vinden op je onderzoeksvragen.
De validiteit en betrouwbaarheid van je scriptie worden bevorderd door de afbakening in je onderzoeksvraag, opzet van je onderzoeksmethode(n), de keuze voor je respondenten, de wijze van dataverzameling en je data-analyse. Dit betekent dat je hierover al moet nadenken in je plan van aanpak of onderzoeksvoorstel.
Deskresearch is onderzoek dat je uitvoert vanaf achter je desk, oftewel je bureau. Je probeert een antwoord op de onderzoeksvraag te vinden door bestaande en beschikbare informatie te gebruiken en niet middels het uitvoeren van bijvoorbeeld een kwantitatief of kwalitatief marktonderzoek.