Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Ritprijzen afhankelijk van vervoerder en vervoersgebied
Omdat de kosten voor losse kaartjes zoveel hoger liggen dan voor een OV-chipkaart, kan het soms voordeliger zijn – als je veel gebruik maakt van de bus op één dag – om een dagkaart (of zelfs driedagenkaart) te kopen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
De klanttevredenheid van NS ontwikkelt zich sinds de benchmark goed. In 2015 gaf 75% van de reizigers het reizen per trein een 7 of hoger. In oktober van 2017 was dit 78,3%. NS gaat verder onderzoeken hoe de verschillen in klanttevredenheid tussen de landen te verklaren is om te kijken wat wij verder kunnen verbeteren.
Een los kaartje voor bus, tram of metro kopen
In de meeste gevallen ben je duurder uit in vergelijk met het reizen op saldo op een OV-chipkaart. Let wel op, want je kunt in de meeste gevallen niet meer met contant geld betalen bij de chauffeur.
Deze dagkaart kost € 12,00.
Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn vervoersdiensten in Nederland de duurste van de hele Europese Unie. Het OV is in Nederland 32% duurder dan gemiddeld in de EU en daar komt de btw-verhoging van 6% naar 9% nog bovenop.
Zo'n busreis kost je 7,33 voor een enkeltje; voor een retourtje ben je dus een kleine 15 euro kwijt. Bijna zes euro meer dan wannneer je - ook nu de benzineprijs hoog is - met de auto naar je werk rijdt. Vanaf de bushalte moet je dan nog wel 'even' naar je werk lopen.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
Belmond Royal Scotsman - Schotland. De Belmond Royal Scotsman is de meest exclusieve treinreis ter wereld.
Bergen treinroute (Noorwegen)
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. Een retourticket is goedkoper dan twee enkele reizen. De laagste prijs voor een retourticket van Amsterdam naar Londen is € 88. Als de tickets van € 88 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar een bedrag tussen de € 88 tot € 411.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Regelmatig zijn er treinacties bij Kruidvat. Met een Kruidvat treinkaartje kun je in de regel zowel in het weekend als doordeweeks reizen. We verwachten in 2022 ook weer acties, al weten we niet precies wanneer.
Geldig bij alle maatschappijen
Blinden en slechtzienden reizen gratis met het openbaar vervoer (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC) met de nationale verminderingskaart van de FOD Sociale Zekerheid.
Gratis OV maakt in Luxemburg onderdeel uit van een groot project voor infrastructuur. Het Benelux-land geeft tot 2027 circa 4 miljard euro uit voor verbeteringen van bus- en treinverbindingen. Jaarlijks kost het de regering zo'n 41 miljoen euro om iedereen gratis vervoer te bieden.
Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Is je kind 3 jaar en 6 maanden oud, dan kun je deze kaart al voor hem of haar aanvragen. De korting voor kinderen wordt automatisch op deze persoonlijke OV-chipkaart verrekend.