Een dag (24 uur) kost je 25 euro en een week (7 dagen) kost je 145 euro. Per kilometer betaal je bij cambio voor een wagen van klasse M 0,26 euro per kilometer tot 100 km (inclusief brandstof), vanaf kilometer 101 betaal je 0,22 euro.
“Wie tot 15.000km per jaar rijdt is bijna altijd goedkoper af met een systeem van autodelen”, aldus Jeffrey Matthijs, directeur van Autodelen.net. “Aangezien de Belg gemiddeld ongeveer 15.000km per jaar aflegt, biedt autodelen voor heel wat gezinnen een voordelig alternatief”.
Ja, je mag naar het buitenland met een cambio, ook met een elektrische wagen. Een rit naar het buitenland moet je wel steeds aanvinken bij 'extra uitrusting'.
Je hoeft enkel te tanken als de brandstoftank minder dan ¼ gevuld is. De tankkaart bevindt zich in de boordcomputer. De pincode (die bij de tankkaart hoort) verschijnt op het scherm van de boordcomputer als je de motor afzet. Voer de kilometerstand in aan de betaalterminal van het tankstation.
Benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol is in België niet meer verkrijgbaar. Superplus 98 E5 (Super 98 (E5)/Superplus/Eurosuper 98/Essence Super Sans Plomb/SP98) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
In Start, Bonus en Comfort is het gebruiksrecht van cambio-voertuigen voorbehouden voor gebruikers die 25 jaar of ouder zijn of die sinds tenminste 2 jaar over een geldig rijbewijs beschikken.
Je haalt de wagen op met de app of je cambio-kaart aan de gereserveerde parkeerplaatsen. Na gebruik zet je de auto ook daar weer terug. Dat kan op alle dagen van de week, de klok rond. Je betaalt een gebruikskost per kilometer en per uur voor het autodelen.
Je huurt al een auto vanaf 25 euro per dag. Gebruikers van een deelauto betalen de afgesproken prijs, brandstof, en afhankelijk van de aanbieder een bedrag per gereden kilometer. Daarnaast wordt er soms ook een bedrag aan borg ingehouden.
De totale kosten per rit zijn afhankelijk van het type auto dat je huurt, het tijdstip en de dag. Stel: je huurt één keer per week (overdag en door de week) een auto voor 2 uur en rijdt 50 kilometer. Dan ben je bij MyWheels en Share Now het goedkoopste uit. Je betaalt daar per rit zo'n €19.
Door voor Greenwheels te kiezen, bespaart het koppel maar liefst € 307 per maand, bijna € 3.700 per jaar. Daarmee is de deelauto 68% goedkoper dan de eigen auto, hoewel de Greenwheels-auto wel kleiner is dan ze gewend zijn.
Bij Poppy betaal je geen instapkosten, geen startpremie, maar betaal je per minuut dat je de wagen gebruikt. Per minuut betaal je zo 0,33 euro, maar ook wanneer je de wagen geparkeerd hebt, blijf je verder betalen, dan betaal je namelijk 0,10 euro per minuut. Je kan voor 90 euro de wagen voor 24 uur betalen.
Hoe werkt het? Je downloadt de gratis Poppy-app uit de App Store (IOS) of Google Play Store (Android), maakt je account aan en kiest vervolgens je voertuig. Zodra je je voertuig hebt gereserveerd, geniet je van de vrijheid om dag en nacht door heel België te cruisen!
Cambio is Spaans voor uitwisseling. Het werd in 2000 opgericht in Duitsland, en is intussen ook actief in België. Naast de doelgroep van particulieren, wordt Cambio ook gebruikt in de bedrijfswereld: 40% van alle reserveringen zijn voor beroepsverplaatsingen.
Je mag niet rijden van 22u. tot 6u. 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen. Wel overdag op zaterdag en zondag, maar niet na 22u 's avonds of voor 6u 's morgens.
Ik heb een voorlopig rijbewijs 18 maanden en mag oefenen zonder begeleider, kan ik de wagen huren? Ja, indien je minstens 20u rijles hebt gevolgd en je bekwaamheidsattest gekregen hebt, mag je de auto huren om rijervaring op te doen.
Loont ook als je verder woont
Door die enorme verschillen loont het niet alleen meer als je in het grensgebied woont om in België te tanken. RTL Nieuws berekende dat zelfs als je 120 kilometer van een Belgisch tankstation af woont, het financieel gezien de moeite waard kan zijn om heen en weer te rijden.
Tanken is in België vanaf vandaag een stuk goedkoper. De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken.