Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Een riem gaat gemiddeld zo'n jaar of vijf mee, omgerekend in kilometers zo'n 90.000 tot 100.000. Per merk en per model wisselt het; de fabrikant bepaalt voor ieder type het aantal kilometers waarna de riem zou moeten worden vervangen danwel nagekeken. Gemiddeld ligt dit tussen de 50.000 en 140.000 km kilometer.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
Riemaandrijving is duur. Een complete set tandwielen (voor en achter) plus riem kost ongeveer 250 euro. Een ketting en cassette heb je al voor 70 euro. Een los kettingblad kost ongeveer 80 euro.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
De voordelen van een fiets met riemaandrijving
Een belt drive gaat ongeveer vier keer zo lang mee als een traditionele fietsketting en is dus ontzettend duurzaam. Naast een lange levensduur en minder onderhoud is een belt drive fiets ook nog eens ontzettend stil.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
Vervangende riem of tandwielen zijn erg duur in aanschaf. Een riem kost tussen de 50 en de 100 euro. Dit is uiteraard nog exclusief de montage. Een achtertandwiel kost je tussen de 20 en de 80 euro.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De hybride fiets heeft een recht stuur, is lichter van gewicht dan een stadsfiets en heeft genoeg versnellingen om je in de heuvels te kunnen redden. De fietshouding is meer ontspannen en recht-op dan op veel mountainbikes en racefietsen. E-bikes met een sportieve geometrie worden ook vaak hybride genoemd.
Gates is al enige tijd gestopt met de productie van de CDC riem (riem zonder inkeping) en alle vakantiefietsen, dus ook Santos, leveren tegenwoordig met CDX riem.
De beltdrive is een kunststof aandrijfriem die vooral bekend is bij sportieve fietsen, maar tegenwoordig is de riemaandrijving ook op steeds meer stadsfietsen te vinden. De grote voordelen van een riemaandrijving versus ketting zijn: Hij gaat langer mee dan een traditionele ketting.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Het meest gebruikte versnellingssysteem bij elektrische fietsen is de naafversnelling. Bij dit type zijn de tandwielen verborgen in de naaf van het achterwiel van je fiets. Je kunt de tandwielen dus niet zien. Hierdoor heeft een naafsysteem een beperkt aantal versnellingen (meestal niet meer dan 7 á 8 en maximaal 14).
De riem vervangt de ketting en loopt ook over twee tandwielen. De riem is gemaakt van een sterke, strekvrije koolstofvezel, ook wel Carbon genoemd. Minder onderhoud; een riem hoeft niet gesmeerd te worden. Doordat een riem niet kan oprekken is naspannen bijna verleden tijd.
Een fiets met riemaandrijving of belt drive is iets duurder dan een fiets met een traditionele fietsketting, maar heeft veel voordelen. Een belt drive hoef je niet te smeren en wordt minder snel vies. Geluid maakt hij nauwelijks. En het fietst ook nog eens heerlijk soepel.
Fiets je graag lange tochten en wil je met je fiets de heuvels in, dan is een model met derailleurversnelling (F3 7.0, 5.0 of 3.0) wellicht beter geschikt voor jou. Deze modellen hebben een breed versnellingsbereik en zijn licht in gewicht zodat je altijd bovenkomt, hoe steil de beklimming ook is.
Een riem kan tot wel 40 of 50.000 kilometer probleemloos meegaan. De riem moet alleen regelmatig gecontroleerd worden op de correcte spanning. Deze vorm van aandrijving wordt gebruikt op enkele typen van de merken BMW, Kawasaki, Suzuki en Harley-Davidson.
Elektrische stadsfietsen en elektrische hybride fietsen kunnen uitgerust zijn met een riemaandrijving, omdat een naafversnelling vereist is voor een riemaandrijving. De combinatie van een naafversnelling en een riem zorgt voor heel weinig onderhoud, ook bij regelmatig gebruik.