Snel heel steil Als je naar bovenstaande tabel kijkt, is het nauwelijks voor te stellen dat 45° al heel steil is om te skiën. Zelfs 35° (70 %) voelt op betonharde sneeuw al heel steil aan. En iedereen weet dat met de auto, en zeker met de fiets, 10 % (dus 5,71°) al heel steil aanvoelt en er ook zo uitziet.
Als de weg over een afstand van duizend meter honderd meter stijgt, bedraagt de helling 100/1000=0,1. In procenten uitgedrukt is dat 10 procent. Dat komt overeen met bijna 6 graden. Hellingen worden in procenten gemeten, omdat dat duidelijker is.
Een hellingspercentage van 10% geeft aan dat tussen vertrek en eindpunt de weg 10 meter hoger ligt per 100 meter horizontaal afgelegde weg. Een andere maat voor de steilheid is de hellingshoek die het wegdek maakt met het horizontale vlak.
Zo betekent een hellingspercentage van 15 % dat de weg per 100 meter horizontaal een stijging van 15 meter heeft.
Definite hellingsgraad
Indien we 5% stijgen, zitten we 5 meter hoger indien we 100m via horizontale richting hebben afgelegd. Indien we 100% stijgen, leggen we zowel in verticale als horizontale richting evenveel weg af, wat dus wil zeggen een hoek van 45°.
Maar wat betekend die 7% nou precies? Grofweg kan je er van uitgaan dat je per procent 1 meter stijgt per 100 meter. Een horizontale 100 meter stijgt bij 7% dus 7 meter. Bij 14% stijgt de horizontale weg van 100 meter dus 14 meter.
Dat hangt een beetje af van je niveau, maar berekeningen suggereren dat voor een redelijk getrainde fietser het magische percentage 4 tot 5 procent is. En zelfs voor zeer fitte wielrenners ligt dit percentage niet hoger dan 8 procent. Dit overzicht laat zien wat er gebeurt als de weg steeds steiler wordt.
Keutenberg. 22%. De steilste helling van ons land en het grote broertje van de eerder genoemde Dodeman. Vanuit Schin op Geul rijd je naar Engwegen waar het asfalt direct omhoog begint te lopen.
Een helling van 50% heeft dus een tangens van 0,5 en (tabel of rekenmachine) een hoek van 26,5 graden, niet zo steil dus. Een zwarte piste is over het algemeen niet steiler dan 35 graden, komt overeen met 70%.
De lengte van de hellingbaan berekenen kan als volgt: Bij een hoogteverschil van 1 meter dient de helling 1:20 te zijn. Dit betekent dat de helling bij een hoogteverschil van 1 meter, een lengte moet hebben van 20 meter. Deze verhouding zou net geschikt zijn voor zelfstandige rolstoelgebruikers.
Er is geen separate eenheid voor afschot. Enkel voorbeelden zijn: 1:200 (0,5%), 1:100 (1%) of 1:50 (2%). De betekenis hiervan is dat over een afstand van 200 meter het afschot 1 meter bedraagt, respectievelijk over 100 meter en 50 meter.
Snel heel steil
Als je naar bovenstaande tabel kijkt, is het nauwelijks voor te stellen dat 45° al heel steil is om te skiën. Zelfs 35° (70 %) voelt op betonharde sneeuw al heel steil aan. En iedereen weet dat met de auto, en zeker met de fiets, 10 % (dus 5,71°) al heel steil aanvoelt en er ook zo uitziet.
durchschnittlich 4,5%.
Procent versus procentpunt
Een voorbeeld: de stijging van 10 naar 12 is een absolute stijging van 2, oftewel een stijging van 20%. Een stijging van 10% naar 12% is een relatieve stijging van 20%, maar een absolute stijging van 2 procentpunten.
Je kan het dan zo berekenen:
Dan doe je het hoogteverschil in meters gedeeld door de lengte van de klim in meters maal 100. Voorbeeld: een klim van 1000 m lang met een hoogteverschil van 50 m: (50/1000) x 100 = 5% gemiddeld.
De steilste en misschien wel gemeenste klim van Nederland is de Keutenberg. In de eerste 200 meter is het gelijk flink afzien met stijgingspercentages van boven de 20%. Daarna rest je nog een loodzware kilometer harken naar de top, waar je ongetwijfeld je levenskeuzes zult overdenken.
De Mauna Kea in Hawaii is 's werelds zwaarste beklimming.
Limburg: 544 beklimmingen
Camerig is de zwaarste klim en scoort 125 klimpunten. Gemiddeld hebben de beklimmingen hier een lengte van 1 kilometer en overbruggen ze 38 hoogtemeters.
Het lijkt een optische illusie, maar de huizen aan de 350 meter lange Baldwin Street staan toch echt recht. De straat heeft een hellingsgraad van 19 en staat in het Guinness Book of Records als de steilste straat ter wereld. Voor elke 2,86 meter horizontaal afgelegd gaat de straat 1 meter omhoog.
Hellingen op doorgaande (auto)snelwegen zijn zelden steiler dan 7% en hellingen op doorgaande wegen, zelfs in het echte hooggebergte, zijn zelden veel meer dan 12%. Maar ook al ga je niet naar 'de bergen', dan nog kan je onverwacht korte en steile hellingen tegenkomen.
De koning van de steile pistes vind je in Lech. Op de 1e plaats staat de 'Langer Zug' in Lech, Vorarlberg - Oostenrijk met een hellingraad van maar liefst 142%. Lang stond de Oostenrijkse 'speedskiër' Harry Egger met een snelheidsrecord van 248 km/u als hardste snelheid ooit behaald. Je raadt het al.
Wanneer je de verticale verplaatsing deelt door de horizontale verplaatsing bereken je het hellingsgetal. Hoe steiler de helling, hoe groter het hellingsgetal! Het hellingsgetal vermenigvuldigen met 100 geeft als uitkomst het hellingspercentage.
De meest voorkomende vragen ivm het stijgingspercentage zijn: is 100% stijgen gelijk aan een hoek van 90°
Maak de grond effen en vlak. Graaf de grond tot circa 50 cm uit, laat deze schuin aflopen voor de afwatering. (ideale hellingsgraad: 1 tot 2 cm per meter helling).