Ventieldoppen kopen doet u snel en gemakkelijk bij Winparts. Maar ook andere handige accessoires en onderdelen voor de wielen van uw auto vindt u in onze webshop. Voor velgen reparatiesets, wieldoppen, wielmoerkapjes, spoorverbreders of banden reparatiesets bent u bij Winparts ook aan het juiste adres!
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje. Om de band te kunnen oppompen moet men de ventieldop van het ventiel halen.
Ventieldoppen beschermen dus op de eerste plaats tegen het verlies van luchtdruk in de banden, maar gaan ook de ophoop van vuil in en op de ventielen tegen. Een standaard ventieldop is gemaakt uit plastiek, maar er bestaan ook metalen ventieldoppen.
Ventieldopjes hebben op de eerste plaats als functie om de lucht in de banden te houden en om ervoor te zorgen dat de luchtdruk van de banden niet verloren gaat. Daarnaast wordt er niet alleen gezorgd dat er geen lucht kan ontsnappen, maar ook dat er niks in de band kan komen.
Er zijn twee soorten ventielen: Het Schrader-ventiel: komt het meest voor. Het ventiel is buisvormig en bevat een drukventiel met veer waardoor de lucht kan circuleren. Het ventiel met bandenspanningsensoren (TPMS): zoals de naam het zegt, is dit ventiel uitgerust met een sensor die permanent de druk in de banden meet.
Het ventiel van een autoband vervangt men in principe bij iedere bandenwissel. Hiermee voorkomt men dat te oude ventielen worden gebruikt. Een ventiel veroudert in de loop van de tijd, waardoor deze kan gaan lekken. Een lekkend ventiel is vaak de oorzaak van het langzaam leeglopen van een autoband.
Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Er bestaan verschillende soorten en kleuren ventieldoppen. Er zijn saaie zwarte doppen voor banden waar gewoon lucht in zit. Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit.
Een schrader ventiel oppompen
Voor het schrader ventiel gebruik je het grote gat van de fietspomp. Natuurlijk kan je ook een compressor gebruiken. Kijk goed op je fietsband hoeveel bar er maximaal in kan. Bij te hard opgepompte banden loop je het gevaar tijdens een fietsronde opeens een oerknal te horen.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd) De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen.
Of je nu op een racefiets, mountainbike, elektrische fiets of een gravelfiets rijdt, je fiets zal meestal een Presta-ventiel of soms een Schrader-ventiel hebben dat uit de velg steekt. Om je banden op te pompen, gebruik je een pomp met een Presta- of Schrader-adapter.
Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Heeft u een lekke band, dan kunt u het wiel gewoon vervangen, als u tenminste een reservewiel heeft. Met een herstelkit kunt u de band soms tijdelijk repareren en verderrijden. Soms moet u echter een beroep doen op pechverhelping.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Handig is dat je met zo'n ventiel bij een tankstation je banden kunt oppompen. Lucht eruit laten? Druk het palletje in dat in de opening zit.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Klassiek/ Dunlop fietsventiel
Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken. Oppompen kan men de binnenband pas als het ventiel en de moer weer zijn aangebracht. Bij het traditionele dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten.
Fietspompen zijn in een verschillende soorten en maten. Welke jij nodig hebt hangt af van het type fiets dat je hebt (en dan gaat het eigenlijk alleen om welk type ventiel er aan de band zit) en hoe of waar je de pomp wilt gaan gebruiken. Je moet dus eigenlijk gewoon de juiste pomp voor jouw fiets en voor jezelf kopen.
Een Schraderventiel wordt ook wel een Amerikaans ventiel genoemd. Dit is een speciaal soort ventiel dat men name bij mountainbikes wordt toegepast. Verder wordt dit ventiel ook bij speciale andere fietsen toegepast en sommige kinderwagens met luchtbanden.
De moleculen van stikstof zijn groter dan die van lucht. Daardoor blijven ze beter in de band en loopt de spanning minder snel terug. Het is maar een klein verlies dat je met stikstof in de banden voorkomt maar zorgt er wel voor dat de bandenspanning gelijker blijft.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.