Volgens de Japanners proeft het wel degelijk als een frisser broertje van de bekende bruine cola. Vandaar ook de grote uitdaging: de makers moesten bij de ontwikkeling de typische smaak zien te behouden, maar dan zonder het karamelextract.
In Japan is Coca-Cola waarschijnlijk populairder en mooier dan waar dan ook. De smaak doet denken aan zowel Amerikaanse als Mexicaanse Coca-Cola omdat het zowel natuurlijke suiker uit het riet als HFCS gebruikt . Het is ook donkerder dan elke andere variant van Coca-Cola die ik heb gezien.
Coca-Cola zegt zelf dat overal ter wereld dezelfde processen en dezelfde ingrediënten gebruikt worden. Wel gebruiken ze per land lokale ingrediënten, dus water uit het eigen land en ook suiker (van suikerbieten).Dat kan voor 'subtiele' smaakverschillen zorgen.
Smaken anders
Dit komt mede doordat bepaalde ingrediënten in het ene land wel zijn toegestaan, en in het andere land niet. Daarnaast wordt de smaak dus aangepast aan de lokale voorkeur. Internet onderzoek van The Coca-Cola Company heeft uitgewezen dat de huidige smaak de Nederlandse consument het beste bevalt.
Fastfoodketens kunnen zowel gefilterd- als kraanwater gebruiken voor hun frisdrank, en ook de ijsklontjes in jouw beker kunnen daardoor anders smaken per restaurant. Niet alleen het water en de ijsklontjes beïnvloeden hoe jouw cola smaakt: ook het rietje waar je uit drinkt maakt uit.
McDonald's verzekert de kwaliteit van zijn Coca-Cola door de fonteinen zorgvuldig schoon te maken met gefilterd water . Daarnaast nemen ze extra maatregelen door de Coca-Cola-siroop te koelen, wat helpt om hogere koolstofdioxidegehaltes te behouden, waardoor de drank langer koolzuurhoudend blijft, aldus People.com.
Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar is het jou al opgevallen dat Coca-Cola beter smaakt uit een glazen flesje dan uit een blik of een plastic fles? Dat komt omdat Coca-Cola reageert op het materiaal waarmee het is verpakt. Dat zegt Sara Risch, oprichter van consultingbedrijf Science by Design.
In sommige warme en vochtige gebieden, zoals Afrika en het Midden-Oosten, voegt Coca-Cola meer cafeïne toe om het verfrissende effect te versterken . Daarom is Coca-Cola geen uniform product dat overal hetzelfde smaakt. Het is een flexibel en aanpasbaar product dat inspeelt op de uiteenlopende smaken en behoeften van zijn wereldwijde klanten.
Neem nu Spanje, een grote afnemer van Fanta Orange. De frisdrank heeft daar een diepere oranje kleur en smaakt anders dan bij ons. “Dat verschil wordt bepaald doordat Spanjaarden liever voor een intensere kleur en een zoetere smaak gaan.
Het antwoord zou u wel eens kunnen verrassen. Volgens het officiële Coca-Cola hoofdkantoor is de lekkerste Coca-Cola ter wereld te vinden in Macedonië bij de Skopje Brewery. Deze bevinding kwam nadat het bedrijf een wereldwijde analyse-enquête uitvoerde onder Coca-Cola-drinkers uit meer dan 178 landen over de hele wereld.
Volgens de fabrikant heeft dit deels te maken met de eisen die per land gelden, maar ook met wat consumenten in een bepaald land lekker vinden. Zo is de Spaanse Fanta bijvoorbeeld veel zoeter en dieper oranje van kleur dan de Nederlandse variant.
Als je het over gewone Coca-Cola hebt, lijkt het erop dat Thailand rietsuiker gebruikt , terwijl Japan high fructose corn syrup gebruikt. Als je het over Coca-Cola Zero hebt, lijkt het erop dat Thailand een andere zoetstof gebruikt, die zoeter is dan de aspartaam die in Japan wordt gebruikt.
De basisingrediënten en het productieproces van Coca-Cola zijn in alle landen hetzelfde , hoewel mensen smaak op zeer verschillende manieren ervaren.
Helaas werd deze kunstmatig gezoete cola niet geaccepteerd door Japanse consumenten, dus voegden ze fructose toe en hernoemden het tot "Low Calorie Cola" (12kcal/100mg). Sindsdien was de binnenlandse dieet-colamarkt een behoorlijk monopolie van DIET PEPSI.
Over het algemeen kan men in deze automaten blikjes van zowel koude dranken (cola, ijskoffie, ijsthee) als warme dranken (koffie, thee) krijgen. De prijs voor de meeste blikjes uit de automaat ligt voor praktisch heel Japan op ¥ 110 (€ 0,85) en in restaurant kost een cola al gauw ¥ 300 (€ 2,25).
Na het drinken van een glas cola zit men dan ook bijna direct aan de maximale aanbevolen hoeveelheid (50 gram voor vrouwen en 60 gram voor mannen) suiker per dag. Teveel suiker kan leiden tot overbelasting van de alvleesklier, overgewicht en diabetes type 2. Kortom, teveel cola drinken is niet goed voor je.
Het verschil tussen Italiaanse Fanta en Amerikaanse Fanta zal je verbazen Kijk maar eens naar het kleurverschil. Ingrediënten van Italiaanse Fanta zijn water, sinaasappelsap uit concentraat, suiker, koolstofdioxide, citroenzuur, natuurlijke citrusaroma's, acaciagom en ascorbinezuur .
Het beste antwoord. Dat komt omdat ze de smaak aanpassen per land en soms per regio. Dit om in te spelen op de cultuur in een land of bepaalde gangbare smaak.
USA-soda drinks zijn er vaak in smaken die wij in Europa niet kennen zoals Root Beer of Cream Soda. De meest bekende Amerikaanse merken zijn Fanta, Pepsi, Mountain Dew, A&W, Coca Cola en Dr.Pepper.
De zoetheid van Coca-Cola varieert over de hele wereld. Spaanse Coca-Cola is 4 Val zoeter dan Coca-Cola in Japan. Coca-Cola in de VS is 2 Val zoeter dan de cola in Mexico. De zoetheid van Coca-Cola is voornamelijk afkomstig van glucose en fructose, niet van witte suiker (sucrose)
In Mexico wordt gemiddeld het meeste Coca-Cola gedronken. Na Mexico wordt er in de Verenigde Staten het meeste Coca-Cola geconsumeerd. Veel mensen denken dat Coca-Cola de kerstman heeft bedacht, dit is niet waar.
Frisdrank bevat veel suiker en dus veel calorieën.Het drinken van veel frisdrank vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Bovendien zijn de zuren in frisdrank slecht voor het gebit. Vanwege de kans op overgewicht en diabetes type 2 geldt het advies zo min mogelijk frisdrank te drinken.
Tot slot heeft de voedingsdeskundige nog een laatste advies wat betreft de cola-inname. Hoewel je lichaam prima in staat is om een glaasje op z'n tijd af te breken, moet je niet te grote hoeveelheden nuttigen. „Beperk het echt tot één à twee blikjes per week. ”
Glas is inert en natuurlijk, waardoor de smaak intact blijft
Bijvoorbeeld, aluminium blikjes bevatten een polymeervoering die kleine hoeveelheden smaak kan absorberen. Plastic flessen daarentegen kunnen chemicaliën overbrengen die de smaak van een drankje kunnen veranderen.
Bierflesjes zijn minder goed afgesloten, waardoor met de tijd er steeds meer lucht het flesje in komt.Hierdoor komt het bier in aanraking met zuurstof, waardoor de smaak aangetast is. Blikjes zijn volledig afgesloten. Daarom is blik luchtdicht en zal de goede smaak van bier langer blijven.