Desalniettemin heeft het bedrijf 500 miljoen euro winst geboekt. Dat blijkt vrijdagochtend uit jaarcijfers van de NS. In 2020 leed het nog een verlies van 2,6 miljard euro.
Financieel sluit NS 2020 af met een omzet van €6.601 miljoen. De opbrengsten komen uit vervoer per trein in Nederland, Verenigd Koninkrijk en Duitsland en uit exploitatie van stations in Nederland.
Vervoerders betalen ongeveer vijftien procent van de totale infrastructuurkosten. Van deze kosten betaalt de staat de overige 85 procent via een subsidie.
Spoorvervoerder NS verwacht dit jaar af te sluiten met vrijwel hetzelfde aantal vervoerde reizigers als in 2020. Het waren er gemiddeld 611.000 per dag tegenover 1,3 miljoen in 2019.
De enige aandeelhouder van NV Nederlandse Spoorwegen is de Nederlandse Staat. De aandeelhoudersrol wordt vervuld door het ministerie van Financiën. Jaarlijks, binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, vindt de algemene vergadering plaats.
Bij de NS verdient ze 'slechts' een half miljoen euro per jaar; bijna drie keer zoveel als de premier. Bij KLM kan ze met alle optie- en bonusregelingen misschien wel het tienvoudige verdienen – zelfs als er miljardenverliezen worden geleden.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen. De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en 50 ICM's 4- wagenstel.
De treinstations Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn de drukste stations van Nederland. In de top 20 grootste treinstations van Nederland staan vijf stations van de hoofdstad, namelijk Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA.
Mensen van 6 jaar en ouder uit zeer sterk stedelijke gebieden verplaatsten zich in 2019 gemiddeld 49 keer met de trein en 58 keer met de bus, tram of metro, bij een persoon woonachtig in een niet-stedelijke omgeving was dat respectievelijk 15 en 12 keer.
Vorig jaar had de NS dagelijks gemiddeld nog zo'n 1,3 miljoen reizigers, in 2020 namen gemiddeld per dag 580.000 mensen de trein. Een aantal dat niemand had kunnen voorspellen, dat in geen enkel scenario was opgenomen. De NS had zwaar te lijden onder de coronacrisis en het massale thuiswerken.
Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Uit de twee projecten blijkt dat het aanleggen van circa 125 kilometer spoor in Nederland circa 5 miljard euro kost, ofwel circa 40 miljoen euro per kilometer.
De klanttevredenheid van NS ontwikkelt zich sinds de benchmark goed. In 2015 gaf 75% van de reizigers het reizen per trein een 7 of hoger. In oktober van 2017 was dit 78,3%. NS gaat verder onderzoeken hoe de verschillen in klanttevredenheid tussen de landen te verklaren is om te kijken wat wij verder kunnen verbeteren.
NS behaalde een omzet van € 6.486 miljoen, dit is inclusief € 940 miljoen aan beschikbaarheidsvergoeding en NOW (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid). In 2020 lag dit aantal op € 6.601 miljoen, inclusief € 842 miljoen aan beschikbaarheidsvergoeding en NOW.
Wat verdient een Treinmachinist? Het salaris van een Treinmachinist begint ongeveer bij de €2383 euro en kan daarna groeien tot €3000 per maand. In sommige uitzonderlijke gevallen kan men zoveel als €5279 per maand gaan verdienen.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest. Met 218 in- en uitstappers staat Soest tweede op de lijst.
De avondspits blijft het drukste moment van de dag, maar de spits is wat vlakker. “In de ochtend- en avondspits zien we ongeveer een derde van het normale aantal reizigers terug. In de daluren is dat ongeveer de helft”, zegt NS. Afbeelding NS: Aantal ritten per uur is met name in de spits fors afgenomen.
Grand Central Terminal neemt 49 hectare in beslag, heeft 44 perrons en 67 sporen verspreid over twee verdiepingen. Het is het grootste treinstation ter wereld, zowel op gebied van oppervlakte als aantal perrons.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Het treinstel is voorzien van vier tractie motoren van CEM Oerlikon(F) type . Elke motor heeft een vermogen van kW ( pk). Het treinstel heeft een totaal vermogen van 1.250 kW ( pk). Deze motoren afgeveerd zijn opgehangen.
Een BENELUX treinstel heeft een lengte van 51,14 meter, een gewicht van 115 ton en een continu vermogen van ongeveer 490kW. De treinstellen van Plan V hebben jarenlang de ruggegraat gevormd van de stoptreindiensten van de NS, ze zijn vanaf 1964 gebouwd.