Een chauffeur mag buiten Nederland 2 weken een verkorte wekelijkse rusttijd nemen. Een verkorte wekelijkse rust duurt minimaal 24 en maximaal 45 uur. Deze verkorte rust moet gecompenseerd worden door een verlengde normale wekelijkse rust.
Rij- en rusttijden schema
Een chauffeur mag maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden. Op de andere werkdagen in diezelfde week mag deze chauffeur dan maximaal 9 uur per dag rijden. Drie keer per week toegestaan. Bij dubbele bemanning 9 uur in een periode van 30 uur.
Na 6 uur onafgebroken werken bent u verplicht een pauze te nemen. Indien u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken werkt op één dag, bent u verplicht 30 minuten pauze te nemen. Indien u langer dan 9 uur onafgebroken werkt, moet u een pauze nemen van minstens 45 minuten.
een normale wekelijkse rust. Dit is een rust die tenminste 45 uur achterelkaar duurt; een verkorte wekelijkse rust. De verkorte wekelijkse rust is korter dan 45 uur, maar tenminste 24 uur achter elkaar.
Het maximum aantal toegestane rijuren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week. Twee drukke weken voor de boeg? Opgelet: je chauffeur is beperkt tot 90 rijuren verdeeld over twee weken. Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van minstens 11 uur.
Maximale totale rijtijd
Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt. Onder rijden wordt verstaan: het rollen van de wielen. Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
Rusttijd is de tijd die geen arbeidstijd is. Voor elke periode van 24 uur geldt dat er sprake moet zijn van een rustperiode van 11 uur. In het geval van ploegendienst kan de rusttijd worden ingekort tot 8 uren, mits dit niet strijdig is met voorschriften over de hoeveelheid rust per week en arbeidstijdbepalingen.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
De wekelijkse rust van 45 uur mag u niet in de vrachtwagen of de bus doorbrengen. Uw werkgever is hiervoor verantwoordelijk en moet zorgen voor voldoende voorzieningen. Of dat u kunt terugkeren naar uw standplaats. De Inspectie Leefomgeving en Transport handhaaft sinds 2018 op de wekelijkse rusttijd.
De Arbeidstijdenwet bevat geen voorschriften over het maximale aantal te werken weekenden per jaar. De Arbeidstijdenwet bevat wel regelgeving met betrekking tot zondagarbeid: Op zondag wordt geen arbeid verricht, tenzij het tegendeel is bedongen en uit de aard van de arbeid voortvloeit (zoals in de gezondheidszorg).
Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
Zo kan de nachttoeslag voor ééndaagse nachtritten oplopen tot € 21,28 per nacht. Dit was voor iedereen gelijk. Intussen is dit veranderd in een vergoeding van 19% van het uurloon. Dat houdt in dat er nu verschillen kunnen optreden per chauffeur.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
Staffelpauzes werken niet in praktijksituaties. Laad- en loslocaties zijn tijdgebonden. Een chauffeur kan hierdoor vaak zijn wagen niet 2 uur aan de kant zetten. Een dag heeft 24 uur en je bent verplicht om minimaal 9 uur aaneengesloten rust te hebben genoten.
Heeft u een cao (of bedrijfsregeling) waarin iets is geregeld over pauzes? Dan mag er in die cao van de wet worden afgeweken. Maar geldt nog steeds: minimaal 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze.
Inderdaad, ook hier zie je op zondag minder vrachtauto's op de weg, maar dat is het gevolg van een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Die hebben afgesproken dat er in principe op zondag geen arbeid wordt verricht en dus ook niet wordt gereden met een vrachtauto. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Om files tijdens het vakantieseizoen zo veel mogelijk te voorkomen, mogen vrachtwagens tot eind augustus op zaterdag en zondag overdag niet rijden in Duitsland. Voor zon- en feestdagen geldt het hele jaar door al een rijverbod voor vrachtwagens en aanhangwagens.
Voor vrachtauto's en trekker- of opleggercombinaties met een toegestaan totaalgewicht (ttg) van meer dan 7,5 ton en voor vrachtauto/aanhangwagencombinaties* geldt een rijverbod op zondagen en officiële feestdagen vanaf 00.00 tot 22.00 uur, ongeacht het gewicht.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Die begint bij 0,67 euro per uur en kan oplopen tot 3,08 euro per uur. De vergoeding voor overstaan - als een chauffeur op een weekenddag vanwege een rit op een plek moet verblijven, terwijl hij die dag niet hoeft te werken - bedraagt 12,83 euro netto per dag, plus 22,87 euro bruto.
U hoeft niet op zondag te werken. Behalve als u dit vooraf met uw werkgever heeft afgesproken. En als dit nodig is voor het werk, bijvoorbeeld als u bij de politie of in een ziekenhuis werkt.
Uw werkgever mag uw werktijden veranderen als dit in uw contract, cao of bedrijfsregeling staat. Deze afspraak heet een wijzigingsbeding. Het betekent dat uw werkgever zonder uw toestemming uw werktijden mag veranderen. Hij moet daar wel een belangrijke reden voor hebben, bijvoorbeeld een verplichte reorganisatie.
Werk je wel in het weekend, dan heb je ieder jaar recht op tenminste 13 vrije zondagen. Je mag in ieder geval weigeren om meer dan 40 zondagen te werken. Je cao kan hiervan afwijken.