Bij de koop of private lease lease van een nieuwe elektrische auto kun je in 2022 rekenen op een subsidie van €3.350. Bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto krijg je €2.000 subsidie. Daarbij geldt wel: op is op. Er zit namelijk een maximum aan het jaarbudget.
Je kunt namelijk €2.000 subsidie aanvragen voor een tweedehands elektrische auto (occasion) en €2.950 subsidie voor een nieuwe elektrische auto. Mooie meevaller, want daar kun je een hoop leuke dingen mee doen. De subsidie is geldig voor auto's die zijn gekocht in 2023. Wij leggen uit hoe het werkt.
Per nieuwe auto bedraagt de subsidie in 2023 € 2.950. Hierbij geldt echter: OP=OP. Voor gebruikte elektrische auto's zit er € 32,4 miljoen in de subsidiepot. Per gebruikte auto is in 2023 € 2.000 beschikbaar.
Ondernemers en non-profitinstellingen komen bij de aankoop van een nieuwe elektrische bedrijfsauto in aanmerking voor een subsidie van maximaal 5.000 euro.
Binnen deze regeling krijg je in 2022 voor een nieuwe auto € 3350 subsidie.Schaf je een tweedehands auto aan dan kan je € 2000 subsidie krijgen. Van deze regeling is in 2022 gretig gebruik gemaakt, waardoor de subsidiepot voor nieuwe én gebruikte elektrische auto's voor dit jaar leeg is.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Fiscale voordelen voor elektrische wagens
Dan geniet je van verschillende fiscale voordelen wanneer je voor een elektrische auto kiest. Niet alleen is de aankoop 100% fiscaal aftrekbaar, ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische wagens, trek je voor 100% af van je belastingen.
Volledig aftrekbare autokosten
En dat is nog niet alles. Ook de stroom die je gebruikt om je voertuig op te laden is sinds 2020 100% aftrekbaar! Eigenlijk zijn alle kosten van je elektrische bedrijfsauto aftrekbaar.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Na aflevering van de auto vraag je uitbetaling van de subsidie aan. Je doet dat zodra je de brief 'subsidieverlening' hebt ontvangen en de auto in het kentekenregister van de RDW op jouw naam staat. Dit kan binnen 18 maanden na de subsidieaanvraag.
Particulieren die in 2024 een nieuwe elektrische auto aanschaffen, hebben recht op hetzelfde bedrag aan subsidie als dit jaar. De subsidie op een nieuwe elektrische auto bedraagt dit jaar en volgend jaar € 2.950.
Model 3 nu met subsidie
De Tesla Model 3 is er nu in Nederland vanaf 44.990 euro, een verlaging van 7000 euro. Omdat de auto onder de 45.000 euro kost, komt hij in aanmerking voor de aanschafsubsidie van 2950 euro.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Maar de goedkoopste elektrische auto van dit moment is de Roemeense Dacia Spring, die 20.710 euro kost. Die is klein en krap en dus geen volwaardige gezinsauto. Ook heeft hij een heel klein rijbereik van slechts 230 kilometer. En tijdens botsproeven bleek hij zijn inzittenden onvoldoende te beschermen.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Fiscale aftrek CO2-vrije wagens
Doordat elektrische wagens en wagens op waterstof 0 gram CO2 uitstoten, zijn de kosten voor 100% aftrekbaar. Die 100% is levenslang voor CO2 -vrije wagens aangeschaft vóór 01-01-2027.
Concreet moet je nu minstens 45 à 50.000 euro neertellen voor een elektrische personenwagen met voldoende rijbereik. Dat is een flinke smak geld voor de gemiddelde consument, waardoor vele mensen misschien niet meer in staat zullen zijn een nieuwe eigen auto te kopen.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
voor uitgaven betaald vanaf 1 september 2021 tot en met 31 december 2021 bedraagt het maximum 1.500 euro per laadstation per belastingplichtige. voor uitgaven betaald in 2022 bedraagt het maximum 1.750 euro per laadstation per belastingplichtige.
Welke auto is het goedkoopst? De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto. Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto's echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto's vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.
De overheid heeft vanaf 1 januari 2023 een prijsplafond ingesteld voor de energierekening van kleinverbruikers. Tot een bepaald bedrag betaalt iedereen een maximumbedrag, daarboven betaal je de marktprijs. Deze regeling is voor iedereen in Nederland, dus ook voor ondernemers die in de categorie kleinverbruikers vallen.
Subsidie verduurzaming en verbetering – € 10.000
Dan kunt u, als uw woning in een postcode van de waardedalingsregeling of in de postcodes 9689, 9681 of 9682 valt, een subsidie aanvragen voor verduurzaming en woningverbetering.
Ondernemers. Per 1 januari 2023 zal er voor ondernemers ook het één en ander veranderen. Zo gaat de BTW op zonnepanelen naar 0% en gaat de zelfstandigenaftrek omlaag. Alle wijzigingen voor ondernemers die op 1 januari 2023 ingaan zijn terug te vinden op de Website KVK Ondernemersplein.