Over het algemeen geldt het volgende advies: 1 ster is minimale beveiliging (“meeneembeveiliging”)2 sterren voor fietsen. 3 sterren voor brom- en snorfietsen.
Sloten met dit keurmerk zijn uitgebreid getest en gecontroleerd en worden door fabrikanten gezien als de meest veilige sloten in Europa. Zo weet je zeker dat je een slot koopt dat aan de gestelde eisen en voorwaarden voldoet.
Het keurmerk zelf geeft met 2, 3, 4 of 5 sterren aan in hoeverre uw fiets is beveiligd tegen diefstal. ART-2 (aangeduid met twee sterren) wordt minimaal aangeraden voor fietsen. ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving.
Een ART-slot herkent u eenvoudig aan het ART-logo. U ziet ook altijd het aantal sterren vermeld, evenals een viercijferig goedkeurnummer. Bij de productomschrijvingen lees u méér. Zie ook: het SCM-keurmerk.
Een ART 3 slot wordt geschikt geacht voor het beveiligen van scooters tegen diefstal. Als het om het beveiligen tegen diefstal van motoren gaat, dan eist de verzekeraar minimaal een ART slot in categorie 4.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Hoe is te zien dat het om een ART-2 slot gaat? Het minimale advies voor het beveiligen van gewone fietsen tegen diefstal is dus een slot ART-2. Zo'n slot is te herkennen aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Een slot met ART-keurmerk biedt extra veiligheid en zekerheid, tegen diefstal en met betrekking tot de verzekering. Koop een fietsslot met minimaal het keurmerk ART-2 of ART-3. Deze bieden een heel goede diefstalbescherming en zijn ook qua gewicht, bij gebruik voor de fiets, goed hanteerbaar.
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel en heeft een compacte vorm.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
Een insteekslot voor de fiets zorgt voor extra zekerheid bij het tegengaan van diefstal. Zeker als het een ART-combinatie betreft met als ingrediënten het ringslot en een insteekketting. Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen.
Kettingsloten gelden doorgaans als de veiligste fietssloten. Kies wel voor een kettingslot met gehard stalen schakels van minimaal 8 mm dik en het liefst ook voor een kettingslot voorzien van een ART-keurmerk (ART-2 of 3).
Voor een scooter wordt een ART 3 sterren slot geadviseerd en de meeste verzekeraars eisen dit ook. Reaal eist in veel gevallen zelfs een ART 4 sterrenslot, afhankelijk van de regio waar een verzekerde woont en de waarde van de scooter.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.
Een fietsslot met keurmerk ART 1 is in wezen een 'meeneembeveiliging', bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART adviseert voor fietsen echter een ringslot door het achterwiel in combinatie met een kettingslot, beugelslot of kabelslot. Bevestig uw fiets met één van deze sloten aan een vast object!
Het ART slotnummer kun je vinden op het ART logo. Dit logo vind je meestal als sticker of opdruk op het slot zelf. Het nummer bestaat uit vier cijfers en begint meestal met een 4. Naast het nummer kun je ook a.d.h.v. van de sterren zien in welke ART klasse het slot is gekeurd.
Het sleutelnummer van een slot is in de meeste gevallen terug te vinden op de sleutel zelf. Aan één zijde van het metalen gedeelte dat je in het slot steekt staat een reeks van letters en cijfers vermeld. Deze volledige reeks is het sleutelnummer van een ART gekeurd slot.