Ongeveer 206.000 mensen deden in dat jaar voor het eerst examen, ongeveer 220.000 voor de tweede of zoveelste maal. In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen.
De slagingspercentages bij één van de 55 examencentra van het CBR. Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Landelijk is het percentage gemiddeld 50%. Kijk ook naar het gemiddelde slagingspercentage van de examenplaats waar je gaat afrijden.
Als u 2 keer na elkaar niet slaagt voor het praktijkexamen moet u minimaal 6 uur rijles volgen bij een erkende rijschool (PDF bestand opent in nieuw venster). Slaagt u nadien nogmaals 2 keer niet, dan moet u opnieuw 6 uur rijles volgen.
Kijken, kijken en nog eens kijken…
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Wat fout gaat:
Het veel dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet goed of onvoldoende voorsorteren. Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen. Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
Ongeveer 206.000 mensen deden in dat jaar voor het eerst examen, ongeveer 220.000 voor de tweede of zoveelste maal. In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z'n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Dinsdagen succesvol
Uit de cijfers blijkt dat op dinsdagen het slagingspercentage het hoogste ligt. Precies vijftig procent vertrekt op die dag met een rijbewijs bij het CBR. Net daarna zijn maandag en donderdag succesvol voor examinanten. Op deze dagen slaagt 49,7 procent van de kandidaten.
De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2017. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor het eerste praktijkexamen voor de auto 50,3 procent. Het gemiddelde slagingspercentage voor het herexamen B was in deze periode 50,5 procent.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Een examinator kan je ook op te langzaam rijden laten zakken. Doe dit dus niet en rijd zoals je tijdens je normale rijlessen hebt gedaan.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Als je goed bent uitgerust is jouw reactievermogen optimaal en dit heb je natuurlijk nodig tijdens het praktijkexamen. Maar ben je niet uitgerust kan dit ernstige problemen geven en kan je het afrijden gelijk opgeven. 4 uur te weinig slaap staat gelijk aan ongeveer 6 glazen bier!
Voor de meeste scholieren niet, al komen hierdoor natuurlijk wel meer leerlingen in de gevarenzone. Dat levert meer herkansers en ook meer zakkers op. Want helaas: ook het aantal geslaagden op havo en vwo is de laatste vijf jaren gedaald: van 93% naar 89% op het vwo en van 89% naar 85% op de havo. Waarom die daling?
Als examinator bij het CBR heb je sowieso een uitdagende en zelfstandige baan met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast kun je rekenen op: een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd. een salaris van € 3.406,13 bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36,67 uur per week).
Vergeet het L-teken en de tweede achteruitkijkspiegel niet
Op het moment van het examen ben je nog steeds leerling-bestuurder en is het L-teken verplicht. Weet dat in de wagen voorts een tweede achteruitkijkspiegel aanwezig moet zijn. Die kan je kopen in elke autozaak.