Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.
De praktijk leert dat voor hedendaagse motoren 10 tot 12% vermogenswinst gebruikelijk is. Vroeger was dat 20 tot 30%. De koppelwinst is nog wel ruim juist omdat er tegenwoordig kleinere turbo's worden toegepast. Als toegift de efficiency map van een 80/85 pk Twin Air motor, voorzien van een Mitsubishi TD02 turbo.
Supercharger of turbolader
Een turbocharger werkt met het uitlaatsysteem en kan u potentieel winst van 70-150 pk opleveren. Een supercharger is direct verbonden met de inlaat van de motor en kan 50-100 pk extra leveren.
Over het algemeen kan chiptuning het vermogen van een auto met 20% tot 40% verhogen. Dit betekent dat als uw auto bijvoorbeeld 150 PK had, u na chiptuning mogelijk 180 tot 210 PK zou kunnen hebben.
Bij een grotere toerentallen wordt de lucht aan de motor geleverd door een grotere turbo. De turbo die wat groter is heeft een groter turbogat, omdat deze meer behoefte heeft aan lucht. Echter, wordt dit het turbogat opgeheven door de kleine turbo. Hedendaags worden er ook tri-turbo motoren gemaakt.
Een grotere turbolader kan de boostrespons verbeteren . Hierdoor kan de turbo sneller opspoelen, waardoor turbovertraging wordt verminderd.
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
Een auto die standaard 100 pk levert, kan dus tot 119 pk worden getuned zonder dat er bepaalde eisen tegenover staan. Is die auto echter 121 pk sterk, dan is een ritje naar de RDW verplicht.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
De Nissan GT-R is een bekend gezicht in de tuning scene. Er is veel vermogen te halen uit de 3,8-liter V6, zo bewijst ook deze Nederlandse occasion met meer dan 1.000 pk. Dergelijke vermogens behoorden in het verleden enkel prijzige exoten zoals de Bugatti Veyron toe.
Een turbolader kan het vermogen van een motor doorgaans met 40 tot 300 pk verhogen. Het exacte aantal is echter moeilijk te zeggen, omdat de kwaliteit van de samenwerking van verschillende onderdelen altijd van invloed is op de algehele verbetering.
Turbo's verhogen niet alleen het vermogen, maar ook het koppel – de kracht van een motor – met name bij lage toerentallen. Dat is handig bij kleine benzinemotoren die over het algemeen niet veel koppel produceren bij hoge toerentallen zonder turbo. Dieselmotoren met natuurlijke aanzuiging produceren daarentegen veel koppel bij lage toerentallen.
Door het luchtfilter van de auto naar de buitenkant van het motorcompartiment te verplaatsen , zorgt een grotere opening ervoor dat koelere lucht vrijelijk de motor in kan stromen. Koudere lucht is van nature dichter dan lucht die al is opgewarmd door de hoge temperatuur van de motor.
Turbo's hebben een hefboomwerking. In feite beleg je met geleend geld, maar je kunt niet meer verliezen dan je inleg. Turbo's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem.
Vanaf 60 pk is die 25 pk extra wel lekker. Vaak zit het extra vermogen wel alleen boven in het toerenbereik. Bij een motor met drukvulling (dus met turbo of supercharger) is er vaak meer mogelijk.
'Bij een gewicht van anderhalve ton wordt een vermogen van circa 120 pk aanbevolen. Als een voertuig 2.500 kilogram weegt, moet de motor ongeveer 200 pk produceren', schrijft ADAC. De onderzoekers kwamen erachter dat er genoeg modellen zijn die hier niet aan voldoen.
Chiptuning kan de betrouwbaarheid van je voertuig aantasten. Wanneer de software wordt aangepast, kunnen er inconsistenties in de motorprestaties optreden, wat kan leiden tot onbetrouwbaarheid en mogelijk vaker pech onderweg. Het is belangrijk dat u de software laat maken door een professional.
De 120 pk is van 0-100 in 10,5 seconden, de 160 pk in 8,6 seconden.
Hoeveel pk kan dyno tuning toevoegen? Dyno Tuning verhoogt de prestaties van uw motor, waardoor deze zijn hoogste efficiëntie bereikt zonder enige aanpassingen. We zien doorgaans een toename van 5-50 pk in de meeste voertuigen.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
U zoekt een auto met goede prestaties. Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel.
Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt.
Turbo's zijn bedoeld om de levensduur van het voertuig mee te gaan (of ongeveer 150.000 mijl) . Toch kunnen ze uiteindelijk verslijten, afhankelijk van hoe vaak u het voertuig bestuurt en de oorspronkelijke constructiekwaliteit van de turbo. Zorg ervoor dat u goed voor uw turbomotor zorgt en vermijd overbelasting om slijtage te voorkomen.
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.