In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Hoeveel mensen mogen maximaal op een sociale huurwoning staan ingeschreven? Het gaat op een sociale huurwoning met een kale huur van € 700,00 per maand. In de huurovereenkomst staat dat maximaal twee personen de woning als woonruimte mogen gebruiken.
In de wet staat geen maximum aantal bewoners. Wel mogen gemeenten sinds 2015 op basis van artikel 4 van de Huisvestingswet (Hw) een huisvestingsverordening vaststellen. In de huisvestingsverordening wordt regelmatig wel een maximum aantal bewoners bepaald. Dit hangt dus af van de betreffende gemeente.
Er is wettelijk gezien geen maximum gesteld aan het aantal mensen dat in een appartement of woning mogen wonen. Wel zijn er afwijkende regels bij kamerbewoning, woning delen of een woning huren.
Hogere belastingen. Op het moment dat u alleen woont, betaalt u gemeentelijke en waterschapsbelasting voor 1 vervuilingseenheid. Als er nog iemand bij u komt wonen, wordt dit verhoogd naar een meerpersoons vervuilingseenheid. De aanslagen gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting worden dus hoger.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken. De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Kosten particulieren postadres
Een tijdelijk inschrijfadres of postadres voor particulieren kost bij PMT services €9,95,- excl. btw per maand. Voor het doorsturen van de post worden er portokosten in rekening gebracht.
Maximaal aantal personen dat ingeschreven mag staan in een woning met: Woonkamer + één slaapkamer: maximaal drie personen. Woonkamer + twee slaapkamers: maximaal vier personen. Woonkamer + drie slaapkamers: maximaal vijf personen.
Inwonen. Voor inwonen gelden dezelfde regels als samenwonen. Via het formulier inwoning geeft u aan wie er bij u komt wonen.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
Hoe lang is een briefadres geldig? Een briefadres is 6 maanden geldig. Na 6 maanden wordt gekeken of dat het briefadres aangehouden moet worden of dat er inmiddels een woonadres is.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Het huurcontract staat op 2 namen (contractuele medehuur)
Als u allebei als huurder in het contract staat, heeft u allebei recht op de huurwoning. Dit heet 'contractuele medehuur' of 'samenhuur'. Bent u het erover eens wie in de huurwoning blijft? Vraag dan of de verhuurder deze persoon als alleenhuurder accepteert.
Bij uithuiszetting moet iemand zijn huis verlaten na een besluit van de rechter, of soms van de burgemeester. Dit wordt ook wel ontruiming genoemd. Uithuiszetting kan gebeuren als iemand de huur niet betaalt of overlast veroorzaakt. Zoek snel hulp en houd goed contact met de verhuurder.
Zij hopen dan bewijs aan te treffen voor hun woonfraudeonderzoek. Dat bewijs kan bijvoorbeeld bestaan uit het aantreffen van andere bewoners dan de huurders in de woning. Ook indien niemand in de woning wordt aangetroffen, kan dit in sommige gevallen als bewijs voor woonfraude worden gezien.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Het is dus afhankelijk van in welke gemeente u woont om te kunnen beoordelen welke regels op de woning van toepassing zijn. Het zal in veel in gemeenten in beginsel niet toegestaan zijn om met twee gezinnen een woning te bewonen.
Het toestaan van woning delen is per gemeente geregeld. Dit kan dus verschillen. Het gaat hier dan niet om delen door een gezin, een zogenaamde duurzame huishouding, dat mag natuurlijk wel. Het gaat om het delen door 3 volwassenen die een woning willen huren en samen de kosten willen delen.