Uitzendbureaus hanteren verschillende marges. Veel bureaus berekenen een marge van 25-35 % boven het bruto loon. Het kan interessant zijn om een aantal uitzendbureaus te bellen en een prijsvergelijking te doen. Wanneer u regelmatig uitzendkrachten inhuurt bij eenzelfde bureau, onderhandel dan over de marge.
Hierbij wordt in de branche uitzendbureaus, uitleenbureaus en banenpools gemiddeld een bruto marge van 54.4% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2019) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gedaald van 4.5% naar 4.1%.
De meeste uitzendbureaus hanteren een nettowinstmarge van 3-10% . De kosten van diensten, arbeids- en faciliteitenkosten en andere operationele kosten spelen allemaal een rol bij het bepalen van de winstmarge van het uitzendbureau.
Na een uitzendbaan stroomt 10% door naar een vast dienstverband, 22% naar een tijdelijk dienstverband en 31% naar een volgende uitzendbaan. Belangrijke cijfers die een beeld geven van de bijdrage van de uitzendbranche aan duurzame participatie op de arbeidsmarkt.
Twee keer het bruto uurloon
U bent als inhurende partij degene die mag bepalen wat de uitzendkracht bruto per uur verdient. Het inhuur tarief per uur is dan twee keer het bruto uurloon. Stel, iemand verdient € 10,00 euro bruto per uur. Dat kost het u op uitzendbasis ongeveer € 20,00 om deze persoon in te huren.
Een uitzendbureau is een bedrijf dat bemiddelt tussen mensen die werk zoeken en organisaties die personeel nodig hebben. Een uitzendbureau biedt voornamelijk tijdelijk werk aan. Uitzendbureaus nemen het hele proces uit handen dat komt kijken bij personeel aannemen.
Je betaald de fee pas als je iemand hebt aangenomen. Als je voor jezelf een inschatting wil maken van de kosten voor het werven van een nieuwe medewerker: ga ervanuit dat de kosten gemiddeld rond de 25% liggen van het fulltime, bruto jaarsalaris van de functie die je zoekt. Benieuwd wat de fee is voor jouw vacature?
Als vuistregel kun je ervan uitgaan dat het uurtarief voor een uitzendkracht tussen de 1,8 en 2,5 keer het bruto uurloon bedraagt. Dit betekent dat bij een bruto uurloon van €10, u als werkgever tussen de €19 en €25 per uur betaalt.
Gemiddeld varieert de marge tussen 20% en 30% van het uurtarief dat de opdrachtgever aan het detacheringsbedrijf betaalt.
Een uitzendbureau verdient doordat er een marge zit tussen wat de opdrachtgever betaalt en wat je als uitzendkracht ontvangt. Wat er overblijft na aftrek van alle bedrijfskosten is winst.
Meer verdienen
Werk je al als intercedent of vestigingsmanager van een uitzendbureau? Dan weet jij vast wat ongeveer de omzet is van jouw portefeuille. Als je voor jezelf begint kan je al snel 10 – 15% van die jaaromzet verdienen als inkomen!Per jaar!
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
Qua omzet was Adecco de duidelijke leider op de Amerikaanse uitzendmarkt. Het bedrijf genereerde in 2022 ongeveer 24,8 miljard dollar, vijf miljard dollar meer dan hun naaste concurrent Manpower.
Bijvoorbeeld, uw markup kan lager zijn om een contract met een hoog volume te bemannen. Hoewel er een lagere marge per werknemer kan zijn, kunt u kosten terugverdienen op basis van het aantal werknemers. Anders wordt over het algemeen geadviseerd om in het bereik van 45 - 75% te blijven om een typische omzet- en nettowinstdoelstelling voor een uitzendbureau te bereiken.
Hoe verdient een uitzendbureau dan? Als uitzendkracht krijg je altijd een loon conform cao en eventuele andere vergoedingen. Dit loon krijg je uitbetaalt van het uitzendbureau. Dit is een netto loon waarin alle belastingen en sociale lasten (brutoloon) af zijn.
Het gemiddelde salaris van een Vestigingsmanager Uitzendbureau in Nederland in 2025 is € 3.969 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 3.572 en de bovengrens bij € 4.366.
Uitzendbureaus hanteren verschillende marges. Veel bureaus berekenen een marge van 25-35 % boven het bruto loon. Het kan interessant zijn om een aantal uitzendbureaus te bellen en een prijsvergelijking te doen. Wanneer u regelmatig uitzendkrachten inhuurt bij eenzelfde bureau, onderhandel dan over de marge.
Je bent immers bij de detacheerder in dienst. Een uitzendkracht werkt voor een uitzendbureau, maar is daar (meestal) niet in dienst, dat is een verschil tussen een uitzendbureau en een detacheringsbureau.
Hoe verdient een detacheringsbureau geld? Het detacheringsbureau ontvangt geld van het bedrijf dat extra personeel nodig heeft. Het bedrag dat zij ontvangen is hoog genoeg om het salaris van de gedetacheerde te betalen, plus de overige kosten.
Vraag je je af wat dan het verdienmodel van uitzendbureaus is? Nou, dit zit zo; werkgevers die uitzendbureaus de opdracht geven om hun openstaande vacatures in te vullen, betalen een tarief voor de geleverde diensten. Dit is een tarief dat een bedrijf met een uitzendbureau afspreekt.
De kosten van een uitzendkracht bestaan dus uit het bruto uurloon + een omrekenfactor. Een omrekenfactor is een opslag, op het brutoloon van een uitzendkracht dat uitzend- (en ook payroll) bedrijven hanteren. Deze opslag dekt alle elementen van je personeelskosten.
De gemiddelde werving en selectie fee ligt in Nederland op circa 25% van het bruto jaarsalaris.
Hou rekening met het overeengekomen aantal uren waarna een uitzendkracht kosteloos kan worden overgekomen. Doe dat niet eerder, want als je de uitzendkracht in dienst neemt vóór afloop van het uitzendcontract, dan bent U een restant bedrag (boete) verschuldigd voor werving en selectie kosten.