Kinderen met autisme hebben vaak een hoog verbaal IQ maar een lager performaal IQ, of andersom.
Ten slotte hebben we onlangs bij een grotere steekproef van patiënten, die zich bij gespecialiseerde poliklinieken voor ASS meldden, een bimodale IQ-verdeling waargenomen binnen ASS-individuen [38,2% met een intelligentie onder het gemiddelde (d.w.z. IQ < 85), 40% met een intelligentie boven het gemiddelde (IQ > 115) en 21,8% met een gemiddelde intelligentie (IQ tussen 85 ...
De moeilijkheden die geassocieerd worden met autisme omvatten communicatie- en sociale tekortkomingen naast repetitieve en stereotiepe patronen van gedrag, interesses en activiteiten. Deze kenmerken van autisme beïnvloeden niet alleen de IQ-score, maar ook het vermogen van de persoon om deel te nemen aan de gestandaardiseerde beoordeling.
De onderzoekers zeggen dat hun bevindingen “suggereren dat bijna de helft van de personen met ASS een gemiddeld of hoger IQ heeft ,” en waarschuwen dat deze personen “het risico lopen niet te worden geïdentificeerd.” “IQ bij autismespectrumstoornis: een op de bevolking gebaseerde geboortecohortstudie,” Maja Z.
Uit de studies is gebleken dat ongeveer 70% van het IQ erfelijk is en dat de overige 30% door omgevingsfactoren wordt bepaald. Wat bepaalt nog meer intelligentie? Gezondheid, slaap, beweging, kwaliteit van het onderwijs en andere omgevingsfactoren kunnen de intelligentie beïnvloeden.
Intelligentie wordt ook sterk beïnvloed door de omgeving . Tijdens de ontwikkeling van een kind zijn factoren die bijdragen aan intelligentie onder andere hun thuisomgeving en opvoeding, onderwijs en beschikbaarheid van leermiddelen, en gezondheidszorg en voeding.
De oorzaak van zwakbegaafdheid ligt in de hersenen. De hersenen functioneren niet optimaal. Dit kan worden veroorzaakt door een fout in de aanleg al voor de geboorte van een kind, maar kan ook worden veroorzaakt door een beschadiging.
Met de versnelling die bij sommige autistische kinderen wordt opgemerkt, is een hoger cognitief vermogen mogelijk vanwege de snelheid waarmee neuronen en synapsen vuren en worden gesnoeid . Omdat het sneller lijkt te zijn bij mensen met een ASS-diagnose, kan het in theorie een hoger IQ en hogere cognitieve vaardigheden betekenen.
Kinderen met autisme hebben vaak een hoog verbaal IQ maar een lager performaal IQ, of andersom.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
Dit omvat logopedie, ergotherapie en Applied Behavioural Analysis (ABA) . Vroegtijdige interventie kan helpen een kind met ASS basisvaardigheden te leren, zoals communicatie, grove en fijne motoriek en denken. Deze vaardigheden vormen op hun beurt de opstap naar verder leren en het verkrijgen van IQ.
Kenmerkend voor autisme – al dan niet in combinatie met een verstandelijke beperking – is dat prikkels op een andere manier worden verwerkt. Mensen met autisme zijn vaak overgevoelig voor zintuiglijke prikkels zoals geluid, licht, geur of aanraking.
Verstoorde hersenverbindingen
De samenwerking verloopt minder efficiënt waardoor mensen met ASS minder snel de link leggen tussen wat ze waarnemen met wat ze reeds geleerd hebben. Het is moeilijker om aparte stukjes informatie te integreren tot een betekenisvol geheel, waardoor ze de wereld soms als chaotisch ervaren.
Voor het onderzoek door het Karolinska Institute werden de medische gegevens van 27.000 mensen met autisme onderzocht en vergeleken met 2,7 miljoen andere mensen. Mensen met autisme in combinatie met een verstandelijke beperking sterven zelfs 30 jaar eerder, op een gemiddelde leeftijd van 39.
Terwijl sommige personen met autisme intellectuele uitdagingen kunnen hebben, vertonen veel anderen gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie . Sterker nog, onderzoek heeft aangetoond dat een aanzienlijk percentage van de personen met autisme unieke cognitieve vaardigheden hebben en uitblinken in vakgebieden zoals wiskunde, wetenschap, muziek en kunst.
Een gemiddeld intelligentieniveau ligt tussen de 90 en 110. Bij een IQ tot 120 spreekt men van een bovengemiddeld intelligentieniveau en bij een IQ tot 130, spreekt men van een begaafd intelligentieniveau. Een hoogbegaafd kind heeft een IQ dat hoger is dan 130.
Hoewel de autistische geest enigszins losgekoppeld kan zijn van de omgeving en daardoor minder geneigd is zich op ‘normale’ manieren aan te passen – minder geneigd om bepaalde synapsen te versterken ten koste van andere die de normale hersenen minder of helemaal niet waarderen – kan dit ontwikkelingsverschil de reden zijn dat autistische kinderen zich kunnen ontwikkelen...
Laag functionerend autisme wordt vaak gebruikt om individuen te beschrijven die meer uitdagingen ervaren in het dagelijks functioneren. Dit kan variëren van beperkte communicatieve vaardigheden tot de behoefte aan intensieve ondersteuning bij dagelijkse activiteiten.
100 is het gemiddelde dat overeenkomt met mavo/vmbo-denkniveau. Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Genetische correlaties tussen autistische kenmerken en IQ waren hoog en verschilden niet significant tussen jongens en meisjes (respectievelijk -0,94 en -0,95), maar genetische factoren die ten grondslag liggen aan de autistische kenmerken, werden niet volledig gedeeld met het IQ .
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Algemene kenmerken
(Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen. Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties. Moeite met praktische zaken zoals aankleden, eten, omgaan met geld.
Het kan geassocieerd worden met een genetisch syndroom, zoals het syndroom van Down of het fragiele X-syndroom . Het kan zich ontwikkelen na een ziekte zoals meningitis, kinkhoest of mazelen; kan het gevolg zijn van hoofdtrauma tijdens de kindertijd; of kan het gevolg zijn van blootstelling aan toxines zoals lood of kwik.
Genen die zowel de structuur als het functioneren van het brein beïnvloedden, vormen een verklaring voor de gemeten IQ-verschillen. Posthuma zegt in haar proefschrift dat verschillen in IQ voor wel tachtig tot negentig procent aan erfelijke factoren liggen.