Tot windkracht 7, harde wind, mag met een kraan worden gewerkt, tenzij de kraaninstructie van de gebruikte hijskraan anders aangeeft. In de kraaninstructie staan de maximale windsnelheden vermeld. Bij windkracht 7 (op het dak gemeten) moeten werkzaamheden op het dak en hijswerk worden gestaakt.
Bij windkracht 7 (krachtige wind) of hoger:
Hijswerk met mobiele kranen stoppen. Zeilen, lastenten en dergelijke verwijderd worden. Heiwerk van prefab betonpalen stoppen.
Bij windkracht 9 of meer spreken we van storm. Harde windstoten kunnen je voertuig uit balans brengen en zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg. Ook andere weggebruikers rijden dan minder voorspelbaar. Daarom is het belangrijk om rustig te rijden en extra goed op te letten.
De zwaarste stormen ooit
De zwaarste storm die ons land in het verleden trof was juist in september. Op 7 september 1944 noteerde Vlissingen een uurgemiddelde windsnelheid van 122 km/uur en dat komt overeen met orkaankracht, windkracht 12.
Bij harde wind, maandag was het windkracht 6, dinsdag zelfs windkracht 7, is het al helemaal niet veilig om mee te liften. ,,De voorste fietser kan door de wind een onverwachte beweging maken”, zegt Pompe. Fietsen hebben bovendien geen remlicht.
6: Krachtige wind (39-49 km/uur) 7: Zeer krachtige wind (50-61 km/uur)
Een wind van 20 mph is genoeg om kleine bomen te laten slingeren en is heel duidelijk te zien op de fiets. Het is zelden gevaarlijk op zich, maar als het je een onveilig gevoel geeft, laat de fiets dan thuis. Bij 30 mph maakt de wind het fietsen behoorlijk moeilijk, zelfs voor de meer ervaren fietser. Winden van meer dan 40 of 50 mph zijn stormen .
De beruchtste Nederlandse zomerstorm van de 20e eeuw, is de Hemelvaartsdagstorm op 12 mei 1983. Volkomen onverwacht nam de wind in een uur toe tot windkracht 8 en aan de Zeeuwse en Hollandse kust en bij de Afsluitdijk tot windkracht 10.
Toch kan de wind ook in Nederland hoge en verwoestende snelheden bereiken. Op 5 november 1948 trok een windhoos toevallig precies over een windmeter van het KNMI op Vlieland. Het resultaat was een windstoot van 202 km/u, de hevigste windstoot ooit in Nederland gemeten.
Windstoten tot 160 km/uur op 25 januari
De zwaarste storm in 1990 vond plaats op 25 januari. Een hevige storm trok over ons land en op de Noordzee werden zelfs windsnelheden van orkaankracht bereikt. Het was één grote chaos op zowel de weg als op het spoor.
Al bij windkracht 7 gevaarlijk
Bij de proeven bleek dat een lege lichte combinatie al bij windsnelheden van 55 km/u (windkracht 7) gaat kiepen. Een volgeladen doet dat pas bij 74 km/u (windkracht 8).
"Vanuit het zuidwesten gaat het opnieuw hard waaien, vooral in Zeeland. Als dat uitgroeit tot een storm, kunnen we spreken van een tweelingstorm." Een tweelingstorm is niet meer dan twee stormen die elkaar snel opvolgen. "Dat gebeurt wel vaker, maar het is al even geleden", vertelt Lafeber.
Je kunt op elk moment overvallen worden door een windvlaag. Ook als je dagelijks met je scooter op pad bent kun je behoorlijk last hebben van de wind. Meestal is het pas merkbaar vanaf windkracht 6 of 7. Je kunt zelf je rijgedrag aanpassen zodat je meer controle krijgt.
Volgens de windschaal van Beaufort is er sprake van storm als er een 10 minuut gemiddelde windsnelheid tussen 75 en 88 km/u gemeten wordt. Een zware storm bereikt windkracht 10 en een en zeer zware storm windkracht 11. Windkracht 12 staat voor een orkaan, dit komt in ons land bijna nooit voor.
Wind is één van de grootste risicofactoren voor bouwkranen. Harde windstoten kunnen een kraan uit balans brengen of omverwerpen. Als er harde wind of windstoten worden verwacht, zorg dan dat de bouwkraan vóór de storm ingeklapt wordt of leg tijdens de storm het werken met de kraan stil.
Bovendien is het essentieel om te erkennen dat hoge gebouwen een vortexeffect kunnen creëren, waarbij de windsnelheid toeneemt met de hoogte. Dit kan vooral gevaarlijk zijn voor kranen, omdat ze hierdoor kunnen omvallen . Wanneer de giek wordt uitgeschoven, neemt het risico toe omdat het zwaartepunt van de kraan minder stabiel wordt.
De hoogste windstoot die ooit tijdens een storm op een KNMI-weerstation is gemeten bedraagt 162 km/h op 6 november 1921 in Hoek van Holland. Op 5 november 1948 trok een windhoos toevallig precies over de windmeter op Vlieland: resultaat was een windstoot van 202 km/h, de hevigste windstoot ooit in Nederland gemeten.
Gelegen aan de Noordzee en langs de vlakke uitgestrektheid van het Nederlandse platteland, is er niets dat die sterke windstoten kan vertragen. De stad fungeert als een open corridor voor winden die van de zee of over de vlaktes waaien, waardoor het op sommige dagen aanvoelt als de tredmolen van de natuur .
En het record staat op de naam van de Bridge Creek tornado in de Amerikaanse staat Oklahoma uit 1999. Daar werden windsnelheden gemeten van 486 kilometer per uur, de hoogste windsnelheid die ooit op het aardoppervlak is aangetroffen.
Op 1 juni 1927, was bij Neede sprake van een tornado van klasse 4, waarbij tien doden vielen. Bijna even krachtig was de tornado op 23 augustus 1950 die een spoor van 46 kilometer lengte trok met vooral schade aan de bossen van de Veluwe. Slachtoffers vielen er toen niet.
De zwaarste orkaan ooit gemeten ontstond voor de kust van de Filipijnen in 1979. Tyfoon Tip, die op de Filipijnen tyfoon Warling werd genoemd, kende windsnelheden tot 305 kilometer per uur en had een diameter van maar liefst 2220 kilometer.
Althans, was het maar zo makkelijk. Misschien wel het allerbelangrijkste voor jou als fietser zijn de wind en temperatuur. Een matige tot vrij krachtige wind, windkracht 3 tot 5, maakt jouw fietstocht al gauw tot een bikkeltocht. Als het ook nog eens bloedheet is met de krachtige zomerzon op je lichaam…
10 tot 19 km/u Het weer verandert, bladeren ritselen en je voelt een briesje op je gezicht. Situatie normaal. 20 tot 29 km/u Sterk genoeg om wapperende vlaggen recht te trekken en kleine boomtakken te schudden . Verwacht stof en los papierafval dat door de lucht vliegt.
Zo kun je al van tevoren inschatten of je last gaat hebben van de wind of niet. Pas vanaf windkracht 6 à 7 ga je de wind echt merken tijdens het rijden. Bij code oranje of rood is het uiteraard niet verstandig om motor te rijden.