Het tarief wordt berekend op het bruto actief en volgens een degressief barema. In de rechte lijn is dit: 1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf. 0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf.
Ofwel bij een notaris, wat gemiddeld tussen de 300 en 500 euro kost. Ofwel gratis bij het Kantoor Rechtszekerheid bevoegd voor de woonplaats van de overledene, op voorwaarde dat de nalatenschap aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet.
Vanzelfsprekend komen de schulden van een erflater in mindering op zijn vermogen en wordt mede hierdoor de totale omvang van de nalatenschap bepaald. Daarnaast worden er kosten gemaakt na het overlijden, zoals de kosten van de vereffening van de nalatenschap, kosten van de notaris, kosten van begrafenis en dergelijke.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster. Want ook uw hypotheek zal in het Kadaster moeten worden ingeschreven.
De nalatenschap bestaat uit alles wat de overledene heeft nagelaten: bezittingen en schulden. De waarde van de nalatenschap is kortgezegd de bezittingen minus de schulden. Ook ondernemingsvermogen telt mee. Als waarde telt de waarde direct na het overlijden.
Als u een erfenis krijgt, hoort dit bij uw vermogen - ook al is deze nog niet onder de erfgenamen verdeeld. Over uw vermogen betaalt u misschien inkomstenbelasting. Lees hoe dat zit. Geef in uw aangifte inkomstenbelasting uw aandeel van de erfenis aan bij uw bezittingen en (eventueel) schulden.
De notaris maakt de aangifte op voor de erfbelasting en de schenkbelasting. Op basis hiervan bepaalt de belastingdienst of en hoeveel de erfgenamen aan belasting moeten betalen. Soms is een erfenis groter en dan kan de notaris op verzoek precies vaststellen wat ieders rechten zijn.
PASSIVA van de nalatenschap: D- Alle facturen met betalingsbewijs in verband met de eventueel laatste ziekte en begrafenis (in de ruime zin van het woord : factuur begrafenisondernemer, grafconcessie, bloemen, koffiemaaltijd, ronddeling rouwbrieven, drukwerk, aankondiging krant, postzegels, …
Een notaris kan je na een overlijden helpen met financiële zaken en belastingzaken die spelen bij de afwikkeling van een nalatenschap. Maar ook met allerlei praktische zaken waar je in zo'n periode tegenaan loopt. Een notaris kan bijvoorbeeld de rol van executeur op zich nemen en de erfenis verdelen.
De wet schrijft voor dat 'in beginsel de werkelijke waarde van de inboedel door de erfgenamen bij hun verkrijging worden opgeteld'. Bij de erfbelasting is dus het uitgangspunt dat de economische waarde van de inboedel van toepassing is. Met andere woorden, het bedrag dat de hoogste bieder ervoor geeft.
Dit duurt in veel gevallen gemakkelijk een jaar. In ingewikkeldere situaties kan dat oplopen tot een meerdere jaren. Een legaat wordt meestal eerder uitgekeerd of uitbetaald. Als het gaat om een legaat van een specifiek goed, dan kan dat in de eerste maanden na het overlijden al het geval zijn.
Er zijn in Nederland geen vaste tarieven voor het aanmaken van een testament. Een notaris bepaalt zelf hoeveel hij hiervoor in rekening brengt. De kosten lopen daardoor sterk uiteen. Bij de ene notaris betaal je 200 euro voor je wilsbeschikking, terwijl een ander misschien wel € 800 vraagt.
Een levenstestament moet je altijd door een notaris laten opstellen. Helaas zijn deze notariskosten niet aftrekbaar van de belasting. Je krijgt dus geen geld terug. Wel kun je besparen door gratis offertes van notarissen te vergelijken!
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
De notaristarieven zijn vrij. Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.