Even een schets wat kleuters nu al moet beheersen. In november moeten ze al 8 letters kennen, die worden samen met de analyse en synthese toets in november afgenomen. Aan het eind van het jaar moet de kleuters alle letters kennen die worden ook weer getoetst plus analyse en synthese deel 2.
In groep 1 gaat dat leren nog met kleine stapjes en spelenderwijs. Tellen, kleuren en vormen benoemen, iets vertellen in de kring, samen spelen, rijmen, luisteren naar een verhaal: voor kleuters valt er heel wat te leren.
Kleuters 'schrijven' in groep 1 en 2 vooral via tekenen, krabbelen, letterachtige vormen, letter-tekenreeksen en spontane spelling. Maar ze stempelen en schrijven ook woorden en teksten na en oefenen met typen op de computer.
Hoewel dit volgens het SLO niet tot de leerstof van groep 2 behoort, leren ze in groep 2 vaak de letters kennen en de klanken die erbij horen. Letters spreken de kinderen uit zoals ze klinken. De E is 'eh', en de R is een 'rrrrr'. Als je kind dat snapt, is hij klaar om te kunnen lezen.
's Middags:
13.15 uur: Beginnen in de kring met het vaste welkomstlied, liedjes zingen. 13.30 uur: Iets doen naar keuze, een spel bij de tafel of in de hoeken. 14.30 uur: Bij mooi weer buiten spelen, bij slecht weer binnen in het (speel)lokaal spelen. 15.15 uur: De school gaat uit.
In groep 2 wordt bovendien een begin gemaakt met het leren van letters. Op veel scholen staat er elke week een letter centraal in groep 2: de letter van de week. Bij de overgang naar groep 3 kan je kind zijn eigen naam schrijven en 'verklanken' (de naam in klanken verdelen K-oe-n) en kent hij vaak al zo'n 15 letters.
Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
Sommige kinderen kunnen hun ontwikkelingsproces niet in acht jaar doorlopen en hebben extra tijd nodig. Daarom kan de school besluiten een kind een klas over te laten doen. Dit heet ook wel verlengen. Er zijn ook kinderen die sneller dan hun leeftijdgenoten door de leerstof gaan.
Vanaf 4 jaar mogen kinderen naar de basisschool, vanaf 5 jaar zijn ze verplicht. Niet alleen voor kinderen een grote overstap.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
Officieel leert je kind pas in groep 3 van het basisonderwijs letters herkennen en woordjes lezen. Toch hoef je er niet raar van op te kijken als een peuter enthousiast de eerste letter van zijn naam aanwijst, of wanneer een kleuter met onregelmatige letters zijn naam onder een tekening zet.
Het gros vd nov-dec kinderen blijft gewoon in groep 1 na dat eerste halve jaar op school. Bij ons op school gaan de kinderen van augustus-december altijd naar groep 2 en wordt later bekeken of ze nog een keer groep 2 gaan doen. Van januari-juli komt in groep 0, daarna groep 1 en dan groep 2.
De kleuters leren er niet enkel een eigen plek vinden, maar ook omgaan met afspraken, hun eigen probleempjes oplossen, samen spelen en rekening houden met anderen. Ook de verscheidenheid van de samenleving, de verschillen tussen mensen, worden zo ervaren.
Over het algemeen wordt uitgegaan van hoogbegaafdheid bij een IQ van 130 of hoger. Maar hoogbegaafdheid is meer dan alleen (cognitieve) intelligentie. Het gaat om een wezenlijk andere manier van denken en doen. Persoonlijkheid, creativiteit en doorzettingsvermogen spelen ook een belangrijke rol.
Nee, dat mag niet. Je moet het secundair onderwijs leerjaar na leerjaar afwerken. Er kan wel een uitzondering gemaakt worden voor sommige leerlingen, zoals hoogbegaafden. Zij kunnen zich inschrijven als “vrije leerling” in een hoger leerjaar.
De laatste jaren zijn er steeds meer leerlingen die versnellen: ze doen korter dan acht jaar over de basisschool. Hierbij maak je onderscheid tussen herfst- en niet-herfstkinderen.
Een kind is een vroege leerling als hij is geboren tussen oktober en december. Word je kind geboren tussen januari en maart, dan is hij een late leerling. Alles daartussen zijn de reguliere leerlingen.
De school beslist of uw kind overgaat naar de volgende groep of klas. Hier bestaan geen wettelijke regels voor. In de schoolgids staat hoe de school omgaat met overgaan en zittenblijven.
Uit onderzoek naar zittenblijven blijkt dat dit in veruit de meeste gevallen geen positieve invloed heeft op de schoolloopbaan en de motivatie van leerlingen. Het aantal zittenblijvers in Nederland blijft echter hoog. Zittenblijven heeft vaak een negatief effect op zowel de motivatie en daarmee prestatie.
Waarin verschilt groep 2 van groep 1? In groep 1 ligt de nadruk nog meer op spelen, maar in groep 2 gaat de leerkracht gerichter werken naar groep 3. Het verschilt per school, maar op veel scholen wordt er gewerkt met zogenoemde werkkaarten of werkjes en kinderen besteden per week een bepaalde tijd aan die werkjes.
Voor kinderen binnen deze leeftijdscategorie gaat er een wereld open, letterlijk: ze leren lezen. Daardoor gaan ze opeens van alles om zich heen begrijpen: verkeersborden, naamborden, menukaarten, producten in de supermarkt, ga zo maar door.