Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro. Dat is ook een makkelijke manier om te berekenen of de prijs voor een race netjes is, of véél te hoog. Een 1-uursrace zal dus zo'n € 75,00 euro kosten.
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Je moet 40 punten verzamelen in een periode van 3 jaar om een Formule 1-licentie te kunnen behalen. Zorg dat je ten minste 300 uur met een Formule 1-wagen hebt gereden. Om een racelicentie te kunnen behalen zal je goed met een auto overweg moeten kunnen.
Om een voorbeeld te noemen, een simpele spoorstang (bij het voorwiel) kost maar € 15,- De baanhuur voor een dag karten is € 35,- en reken dat je per dag ongeveer € 10,- aan benzine verbruikt. En dat is gewoon euro 95 benzine, wel zo makkelijk.
Karten is een geliefde activiteit bij velen en er zijn dus ook genoeg toffe banen voor jou en je vriendjes en/of vriendinnetjes. Er zijn zowel leuke indoor als outdoor kartbanen te vinden dus voor iedereen is er wel een geschikte baan.
Welke kart klasses zijn er? Er zijn verschillende klassen bij het karten, dit zijn de klasse bij de Rotax motoren: Micro max (7pk) – Mini max (15pk) – Junior max (23pk)– Senior max (30pk) – DD2 (2 versnellingen, 34pk) – KZ2 (6 versnellingen, 43pk).
Eén heat duurt 12 minuten. Afhankelijk van waar jouw voorkeur naar uitgaat kun je één of meerdere heats reserveren. Meestal boeken mensen twee of drie heats, het is natuurlijk de uitdaging om je snelste rondetijd te verbeteren. Tussen de heats door wordt over het algemeen een pauze ingepland van 30 minuten.
Op de meeste kartbanen geldt de regel dat je in ieder geval een lange broek en dichte schoenen zonder hakken moet dragen. Verder hoef je niks speciaals mee te nemen, een helm en beschermende race kleding zoals een overall of jack en/of beschermstukken krijg je ter plekke.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
Typen helm die zo al als karthelm worden gebruikt
Laat u zich goed adviseren door betreffende aanbieder. Je komt bij het karten als karthelm zo al tegen jethelmen, motorcrosshelmen met los dan wel vast kinstuk, integraalhelmen met vast kinstuk, integraal-systeemhelmen, met scharnierend voorste helmdeel.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.