Het melden van een evenement is gratis. Een evenementenvergunning kost geld, variërend van €1.046 voor een evenement tot 500 deelnemers tot €16.757,40 voor evenementen met meer dan 10.000 bezoekers. Soms heb je ook aanvullende vergunningen nodig zoals een tapontheffing of een watervergunning.
Evenementenvergunning aanvragen
Voor sommige evenementen heeft u een evenementenvergunning nodig van de gemeente. Vaak hoeft u alleen een melding te doen. Of u een evenementenvergunning nodig heeft of een melding moet doen kunt u vinden op de website van uw gemeente.
Voor het organiseren van een evenement is in het algemeen een vergunning van de gemeente nodig. Dat is geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Aan een vergunning zijn bijna altijd voorwaarden verbonden in het belang van o.a. openbare orde en veiligheid, brandveiligheid, toezicht en milieu.
Een evenementenvergunning vraag je aan bij de gemeente waar je het festival organiseert. De kosten liggen tussen de €180 en €4.900. Hoeveel een evenementenvergunning je precies kost, is afhankelijk van de grootte van het festival en welke activiteiten je van plan bent.
Organiseer je een evenement op eigen locatie dan kan het zijn dat een evenementenvergunning van de gemeente nodig is. Houd er hier rekening mee dat de vergunning minimaal 8 weken van tevoren moet worden aangevraagd. Het kan per gemeente verschillen of je wel of geen evenementenvergunning nodig hebt.
Het melden van een evenement is gratis. Een evenementenvergunning kost geld, variërend van €1.046 voor een evenement tot 500 deelnemers tot €16.757,40 voor evenementen met meer dan 10.000 bezoekers. Soms heb je ook aanvullende vergunningen nodig zoals een tapontheffing of een watervergunning.
100 gasten is een mooi uitgangspunt om een globaal idee van kosten te krijgen. Als de gastenlijst vervolgens groeit, dan kun je eenvoudig je begroting daarop aanpassen. Gemiddeld genomen kosten recepties voor 100 personen ongeveer € 5.000 tot € 10.000.
Recente onderzoeken laten zien dat feestbegeleiders gemiddeld $ 81 per persoon uitgeven! Als je de cateringroute kiest, kijk je naar ongeveer $ 250 voor een klein feest. Eten is een belangrijk onderdeel van het feest, maar dat is geen reden om het budget te overschrijden.
Voor eendaagse evenementen met minder dan 250 bezoekers en geen of nauwelijks effect op de omgeving, kunt u vaak volstaan met een melding . Verwacht u meer dan 25.000 bezoekers? Dan heeft u een vergunning nodig voor een groot evenement .
Open dagen vormen afwijkende gebeurtenissen binnen het vastgoed en/of op het terrein. Hoewel de activiteiten (en inrichting) afwijkend zijn, is er doorgaans geen aparte (evenementen)vergunning of melding nodig op grond van de APV.
Wanneer u een evenement wilt organiseren met een zeer klein effect op de openbare ruimte, zoals een straatfeest, een (kleine) lampionnenoptocht, of een kinderactiviteit (zoals een springkussen), dan is een melding voldoende.
Principe. De gemeenten (college van burgemeester en schepenen) zijn bevoegd voor de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning.
Onder Evenementkosten wordt verstaan het totale bedrag dat is betaald voor registratiekosten of evenemententickets, inclusief eventuele service-, administratiekosten en belastingen vóór de startdatum .
Indicatie prijs: 80 personen – 2350 euro. 130 personen – 3600 euro.
Voor de meeste evenementen vormen de locatiekosten de grootste uitgave op uw budget. Het is belangrijk om een locatie te vinden met voldoende ruimte die bijdraagt aan de ervaring voor uw gasten.
Veel bronnen nemen 100 gasten als uitgangspunt. Bij deze groep varieert de receptieprijs vaak van 5.000 tot 10.000 euro. Breid je de lijst uit naar 150 gasten, dan stijgen de kosten. De prijs per gast schommelt gemiddeld tussen de 100 en 150 euro, afhankelijk van de wensen.
Wilt u dat iedereen kan zitten, reken dan 1,5 m2 per persoon. Als mensen ook deels aan statafels gaan staan, kunt u als richtlijn 1 m2 per persoon aanhouden. Het kan voorkomen dat u voor een bepaald feest of evenement een vergunning nodig heeft. Informeer hiervoor bij uw plaatselijke gemeente.
Het gemiddelde uurtarief voor een professionele DJ is ongeveer €100 per uur, inclusief basis set apparatuur, BTW etc. Als je dus een bruiloft hebt waar je feest van 9 tot 1 duurt, ben je ongeveer €400 euro kwijt, plus eventuele extra licht en geluidseffecten die je wilt bijboeken.
De gemeente berekent kosten voor de vergunningsaanvraag. Verleent de gemeente de vergunning niet? Ook dan moet u mogelijk kosten betalen. De bedragen verschillen per gemeente en staan in de gemeentelijke legesverordening.
U kunt achteraf alsnog een vergunning aanvragen. Hier zijn dan wel extra kosten aan verbonden. Of u kunt het bouwwerk weer afbreken. Als het bouwwerk geen vergunning krijgt en u laat het staan, dan krijgt u te maken met de gemeente, omdat er sprake is van illegale bebouwing.
Voor de meeste werken heeft u in principe altijd een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (de vroegere bouwvergunning) nodig. In sommige gevallen kunnen vergunningsplichtige werken vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht. In die gevallen kunt u de werken uitvoeren zonder voorafgaande procedures.