Daarmee heeft de Passat plug-in hybride een elektrische actieradius van 54 kilometer* voor de Variant en zelfs 56 kilometer* voor de Limousine. Voor veel Passat-rijders is dat ruim voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
De VW Passat GTE haalt onder optimale omstandigheden al 55 kilometer op stroom. Dat is aanzienlijk verder dan de plug-inhybrides van enkele jaren geleden. De VW heeft nu ook een groter batterijenpakket dan voorheen (13,3 kWh in plaats van 9,9 kWh) en wegrijden doet hij altijd elektrisch.
In beide gevallen zorgt een nieuwe 19,7 kWh accu voor een ongekend grote elektrische actieradius: 142 kilometer** voor de eHybrid 50 Edition, 131 kilometer** voor de GTE.
Een accu gaat ongeveer 3 tot 6 jaar mee.
U vraagt of het slim is om de huidige auto te verruilen voor een VW Passat. Van een dieselmotor mag u verwachten dat deze wel 300.000 km mee zou gaan. Echter de levensduur van een auto (in jaren of kilometers) is sterk wisselend. Het onderhoud en de gebruiksomstandigheden verschillen per exemplaar.
Wat is de levensduur van een Volkswagen Passat? De geschatte levensduur van een Volkswagen Passat is 294.000 mijl , voordat de bovengrens van de levensverwachting wordt bereikt.
Voor een crashpreventiesysteem of laterale airbags achterin moet je bijbetalen, maar algemeen genomen mag je stellen dat de Golf ook als GTE erg veilig is, temeer daar de dragende structuur nog aan de techniek werd aangepast en versterkt.
De Passat GTE is een plug-in hybride die tot 31 mijl op alleen elektrische kracht kan rijden in E-Mode . Een 1,4-liter TSI turbocharged benzinemotor levert 156 PS, terwijl de elektromotor nog eens 115 PS toevoegt.
€ 2,43per laadbeurt
De laadkosten, ook wel oplaadkosten genoemd, van een volledig opgeladen Volkswagen Passat hybride kunnen erg verschillen. Om de prijs per laadbeurt te berekenen wordt de bruikbare capaciteit van de accu van een Volkswagen Passat hybride (10 kWh) vermenigvuldigd met de stroomprijs.
De zuinigste GTE-rijder plugt blijkbaar regelmatig in en verbruikt zo 11,36 kWh stroom en 3,27 liter benzine per 100 km. De ongunstigste waarden zijn 6,28 kWh/100 km aan elektriciteit en 4,56 l/100 km aan brandstof. Kijk je sec naar het benzineverbruik, dan rijdt dus elk van deze pluggende rijders zuiniger dan 1 op 20.
De GTE is relatief zwaar en de gewichtsverdeling is niet optimaal, zeker wanneer je de beschikbare 204 pk goed gebruikt. Door het hoge gewicht en direct beschikbare koppel van de elektromotor heeft de GTE te kampen met een snelle bandenslijtage. Voornamelijk de voorbanden hebben het zwaar te verduren.
De auto's hebben een behoorlijke downforce en snelheid. Het is erg vergelijkbaar met de GT3-klasse, maar met meer vermogen en downforce, waardoor ze een paar seconden sneller zijn op de algehele rondetijden. GTE-auto's hebben zowel TCS (tractiecontrole) als ABS (antiremsysteem).
De GTE heeft dankzij die elektromotor zelfs 30 Nm extra koppel ten opzichte van de GTI. Volledig elektrisch is de actieradius 60 kilometer en kun je maximaal een snelheid van 130 km/h bereiken. De GTD krijgt eveneens meer vermogen dan de vorige; 200 pk.
De batterij van de GTE is 13 kWh groot en overtreft die van de vorige generatie van de Golf GTE ruimschoots, want die had maar een inhoud van 9 kWh. Het elektrisch rijbereik zou volgens VW in optimale omstandigheden 64 kilometer bedragen, maar in de praktijk kan je beter uitgaan van een kleine 50 kilometer.
1.4 TSI GTE Highline
De personenauto heeft een topsnelheid van 225 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 7,6 seconden. Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 1,7 liter per 100 km en hij weegt 1635 kg. De APK is geldig tot 05-01-2025 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 211,17 per kwartaal.
Bij de GTE krijg je er een met een driepolige stekker en een andere om in een thuiswanddoos of een openbaar laadpunt te steken. De laadpoort zit netjes verborgen achter het voorrooster; open hem en daar is de Type 2-ingang .
Het volledig opladen van een Volkswagen Passat GTE duurt tussen de 2:30 en 4 uur.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
VW Passat GTE Advance voegt zich bij ons wagenpark
Onze 1.4 TSI plug-in hybride elektrische auto (PHEV) GTE Advance Passat heeft een emissie van 33 g/km (GTE is 31 g/km), een elektrische actieradius van 33 mijl (WLTP) en een P11D-prijs van £ 41.395 .
Met 13 kWh is de batterij van de nieuwe Passat 31% groter dan die van zijn voorganger. Daarmee heeft de Passat plug-in hybride een elektrische actieradius van 54 kilometer* voor de Variant en zelfs 56 kilometer* voor de Limousine. Voor veel Passat-rijders is dat ruim voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
Het gemiddelde verbruik blijft beperkt tot 1,6 l/100 km (CO2: 36 g/km. De Golf GTE heeft een sportief uitgevoerd in- en exterieur en koppelt dat aan een omvangrijke standaarduitrusting.
Beide versies van de GTE krijgen het 12,3-inch Active Info Display (digitale wijzerplaten), maar de Advance profiteert van het 8-inch Discover Navigation touchscreen infotainmentsysteem, plus:Twee-zone klimaatregeling . Elektrisch inklapbare buitenspiegels met instapverlichting .
Zuinige krachtpatser
Zoals zijn naam al doet zeggen is de GTE een krachtige auto. De auto doet het zogenaamde 0-100 km/u sprintje in minder dan 8 seconden en de topsnelheid ligt op de 222 km/u. Dit alles wordt geleverd door een 1.4-liter turbomotor die gecombineerd wordt met elektromotor.
In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld. Naast de GTE-modus kan men besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer.