Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Distributieriem vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
U heeft wat vragen over de aanschaf van een gebruikte Volkswagen Polo. Dit model met 1.2 TSI-motor heeft een distributieketting. Een airco verliest gedurende de tijd wat van zijn vulmiddel. Het is normaal dat de werking dan afneemt en het systeem na onderhoud weer goed werkt.
Door deze veroudering kan de riem minder flexibel worden en uiteindelijk breken of springen. Op tijd vervangen dus, om ellende te voorkomen. De meeste autofabrikanten raden aan om de distributieriem elke 80.000 tot 120.000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het merk en het model van uw auto.
Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer. In het instructieboekje van jouw Volkswagen staat aangegeven om de hoeveel kilometer of jaar de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van welke je het eerst bereikt.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
De motor van de VW Polo is voorzien van een distributieketting welke in theorie onderhoudsvrij zou moeten zijn.
De distributieriem zelf is van rubber (verstevigd) en zal meestal rond 10 of 20 euro kosten. Met de distributieriem worden ook vaak de geleide- en aandrukrollen vervangen. Die zitten dan ook vaak in een setje, dat meestal tussen de 25 en 100 euro kost.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
In dat laatste geval is het aan te raden de distributieriem preventief te vervangen als je de waterpomp vervangt. Dit raden wij aan omdat je op dat moment gemakkelijk bij de waterpomp kunt. En het is voor het behoud van de distributie riem. Wanneer er koelvloeistof gaat lekken, wordt de distributieriem aangetast.
Bij bijvoorbeeld het starten of een stationair draaiende motor, maar de kans is groot dat de kleppen beschadigd raken. Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Na verloop van tijd slijt de distributieriem echter, gaat hij barsten en wordt hij poreus. Daarom moet hij regelmatig worden vervangen, anders kan de riem breken. Dat kan leiden tot grote motorschade .
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Hoe toegankelijk de distributieriem is, bepaalt voor een deel het bedrag dat jij betaalt voor het vervangen van de distributieriem. Het merk en type auto bepaalt de moeilijkheidsgraad van de klus. Bij diverse auto's moet de automonteur eerst meerdere onderdelen demonteren voor hij de distributieriem kan vervangen.
U overweegt de aanschaf van een VW Polo 1.2 TSI en wilt weten of deze generatie uit 2013 in aanmerking komt voor distributieketting gerelateerde problemen. Van dit motortype zijn distributieketting problemen bekend tot bouwjaar 2011.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000.
De 1.2 motor, net als de 1.4, kent grote problemen met de distributieketting. Zo'n ketting zou een heel autoleven mee moeten gaan, maar deze kettingen halen zelden de 100.000 km. Dit is voor bezitters van auto's met deze motoren niet zo fijn, want distributiekettingen zijn een stuk duurder dan distributieriemen.
U vraagt hoe u zelf kunt controleren of een distributieriem vervangen is. Dit is zelf niet te controleren zonder veel demontage, en dan nog. Beter kunt u een administratieve bevestiging zoeken van het vervangen zodat u zwart op wit heeft wie, wanneer de distributieriem of de complete distributieset vervangen heeft.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of door-slippen. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden.
Distributieriem vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van je auto. Als je deze niet tijdig vervangt, kan hij breken door slijtage en schade toebrengen aan de motor.
Grofweg is dit tussen 60.000 en 240.000 km. In het instructieboekje van de auto staat exact om de hoeveel kilometer - of aantal jaren - de distributieriem vervangen moet worden.