Vanuit de NEN wordt geadviseerd om een aardlekschakelaar type B te gebruiken in combinatie met een laadstation. Een aardlekschakelaar voor laadstations moet je apart kopen, deze zit niet al standaard in je groepenkast. Een type A aardlekschakelaar schakelt af bij maximaal 30 mA DC/gelijkstroom.
Maar welk type aardlekschakelaar heb je dan nodig? Een laadpaal is een elektronisch toestel met een hoge DC (gelijkstroom) component. Een standaard aardlekschakelaar type A detecteert gelijkstroom componenten tot 6mA. Kom je hierboven dan heb je een type B nodig.
Voor het aansluiten van een laadpaal in de groepenkast is een aardlekschakelaar met een B karakteristiek vereist, minimaal 230V 40A bij 1-fase en 400V 63A bij 3-fase. In het geval dat de laadpaal is voorzien van een interne DC beveiliging dan kunt u ook een kiezen voor een aardlekschakelaar type A.
Type B aardlekschakelaar en laadstation
Volgens de IEC 61851-1 norm is het noodzakelijk om laadpalen te beveiligen met een aardlekbeveiliging die gelijkstroom kan meten. Hiervoor gebruiken we vaak een Type B aardlekschakelaar. Deze aardlekschakelaar levert een hoge veiligheid.
Om met een EV lader aan 22kW te kunnen laden moet je die afzekeren met 32A. Voor langdurige continu belastingen zoals deze is het regel om de automaat voor 80% te belasten. Afhankelijk van de afstand zou je 10mm2 kunnen overwegen om het vermogenverlies van de kabel te verkleinen.
De dikte van de kabel bepaalt de maximale stroomsterkte in ampère. Typische aansluitingen variëren tussen 20A, 40A en 63A. Als je wilt kunnen laden met 7,4kW of 22kW, heb je minimaal 32A nodig.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Voor de 11 kW laadpaal is een 3P+N 16A aardlekautomaat ideaal en voor de 22 kW laadpaal kan je het beste voor een 3P+N 32A aardlekautomaat kiezen. Je kunt voor een 3-fase laadpaal ook kiezen voor een aardlekschakelaar type B van 16A.
Het type B aardlekschakelaar is een combinatie van type A en heeft een extra meetcircuit om DC stromen te kunnen meten. Het dubbel meetcircuit en het feit dat type type nog weinig wordt toegepast maakt dat een type B aardlekschakelaar prijzig is.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Gebruik een XVB-kabel tussen de zekeringskast en de laadpaal met minstens volgende diameter: Afstand <25 m: 2,5 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A. Afstand >25 m: 4 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
De Acti9 iCV40N is de ideale aardlekautomaat voor het beveiligen van uw EVlink Home Wallbox. Deze automaat is voorzien van een 1P+N aansluiting (1 beveiligde pool en een meeschakelende nul) en heeft een stroomsterkte van 40A.
Op een 2-polige aardlekschakelaar kan slechts één van de drie fasen worden aangesloten. Hierdoor is het van belang dat u altijd drie 2-polige aardlekschakelaars in u groepenkast heeft als u een 3-fasen hoofdaansluiting heeft.
Bij een 3-fase aansluiting kunt u met een vermogen van 3x 16A maximaal 11 kW laden. Dit maakt een 3-fase laadpaal drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur bij het gebruik van een 1-fase laadpaal).
De meest toegepaste openbare laadpaal in Nederland levert 11 kW vermogen over 3 fasen. Elke fase levert 16A bij 230V ofwel 3,6 kW. Totaal dus 3 x 3,6 kW = 11 kW.
Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heb je er dus 100 tot 300 km bij. De capaciteit van de accu van elektrische auto's wordt uitgedrukt in kWh.
Heb ik load balancing nodig? Load balancing is geen vereiste voor het gebruik van een laadstation voor uw elektrische auto, het is een dienst om uw veiligheid te vergroten. Om te bepalen of u load balancing nodig heeft, is het dus belangrijk om een inschatting te maken van de risico's.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. We geven je een beeld van hoeveel stroom dat is. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan verbruik je met een auto die 17 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.700 kWh per jaar.