bij aanschaf van een nieuwe Asus, HP, Acer, Lenovo laptop krijgt u altijd 2 jaar hardware garantie op overige merken de geldende fabrieksgarantie.
Een voorbeeld: Consumenten hebben recht op ten minste 24 maanden garantie vanaf de datum van aankoop - ongeacht wat er op garantiekaarten of ander materiaal staat vermeld. Bepaalde modellen met hoge specificaties vereisen kleurkalibratie na reparatie. Deze service is niet op elke servicelocatie beschikbaar.
Dit verschilt per fabrikant, je krijgt altijd 1 jaar garantie op je laptop, computer. Sommige fabrikanten geven standaard 2 jaar garantie. Als consument heb je middels het consumenten recht op 2 jaar garantie, al is het 2e jaar een beperkte garantie.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet. Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat.
garantie van 12 maanden vanaf de datum van aankoop. Deze garantie wordt onafhankelijk van niet-uitsluitbare wettelijke garanties of waarborgen die van toepassing zijn in het land van aankoop gegeven en heeft op geen enkele manier invloed op deze wettelijke garanties of waarborgen, en beperkt deze op geen enkele manier.
Je krijgt op de meeste producten minimaal 2 jaar garantie op fabricagefouten. Je product zou namelijk bij normaal gebruik de eerste 2 jaar niet stuk mogen gaan. Op BlueBuilt producten krijg je zelfs 5 jaar fabrieksgarantie.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant. Soms raadt de verkoper u dan aan om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat niet te doen. Want de verkoper blijft verantwoordelijk.
Na de wettelijke garantie van 2 jaar, biedt Media Markt 3 jaar verlengde garantie. Zo kan je uiteindelijk 5 jaar zorgeloos van je aankoop genieten.
Op alle producten, die bij MediaMarkt zijn gekocht, geldt de wettelijke garantie. Dit betekent dat je recht hebt op een goed product. Binnen de wettelijke garantie zorgt MediaMarkt ervoor dat een defect product zo snel mogelijk wordt gerepareerd of – indien repareren niet mogelijk is – vervangen.
Je kunt op je aankoopbon of garantiebewijs zien of je nog garantie hebt op een product en eventueel je garantie claimen. Ben je je aankoopbon of garantiebewijs kwijtgeraakt? Dan kun je deze eenvoudig opvragen via onze website. Wanneer wij je aankoopbon hebben getraceerd, zullen wij deze per e-mail naar je versturen.
Als je laptop niet opstart, kan dit te wijten zijn aan meerder oorzaken zoals een defecte voeding, defecte hardware of een slecht werkend scherm. In sommige gevallen kun je het probleem zelf oplossen door vervangende onderdelen te bestellen.
Ontkoppel de CMOS en houdt de aan- uitknop minimaal 30 tot 60 seconden vast. Dit zorgt ervoor dat alle stroom van de laptop ontladen wordt en het moederbord wordt gereset. Sluit vervolgens de CMOS weer aan, vervolgens de accu en lader.
Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Zolang als je garantie hebt op een product, garandeert de fabrikant of importeur dat het product bij normaal gebruik goed blijft werken. Als een product kapot gaat terwijl je er nog garantie op hebt, zullen wij eerst proberen het kosteloos te repareren of vervangen.
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is.
Bij reparatie valt je product binnen een bepaalde termijn onder garantie en dan heb je geen verpakking nodig. Winkels die zeggen dat voor reparatie de verpakking nodig is kan je vragen waarom ze de verpakking nodig hebben.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.